122 läst · 1 svar
122 läst
1 svar
Plast, ångbroms eller ingenting?
Jag ska renovera köket grundligt så golv, gips och innertak rycker. Efter lite undersökning så ser konstruktionen ut såhär idag:
Vägg infrån: Gips, 3/4" panel, 5x2 regelvägg, 12mm asfaboard, fasadtegel
Tak inifrån: Pärlspont, 3/4" panel, plast, isolering
I tak-väggvinkel ser man att plasten i taket sitter och hänger ner på insidan av av väggpanelen. Det känns även som att det drar i tak-väggvinkel, mer märkbart när vinden ligger på.
Så frågan är, borde jag passa på att sätta plast eller ångbroms bakom gipsen när jag ändå öppnat upp väggarna? Då plasten från taket är någorlunda synlig går det att tejpa ihop hjälpligt, i vart fall betydligt tätare än idag. Eller skapar jag bara ett större problem med plast/ångbroms på insidan då det finns asfaboard längre ut i väggen?
Vägg infrån: Gips, 3/4" panel, 5x2 regelvägg, 12mm asfaboard, fasadtegel
Tak inifrån: Pärlspont, 3/4" panel, plast, isolering
I tak-väggvinkel ser man att plasten i taket sitter och hänger ner på insidan av av väggpanelen. Det känns även som att det drar i tak-väggvinkel, mer märkbart när vinden ligger på.
Så frågan är, borde jag passa på att sätta plast eller ångbroms bakom gipsen när jag ändå öppnat upp väggarna? Då plasten från taket är någorlunda synlig går det att tejpa ihop hjälpligt, i vart fall betydligt tätare än idag. Eller skapar jag bara ett större problem med plast/ångbroms på insidan då det finns asfaboard längre ut i väggen?
Det bör gå bra att sätta i vart fall ångbroms. Principiellt ska även vanlig tät byggplast fungera, men med äldre hus kan det ibland vara saker som kullkastar modern metodologi.
Avgörande borde vara om den gamla lösningen fungerat smärtfritt utan fuktskador i 50 år så bör samma lösning fungera smärtfritt de kommande 50 åren också. Sedan har det betydelse också hur insidan är utförd. Med täta mtrl på väggarna så tränger obefintligt med fukt ut i väggen vilket gör tätskikt överflödigt.
Asfaboard är ett bra mtrl som är fuktöppet så det har inga problem med tätskikt på insidan.
Avgörande borde vara om den gamla lösningen fungerat smärtfritt utan fuktskador i 50 år så bör samma lösning fungera smärtfritt de kommande 50 åren också. Sedan har det betydelse också hur insidan är utförd. Med täta mtrl på väggarna så tränger obefintligt med fukt ut i väggen vilket gör tätskikt överflödigt.
Asfaboard är ett bra mtrl som är fuktöppet så det har inga problem med tätskikt på insidan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur ska jag göra med öppna spisen??
Byggmaterial & Byggteknik -
Pappremsa mellan vägg och tak?
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv
Byggmaterial & Byggteknik