D
Frågan är alltså om jag ska ha plåt eller om jag ska skipp plåt.

Schematisk illustration av en husvägg med fasadbräda, plåt och syll markerade för byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glöm plåten.
Den är helt tät och låter inte panelen ventileras torr där den ligger dikt an (på baksidan av panelen).
Jag hade droppbleck ovan fönster på gavelfasad. De panelbitarna var helt uppruttna så långt upp som plåten sträckte sig. Samma fasadlösning med panel dikt an asfaboard. (Lösningen fungerar utmärkt i övrigt. Resten av fasadpanelen var inte fuktskadad/rutten trots 25-35 år på hårt slagregnsutsatt sydvästgavelfasad.)

Det är en dropplist i trä som behövs. Samt färg som är fuktöppen. Helst trätjära.

Om det är ett modernt bygge med klen syll (45 mm) så kan ett alternativ vara att fästa dropplisten/offerbrädan i altanen. Lämpligen en 28 mm tjock trallbräda (nedklyvd och avfasad).
 
D
Tusen tack oldboy

Det är en syll från 74, 2” alltså typ 51mm

fasadbräderna idag i nederkant ser bra ut men jag har nu byggt altanen och tänker att framöver kommer vattnet studsa upp. Tror dock att den rädslan är ganska obefogad. Min takfot är 70cm.

Jag tänke köra falu vapen fasad

Jah tror fan jag skippar offerbräda också. Har som sagt va en enorm takfot.
 
D
Ja, om det ytterst sällan regnar slagregn som drar ända in mot väggen så bör det inte vara några problem.

Vi hade också en altan som gick ända upp till nederkant av fasaden. Altanen är nu riven och panelen är upprutten den nedre dm. Vi har dock inga 70 cm takfot, mer ca 30 cm. Så jag kan konstatera att trädäck, eller vilken annan hård yta som helst, som är närmare fasadens nederdel än ca 30 cm är en dålig lösning där nederdelen av fasaden blir hårt nedskvätt varje ggn det regnar, vilket gör att den ruttnar upp i förtid.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.