på två meters bredd tycker jag att det blir trångt att ha "möblerat" på båda sidor. Räkna med att du vill ha 90X90 på kabinen och att toa sticker 60-70 cm ut. Badkaret lika mycket vilket då ger max 60 cm golvyta däremellan. Ska du ha ett större hanffat blir det samma sak där plus ev dörrar på ett underskåp
 
Vi har ett långsmalt badrum, ca 2,10 x 3,20 med badkaret längs ena långsidan, duschen bredvid (handdukarna emellan), toalett, bidé och tvättställ på motsatta långsidan.

Det känns inte alls trångt, tvärtom. Badkaret är standardbredd, 70 cm.

Så jag tror också att det sista förslaget är det bästa.

/EB
 
Jag tycker fjärde förslaget var bra!!!

med risk för att bli lite ot...vilket program har du ritat planlösningarna i???? Ser så smidigt å enkelt ut...
 
puffalina: vad menade du med "lite ot"


Den sista skissen har jag gjort med CC Höganäs BadrumsCD som vi fått i en färgaffär. De övriga är gjorda i ett program som heter Home Designer Suite
 
ot=off topic...:)

Ok, ska genast kolla efter home suite designer!!!
 
Tänk på att det är en stor risk att ha mycket stänk precis vid ett fönster!
 
hej
jag gillar det tredje förslaget eftersom man då kan ligga i badkaret och se ut genom fönstret, härligt! Men i så fall skulle jag nog satsa på inåtvikbara duschväggar.
 
EB skrev:
Vi har ett långsmalt badrum, ca 2,10 x 3,20 med badkaret längs ena långsidan, duschen bredvid (handdukarna emellan), toalett, bidé och tvättställ på motsatta långsidan.

Det känns inte alls trångt, tvärtom. Badkaret är standardbredd, 70 cm.

Så jag tror också att det sista förslaget är det bästa.

/EB
Hej EB!
Du har inga bilder på hur det ser ut? O:)
 
Tycker det känns som om att ni försöker trycka in för mycket grejor på för liten yta. Skulle antingen skippa badkaret eller duschväggen. Varför inte en dusch i badkaret? Kan bli riktigt snyggt med en liten glasvägg för att undvika det mesta av stänket.
jeppe
 
Det är svårt att ta bra bilder, men här kommer några:
 
  • badrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Varför inte riva väggen mot hallen och den garderob du har till vänster vid ingången till badrummet och låta väggen parallellt trappan gå fram till den nedre badrumsväggen så du får större yta att jobba med? Då slipper du packa in allt i på två korta långväggar med utrymmesbrist emellan. Då kan du istället göra så här (vänster sida från badrumsdörren räknat):

Toatron (ungefär där garderoben fanns), handfat, handdukar, duschkabin. Sen motstående vägg från fönstret: badkar med huvudet mot dörren och fotändan mot fönstret parallellt långväggen så att det går att komma till att öppna fönstret även om de blir smalt (eller dra badkaret mot dörren).

Då slipper du trampa i det blöta och kan nå handdukarna från tvättställ, duschkabin och badkar och får ett mycket luftigare utrymme. Det kan t.o.m bli plats för en liten badpall att sitta på utan att behöva blöta ner ända fram till toatronen när fötterna ska torkas.
_______________
Byggaren
 
EB skrev:
Det är svårt att ta bra bilder, men här kommer några:
Jag tackar och bockar för bilderna
 
Lyfter upp denna tråd igen då vi nu snart ska börja med själva inredningen. Rören är dragna efter denna bild: http://www.byggahus.se/forum/attach...269d1182800629-planloesning-badrum-070625.jpg

Hade tänkt bygga en vägg mellan badkar och dusch och kakla den men har nu insett att det kommer kanske stjäla för mycket ljus samt att det både blir dyrare och krångligare eftersom det ju måste vara 100% vattentätt. Såååå nu måste vi komma på någon annan lösning.

Ett alternativ är att sätta en fast glasvägg mot badkaret, tex: http://www.macro.se/prod_images/menu_4_1337.jpg
Frågan är bara om det kommer att se konstigt ut och hur kommer man åt att städa mellan duschvägg och badkar.

Ett annat alternativ är att ha två vanliga glasdörrar, tex http://www.macro.se/prod_images/menu_4_1222.jpg
Då kan man ju trycka dörrarna innåt duschen när man behöver komma åt att städa mellan kar och dusch. Här är jag dock lite rädd att det ska konstigt ut; du har en dörr (mot badkaret) som aldrig går att öppna!!

HJÄLP TACK!!! ;-p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.