Inte för att jag lagt matta någon gång, men en svacka på 2-3 mm skulle jag nog spackla.
 
Det handlar ju inte om ett badrum med fall.
 
Jag har funderat på plastgolv i köket. Jag hade det tidigare och la in laminat istället, vilket jag ångrar(kallare och hårdare).
Vi har betydligt ojämnare golv än dig, så jag hade inte bekymrat mig för det.
Jag hade nog lagt sådandär bubbelplats under, för komfortens skull.
 
Mikael_L
Ja då kan jag återkoppla.
Jag valde till sist att limma mattan. Jag var lite orolig för jobbet, men det var riktigt plättlätt. Så jag ångrar inte valet nu.
Det skulle vara om jag vill ta bort mattan någon gång i framtiden som jag kanske ångrar mig. :p

Dyrt blir det inte heller, 5 liter lim (Bostik) på Bauhaus för 279:-, en limspridare för ca 20:-, ett hemmatillverkat verktyg och en brytbladskniv var det material och den utrustning som jag använde.
Limspridare anza 230mm (den bredare):
sovrk_4.jpg
Håller man den i ca 45° graders vinkel när man drar ut blir det ca 4 kvm / liter lim.

Och så det hemgjorda verktyget.
6mm plywood, jag rundade kanterna lite snabbt med slipmaskinen innan jag häftade fast frottehandduk. Alla kanter rundade jag, - det var bra för då kunde jag använda handtaget och andra delar för att trycka till mattan i hörn och kanter (då jag vek upp den lite, på vissa ställen).
 
  • bh120409#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frodda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen rullade vi ut mattan.
Skar till precis allt som det skulle vara sen. Jag valde att vika upp mattan lite minimalt mot väggen längs hela köksbänken och bakom kyl/frys, som ett lite extra skydd mot ev läckage. Alla andra sidor skar jag av rakt så det blev någon enstaka mm spelrum för mattan.

Sen vek jag upp halva mattan och hällde ut lite lim, och spred ut med limspridaren. Nu får man jobba lite snabbt, så det går att våtlimma. Låter man limmet torka så blir det kontaktlimning, det hugger direkt. Antagligen bedrövligt mycket besvärligare för en amatör. :)
Men det är inga problem, öppentiden verkar vara minst 15 minuter. Ha gärna lite svalt i rummet när du jobbar, 15 grader t.ex.

Här är bilder på första svängen.
Nu vet jag bättre, jag skulle hälla ut en halvliter lim i en enda klick.
Sen dra fram och tillbaka i serpentinrörelse, och ha limspridaren lutad 45° och vinklad 45° så överskottet hela tiden hamnar närmast mig själv, sen backa och fortsätta i serpetinrörelse till limmet är slut.
Så gjorde jag på andra halvan av mattan, gick hur smidigt och snabbt som helst.
Synd att ingen filmade.
 
  • bh120409#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120409#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120409#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120409#05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mariijaatherese och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.