AndersMalmgren skrev:
Är jag ensam om att det skulle kännas märkligt att sätta in plastfönster i en gammal kåk?
Håller helt med! Tycker först och främst att detta är en fråga om estetik och känsla. Fönstren är husets ögon och dit blicken letar sig allra först. Ser fönstren konstiga ut blir helhetsintrycket aldrig bra i mina ögon.

Men alla hus har sina fönster och finns också mer moderna hus som kan passa med PVC. Inser att det kan vara rationellt ibland. Lite skeptisk bara då det känns lite som fönstrens IKEA-möbel. Snabb och billig men åldras inte vackert och går inte heller att laga och fixa till utan när den är dålig är det bara att byta ut... Kanske lite fördomsfullt...
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
edit2: Ett bra exemepl är mina föräldrars nybyggda orangeri, där fixade farsan likadana fönster som i bostadshuset, hade ju inte sett klokt ut med PVC

[bild]
Ursäkta, jag förstår inte om du är ironisk. Men hur kan man se på bilden om fönsterna är PVC-fönster eller inte?
 
Du menar på fullaste allvar att du inte ser skillnad på ett modernt plastfönster och ett klassiskt i trä?

edit: Jag hittade iallafall inte ett enda PVC med spröjs med rätt känsla när jag googla, de som dök upp visade sig vara träfönster när man gick in på länken
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Macarus skrev:
1. Vist har jag inte gått igenom alla PVC-fönster men hittills har jag inte sett något som ser vettigt ut OM man är ute efter de smäckra profilerna på ett klassiskt träfönster. Misstänker att PVC helt enkelt inte är tillräckligt starkt för att kunna göras nätt och snyggt. Sen är det ju en annan sak att det finns gott om klumpiga träfönster också...

2/3. Garantierna på färg trodde jag främst gällde vita fönster. Finns ju en del historier här på BH om röda fönster som blivit rosa efter några år. Eller fanns det med några färgade fönster i SP-testet? Poängen är att det underhållsfria är nära på omöjligt att underhålla när det väl är dags. Att måla oxiderad aluminium är rätt knepigt med behov av etsande grundfärger och så. Risk att färgen fäster dåligt. Så då får man måla om sitt fina alufönster ofta om det vill sig illa. Misstänker att det inte är alldeles lätt att få färgen att fästa på gammal PVC heller. Men visst jag vet inte. Samtidigt vet nog knappast någon annan heller hur det blir med ett modernt PVC-fönster eftersom ingen vet hur dagens PVC funkar om 30 år.


Men visst blir det gärna lite religion över detta och alla överdriver från alla håll. Mitt problem är att skillnaden mellan vanliga beprövade träfönster och PVC/alu ofta överdrivs något väldigt underhållsmässigt. Ett träfönster kanske behöver målas 1-2 ggr på 30 år och kan fortsätta att underhållas i 50 år till. Med PVC eller alu kanske man sparar 1 ommålning på de där 30 åren men man vet inte hur fönstren åldras och när de väl ska underhållas kommer det vara knepigt. Att köra slit- och släng på fönster med 25 års cykler är knappast miljöriktigt.
1. Se t.ex Kronfönster Kulturfönster Småland:
http://www.kronfonster.se/fonster/pvc-fonster/kulturfonster-smaland/

2. Med rätt grundfärg är det inget problem att måla även på gammal PVC.

Enligt träguiden skall ett träfönster ommålas var 5-10 år och helrenoveras var 20-25 år, så dina underhållningsintervall stämmer inte. I värsta fall får man alltså måla om 5 gånger på 30 år, och som alla vet är träfönster bland det tråkigaste och mest tidsintensiva att måla om. Tänk då att du har en större villa med 20-30 fönster som skall målas, det blir mycket tid att lägga ned över åren.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6735

Miljöbelastningen för all färg/penslar/målartvätt/penseltvätt över 30 år inkl. transporter är förmodligen lika stor eller större än tillverkningen av PVC-fönster som både kan återvinnas och tillverkas av återvunnen plast.
 
Redigerat:
Ni som anser träfönster mer miljövänliga än PVC-fönster bör även tänka på att de flesta fönster idag tryckimpregneras i klass NTR/B innan det målas med två komponents polyuretanfärg. Detta talar tillverkarna tyst om på hemsidorna men är en av anledningarna till att de kan ge 10 års rötskyddsgaranti. Så det kan vara värt att kolla upp innan köp då man annars i princip köper inplastat tryckt virke som monteras i inomhusmiljö.
 
cape east fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den utbyggda delen till vänster på, den nu eldhärjade, restaurangbyggnaden på Cape East i Haparanda hade PVC-fönster i gammal stil. Syntes först när jag satte mig precis intill fönstret...
 
Helioz skrev:
1. Se t.ex Kronfönster Kulturfönster Småland:
[länk]

2. Med rätt grundfärg är det inget problem att måla även på gammal PVC.

Enligt träguiden skall ett träfönster ommålas var 5-10 år och helrenoveras var 20-25 år, så dina underhållningsintervall stämmer inte. I värsta fall får man alltså måla om 5 gånger på 30 år, och som alla vet är träfönster bland det tråkigaste och mest tidsintensiva att måla om. Tänk då att du har en större villa med 20-30 fönster som skall målas, det blir mycket tid att lägga ned över åren.

[länk]

Miljöbelastningen för all färg/penslar/målartvätt/penseltvätt över 30 år inkl. transporter är förmodligen lika stor eller större än tillverkningen av PVC-fönster som både kan återvinnas och tillverkas av återvunnen plast.
1. Tack för länken. Såg faktiskt bättre ut än jag trodde. Fast att kalla det kulturfönster ger jag inte mycket för. Mycket till profiler såg jag inte alls på bågarna. Och spröjsen är kantiga och klumpiga precis som AndersMalmgren säger. Det blir inte kulturfönster med bara en gammal vädringshake... Verkar ju också bara som 30 årsgarantin på färgen gäller de vita fönstren så ingen garanti att mina röda fösnter inte blir rosa...

2. Underhållsintervaller beror ju på så mycket. A och O är förstås att man har högkvalitativa träfönster i riktigt bra virke. Då gör det inte heller så mycket om underhållsintervallerna blir lite längre. Jag kan mest tala utifrån våra egna fönster. Vi målade om och delvis kittade om dem för en 4-5 år sen. Ser fortfarande bra ut. Då hade nog ingen målat dem på 20 år. Fönstren i söderläge såg då lite trista ut med en del färg som släppt. Där fick vi även byta en del kitt på den nedre delen av fönstret. Men allt trä var fortfarande i bra skick. Inga skador. Ungefär hälften av fönstren målade vi bara om (vi ville byta färg på dem). Jag räknar med att dröjer många år till innan vi behöver måla på nytt. Ett mellanting är att halvolja emellan. Men det går snabbt och kan göra medan fönstren sitter på plats.

Många byggnadsvårdare vittnar också om 100-åriga träfönster som inte underhållits på decennier och som ser grå och eländiga ut men där träet fortfarande är i fint skick. Nyckeln är att fönster förr gjordes i riktigt bra virke. Att slänga bort sådana fönster till förmån för PVC känns som ett helgerån för mig.

Men visst kan det vara ett drygt arbete att måla riktigt många fönster. Det ska jag inte sticka under stol med. Samtidigt tycker jag verkligen att fönstren är den enskilt viktigaste detaljen på ett hus. Så där om någonstans kan det vara värt jobbet.

Om jag kan förstå underhållsargumentet, även om jag tycker det ofta överdrivs, köper jag inte miljöargumenten. PVC är en rätt tveksam plast, även om den är vanlig. Se:

Störst miljöpåverkan från PVC jämfört med 12 andra plaster"

http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/pvc/

PVC består av kolföreningar (från olja) och klor samt diverse tillsatser av stabilisatorer och mjukgörare. Tidigare klorutsläpp är anledningen till de höga dioxinnivåerna i Östersjön och att gravida knappt bör äta fisk därifrån. Det betyder inte att PVC-fönstren så länge de sitter på ditt hus behöver orsaka några utsläpp. Men när de är uttjänta är de miljöfarligt avfall och måste tas noga omhand för att inte leda till dioxinutsläpp. Flera av tillsatserna är också tveksamma ur miljöperspektiv. Här finns bl.a. ftalater och kadmium i en del PVC.VIlka tillsatser som PVC-fönstertillverkaren använder redovisas inte.

Nu är ju PVC trots allt väldigt vanlig och man verkar ha rensat bort en del av de värsta tillsatserna, men därifrån är det ändå långt till att jämföra med ett klassiskt träfönster. Trä som byggmaterial har väldigt bra miljöprestanda. Istället för att orsaka utsläpp under "produktionen" i skogen binder den istället koldioxid. Har svårt att tro att PVC-fönster miljömässigt kan komma före träfönster.

Ok, det blev en lång harang till :). Egentligen kan vi väl aldrig övertyga varandra. Vi har ju liksom valt sidor...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jesca och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är ju fyrkantiga spröjs

[länk]
Inte på de jag hänvisade till ovan.
 
Nu har vi ju ingen närbild på de, men de andra ser ju faktiskt riktigt plastiga ut iallafall. Så jag får nog tyvärr behålla min position att PVC inte platsar på ett gammalt hus. Till motbevisad :p
 
AndersMalmgren skrev:
Nu har vi ju ingen närbild på de, men de andra ser ju faktiskt riktigt plastiga ut iallafall. Så jag får nog tyvärr behålla min position att PVC inte platsar på ett gammalt hus. Till motbevisad :p
Varsågod! ;)

Forshaga 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plutoorjan och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte kalla det där närbild, skulle vilja se hur profilerna ser ut
 
SimonAF skrev:
Varsågod! ;)

[bild]
Problemet med PVC är inte formen eller profilerna utan hur ljuset reagerar med materialet. Bilden illustrerar detta väl. Se hur platt ljuset faller mot plasten. Titta också på bilder där skuggor faller mot plasten och jämför med träfönster, PVCn är gräsligt ful tycker jag.

Precis samma problem som uppstår med laminat golv/bänkskivor eller icke äkta natursten uppstår med PVC. Man ser direkt att det är ett dött material med nästan ingen lljusabsorbtion och en helt jämn reflektion. Det är därför plast, laminat etc alltid ser så billigt ut (åtminstonde för ett tränat öga).
 
kallun skrev:
Problemet med PVC är inte formen eller profilerna utan hur ljuset reagerar med materialet. Bilden illustrerar detta väl. Se hur platt ljuset faller mot plasten. Titta också på bilder där skuggor faller mot plasten och jämför med träfönster, PVCn är gräsligt ful tycker jag.

Precis samma problem som uppstår med laminat golv/bänkskivor eller icke äkta natursten uppstår med PVC. Man ser direkt att det är ett dött material med nästan ingen lljusabsorbtion och en helt jämn reflektion. Det är därför plast, laminat etc alltid ser så billigt ut (åtminstonde för ett tränat öga).
Jag ska berätta en liten hemlighet för dig. När du tittar på ett täckmålat träfönster ser du enbart ett dött syntetiskt plastmaterial (akrylat-, alkyd- eller polyuretanplast). Du kan överhuvudtaget inte se eller röra vid något äkta trä på ett täckmålat fönster. Efter ett par ommålningar är plastlagret flera millimeter tjockt varvid inte ens trästrukturen syns igenom. Vilken skillnad finns det då på PVC och träfönster?
 
Macarus skrev:
Nu är ju PVC trots allt väldigt vanlig och man verkar ha rensat bort en del av de värsta tillsatserna, men därifrån är det ändå långt till att jämföra med ett klassiskt träfönster. Trä som byggmaterial har väldigt bra miljöprestanda. Istället för att orsaka utsläpp under "produktionen" i skogen binder den istället koldioxid. Har svårt att tro att PVC-fönster miljömässigt kan komma före träfönster.

Ok, det blev en lång harang till :). Egentligen kan vi väl aldrig övertyga varandra. Vi har ju liksom valt sidor...
Dina argument gäller självklart när det gäller gamla fönster helt i oskarvat massivträ och målade med linoljefärger.

MEN, ett modernt nytillverkat träfönster är först limmat med Resorcinol/resorcinolfenollim och sedan vacuum/tryckimpregnreat med träskyddsmedel i klass NTR/B innehållande t.ex tributylnaftenat, furmecyklox, diklofluanid (Teknos Gori är ett vanligt medel). Det är sedan täckmålat med tvåkomponets polyuretanfärg innehållande biocider/algmedel. Slutligen är fönstret sedan av konsument målat med akrylat eller alkydfärger innehållande biocider.

När fönstret är uttjänt kan därför inte träet återvinnas utan måste destrueras (eldas).

Ett PVC-fönster kan återvinnas i sin helhet (både yttre plasten och stålkärnan).

För båda fönstertyper kan glas och beslag återvinnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.