35 352 läst · 342 svar
35k läst
342 svar
Plank skapar otrygg miljö?!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Så kan det nog vara. Och pool- och utedäckstrenden tänker jag. Man vill kanske ha lite avskildhet när man använder sitt enorma trädäck med spapool?BirgitS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Min erfarenhet är inte att det fungerar så. Snarare så är det mycket svårt att vinna över vad byggnadsnämnden vill. Och just i fallet plank vid tomtgräns så är det ju nästan alltid prickad mark där och det krävs alltså en liten avvikelse för att byggnadsnämnden ska kunna bevilja bygglov för planket. Det ger byggnadsnämnden stor makt.BirgitS skrev:
Just det ja, såg att MÖD just bestämde sig just för att plank som krävs för bullerskydd mot en större väg kan beviljas bygglov trots att det strider mot en gammal detaljplan och inte är en liten avvikelse. Lagrummet är de nya liberaliseringarna i PBL från 2014 (9 kap. 31 c § 1 PBL):
https://www.domstol.se/globalassets.../avgoranden/2022/p-4236-21-dom-2022-05-24.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 398 inlägg
Men du vill ju att de ska godkänna plank, eller hur?Claes Sörmland skrev:Min erfarenhet är inte att det fungerar så. Snarare så är det mycket svårt att vinna över vad byggnadsnämnden vill. Och just i fallet plank vid tomtgräns så är det ju nästan alltid prickad mark där och det krävs alltså en liten avvikelse för att byggnadsnämnden ska kunna bevilja bygglov för planket. Det ger byggnadsnämnden stor makt.
Och då med argumentet att det ju bara gäller plank vid en enda tomt som inte påverkar upplevelsen av gatan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Vad jag som enskild vill är rätt ointressant, hur det fungerar i praktiken är mer intressant! Jag utgår från att läsare på detta forum söker den objektiva informationen.BirgitS skrev:
T ex om det finns en dold agenda att plank inte ges bygglov p g a informell konsensus att man generellt inte gillar plank på bygglovsavdelningarna. Kanske har denna aversion t o m folkligt stöd om man skulle mäta det. Och det som har framkommit i tråden så här långt är att så kan nog vara fallet. Sen kan man tycka att det är rätt eller fel men det är ju underordnat vad man som enskild de facto ställs inför i sin kommun.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Jag tror att det är ett klokt förhållningssätt. Annars får vi ett samhälle för de mest rädda och kränkta som inte passar någon annan.A ajn82 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Det finns naturligtvis avvikare i statistiska grupper men jag tror det är relativt säkerställt att kvinnor som grupp i högre grad känner otrygghet än män.Claes Sörmland skrev:
På Brottsförebyggande rådets webbplats kan man gräva i diverse statistik i ämnet.
Här är ett exempel:
Det är ju också lite spännande att traska utanför muren och fantisera om idyllen bakom muren/planket... Precis som @BirgitS påtalade bör man ta hänsyn till bägge sidor.Claes Sörmland skrev:
Det är bra att det krävs bygglov då plank/murar inte passar in i alla miljöer och det är helhetsaspekten som gäller. Grannen på andra sidan min genomfartsgata har fått uppföra en hög, lång mur som stänger in det nybyggda husets baksida. Som granne har jag fått godkänna detta. Den passar in i miljön. Men om mina grannar (husen ca 15 år gamla) begärt höga murar skulle det bli förfärligt. Vissa har lagt 1 m höga stenmurar - passar också in i miljön där marken från början innehåller många stenbumlingar.
Visst tycker jag att miljön bör tillåta enstaka plank och murar utan att för den skull tillåta alla, bara för att grannen fick!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 294 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 294 inlägg
Alltså nu var det påståendet att plank var orsak till otrygghet specifikt i gruppen kvinnor men inte i gruppen män med grund i att en skribent inte gillar plank och råkar vara kvinna. Svagt som argument är allt jag påpekar. Men visst, har någon forskare orkat utreda planks otrygghetspåverkan utifrån en genusperspektiv med en omfattande empirisk studie så posta gärna data. Tills dess låter det mest som en misogyn fördom om de plankrädda kvinnorna i mina öron.Alfredo skrev:
Men hur ska bygglovsprövningen hantera det i praktiken menar du? Bara ge bygglov för plank för de tre första som ansöker inom ett visst område?Claes Sörmland skrev:Det beror på varför man jämför. Mitt syfte var att illustrera att enstaka planks närvaro i miljön knappast är avgörande för hur trygg den upplevs. Sen har andra skribenter illustrerat att smala helt plankomgärdade gångar inte är optimala estetiska miljöer och menat att samma gång utan några plank hade upplevts som tryggare. Visst, men ingen argumenterar för sådana utrpräglade miljöer, vi har ju bygglovsprövning av plank för att hantera det.
/Krille
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 119 inlägg
Det har jag inte påstått. Däremot är det vanskligt att ha diskussioner som baserar sig alltför mycket på känsloargument. (Speciellt i dessa tider när det bedrivs propaganda för att få svenskar att känna sig otrygga i sitt eget land.)BirgitS skrev:Att man löper en viss risk på ett ställe innebär väl inte att man inte ska minska risken på andra ställen. Det blir lätt ett resonemang typ att eftersom det är högre risk att bli skadad när man cyklar än när man kör bil behöver man inte använda bilbälte.
Om man nu bor med en som aldrig har varit våldsam under 20 år så är risken definitivt större att man blir utsatt för våld av någon annan.
Gatuvåldet i privatägda bostadsområden torde vara minimalt, och antalet kvinnliga brottsoffer ännu mindre.
Vi vet inte särskilt mycket om det här planket vi diskuterar. Det kan vara så att den fastighetsägare som ansökt om att få bygga planket är en kvinna som känner sig obekväm och otrygg med att främmande människor som passerar på gatan har för stor insyn över hennes tomt och in i hennes hus.