Miljöer som kan vara dammiga, kanske din krypvind, får man se upp med - där räcker inte de vanliga normerna. Inte ens IP67 är tex godkänt i exvis en ladugård pga risken för ansamling av eldfängt damm.

mycke_nu skrev:
Miljöer som kan vara dammiga, kanske din krypvind, får man se upp med - där räcker inte de vanliga normerna. Inte ens IP67 är tex godkänt i exvis en ladugård pga risken för ansamling av eldfängt damm.
Ja, jag vet hur det var med ex-skydd osv i industrin. Men att en vanlig krypvind i en villa skulle räknas dit har jag svårt att tänka mig. Eldfängt damm upstår väl främst när man har (typiskt organiskt) torrt brännbart damm i stora mängder; exv just där man har och hanterar hö eller exv i en kvarn, silo eller liknande. Vissa sågverk kan säkert vara luriga (men de brinner ju mest hela tiden ändå...)

Jag har aldrig hört om en dammexplosion i en vanlig villa. :) Fast vi fick bra fyr på pudersocker mha en cyckelpump och en gasolbrännare en dag när vi hade extra tråkigt inför tentaläsningen på Chalmers och bestämde oss för att göra eldkastare. Nu har jag iofs inget pudersocker på vinden... :).

Dessutom är det utomhusarmaturer jag satt upp, och de är ganska täta-jag har tom sett till att kabelgenomföringen är OK utförd. Jag kommer dock inte ihåg IP-klassningen på dem. (Slog just upp dem, de är IP44, så det räcker och blir över).

Redigerat:
Utrymme med förhöjd brandrisk menas att där bearbetas/lagras brännbart material i sådan omfattning att brandfara finns (t.ex. krypvind isolerad med spån). För ljusarmatur gäller IP4X (och IP5X när damm förekommer).

snaggletooth skrev:
Utrymme med förhöjd brandrisk menas att där bearbetas/lagras brännbart material i sådan omfattning att brandfara finns (t.ex. krypvind isolerad med spån). För ljusarmatur gäller IP4X (och IP5X när damm förekommer).
Aha. Jag har faktiskt spån på vinden. Men den är inte synlig utan ligger under brädgolv eller 40-50cm isolering (mineral och glasfiberull). Om jag tolkar dig rätt så skulle mina IP44-armaturer räcka då eftersom det inte förekommer något brandfarligt damm.

I dammiga miljöer, exvis ladugårdar, får inte armaturens yttertemperatur överskrida 90 C. Armaturer som uppfyller dessa krav är märkta med bokstaven D inskriven i en triangel. Detta enligt SS-EN 60598-2-24.

Dessutom måste lysrörsarmaturer i plast vara försedda med säkerhetständare för att förhindra överhettning.

Men detta är nog lite överkurs för en krypvind.

mycke_nu skrev:
Ja, det är fel sorts damm och inte tillräckligt mycket. Går inte att orsaka några skojiga explosioner med det. ;-)

Dessutom hade jag med mig dammsugaren upp förra gången (tog ett getingboemrbryo) så så skitet är det inte längre. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.