L Leif i Skåne skrev:
Nja Du får inte ha plast utanför ett våtrum, bara ångbroms.
Det fins en utmärkt ritning på nätet att ladda ner.

[bild]

Lägg märke till att ångbromsen går 60 cm utanför badrummet och först där övergår till tät folie i angränsade rum.
Detta var vad jag också kom fram till när jag djupdök på området förra året. Bytte ut Folien bakom badrummet mot ångbroms som jag lät gå ut någon halvmeter utanför på varje sida. Följde denna bild. Det jag kom fram till var att risken nog är liten, men inte godkänt.

Med tanke på att reglarna är skruvade, så är det ju väldigt lätt åtgärdat.
Köp en rulle ångbroms Vario extra eller likande. Kastar dig kanske 1500-2000:- och 2h jobb. Du kommer bara använda 10% Sälj resten

M mojjen skrev:
Detta var vad jag också kom fram till när jag djupdök på området förra året. Bytte ut Folien bakom badrummet mot ångbroms som jag lät gå ut någon halvmeter utanför på varje sida. Följde denna bild. Det jag kom fram till var att risken nog är liten, men inte godkänt.
Ok men hur är det med plasten på mina bilder då? Det står "Luft- och ångspärr" på den. Är det en "ångbroms" då eller är det en plastfolie?

Innanför denna plast sitter (i denna ordningen): plywood, gips, våtrumstapet.

Det är en tät ångspärr och du riskerar att få problem om du låter den sitta kvar.

Det kommer förmodligen inte att bli några problem med ditt badrum i framtiden.

Det håller jag med om. men om det blir problem så har man rent tekniskt en felkonstruktion som försäkringsbolaget kommer att slå ner på.

Vänta nu. Menar ni att den instängda plyfan och reglarna INTE kommer att vara en ganska hög risk för problem??? Och den instängda gipsskivan (om det är en pappklädd sådan).

En förhöjd risk innebär inte per automatik att det blir problem. För att det ska bli problem måste man få ett läckage i våtrummets tätskikt och då är frågan om problemet är tätskiktet eller att utläckande fukt stängs in?
Största problemet i det fallet skulle jag säga att försäkringsbolaget kan bli avigt inställda.

Oavsett vilket så skulle jag ha sett till att bygga rätt för att sova bättre om nätterna.

Hade gips mellan plastmatta och ångspärr, rev ner den efter 32 år, allt såg bra ut.

useless useless skrev:
En förhöjd risk innebär inte per automatik att det blir problem. För att det ska bli problem måste man få ett läckage i våtrummets tätskikt och då är frågan om problemet är tätskiktet eller att utläckande fukt stängs in?
Största problemet i det fallet skulle jag säga att försäkringsbolaget kan bli avigt inställda.
Lets agree to disagree. Att stänga in organiskt material mellan två täta skikt är en stor risk för framtida problem. Ett litet läckage är svårt att upptäcka.
Jag säger absolut nej till att ha en sådan konstruktion i mina hus, men var och en till sitt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Som den tecknade bilden Leif lade upp så är det otroligt tydligt att organiskt material på intet sätt skall sättas mellan två täta skikt.

Kan det bli problem även när man har våtrumstapet?

Det är ett byggföretag som byggt. Hela denna tillbyggnad av huset är nybyggd, det är med andra ord inte frågan om att ta bort gammal plast eller låta den sitta kvar. Badrummet är idag helt färdigbyggt.

Är det ett konstruktionsfel? Isåfall, var hittar jag tydlig information som säger att det är så? Jag kan ju inte bara ringa byggföretaget och säga att det är fel utan att ha en klar och tydlig regel att stödja mig på. Då kommer svaret garanterat bli "det är inga problem, det är ok att bygga så".

Våtrumstapet är ett tätt skikt. Plasten är ett tätt skikt. Vira in en regel i gladpack och se vad som händer med tid.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Våtrumstapet är ett tätt skikt. Plasten är ett tätt skikt. Vira in en regel i gladpack och se vad som händer med tid.
Kan ingen fukt ta sig in lär inget hända

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.