apotekarnes
Är det okej att använda typ lampsladd 2x0,75 till 12v likström efter en trafo på 60w, eller krävs det nån annan typ av kabel? Kabeln ska gå till 4st 10w-spotlights.

Redigerat:
Helt OK. Tänk bara på längden om du ska skarva så du inte överskrider trafons spec.

apotekarnes
Det har jag överhuvudtaget aldrig tänkt på. Det får jag kolla upp (det rör sig iofs bara om ca 50cm men ändå...) Tack för hjälpen!

De flesta trafar har gränsen 2m-

Mikael_L
Hur är det med värmetåligheten på lampsladd då ?

10W, så det är inga problem.

Mikael_L
pefo skrev:
10W, så det är inga problem.
Ja se där, det stod ju 10W, måste varit det finstilta ... :D :D

Har 20W-spottar med likadan "lampsladd" som mina 10W-spottar.

20W är heller inget problem. Lite varmare blir det men man kan ändå tom fälla in en sådan spot i en planka. 35W, där börjar det bli lite värre...

apotekarnes
Har inte 10w och 20w samma sockel till och med?

Jo, G4. Men det finns upp till 35W med den sockeln.

apotekarnes
pefo skrev:
Jo, G4. Men det finns upp till 35W med den sockeln.
Är du säker? Alla lampor jag har sett på 35w eller högre har sockel GY6,35 eller vad det nu heter. Jag trodde att 20w var max för G4 för att förhindra bränder i armaturer och inbyggda spots.

Visst gör det. Gör en sökning på google med "G4 35W" tex. Ansvaret för att inte sätta i för starka lampor ligger naturligtvis på användaren. Armaturen skall vara märkt med max tillåten effekt. Sen får man hoppas att folk förstår innebörden. :/

apotekarnes
Där ser man!

Det var tydligen bara på clas ohlson, jula och liknande det inte fanns 35w G4-lampor. Då får man se sig för vad man stoppar in i armaturerna med andra ord.

pefo skrev:
Visst gör det. Gör en sökning på google med "G4 35W" tex. Ansvaret för att inte sätta i för starka lampor ligger naturligtvis på användaren. Armaturen skall vara märkt med max tillåten effekt. Sen får man hoppas att folk förstår innebörden. :/
Ja, jag installerade billiga armaturer på krypvinden. I vanliga fall kör jag bara lågenergi, men här är kostnaden för stor. De är märkta 60W, men när man läser installationsanvisningen så visar det sig att beroende på vilket håll man monterar dem så är de i vissa fall bara godkända för 40W (och det var den monteringen jag var tvungen att välja). Visste överhuvudtaget inte att man kunde göra på det viset. Hoppas att de inte brinner upp om någon i en avlägsen framtid skulle sätta i en 60W och glömma dem på... (vet inte riktigt hur jag skall märka om dem).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.