P Peter787 skrev:
Påståendet kommer från en utan egen erfarenhet.
Den svenska nödvärnslagen är väldigt generös men visst kan det finns fall där den som utövat nödvärn döms.
Ett exempel på hur generös den är det fall där en man nyligen friades (med hänvisning till nödvärnsrätten) efter att han knivhuggit två personer till döds i sin bostad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P
J jonko skrev:
Den svenska nödvärnslagen är väldigt generös men visst kan det finns fall där den som utövat nödvärn döms.
Ett exempel på hur generös den är det fall där en man nyligen friades (med hänvisning till nödvärnsrätten) efter att han knivhuggit två personer till döds i sin bostad.
Det var en person som blev angripen i sitt eget hem, inte en person som ingrep i ett angrepp på någon annan, en VÄLDIGT stor skillnad i Sverige.
Här ska man ringa polisen och sitta i telefonkö 10 minuter, sen ska polisen köra 30 minuter till platsen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Så om grannen får inbrott, vilken lag riskerar jag att åtalas av om jag inte väljer att titta bort?
Det beror helt på vad du gör med brottslingen (inbrottstjuven) sen kommer åklagaren kanske anse att du är en värre brottsling.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Det beror helt på vad du gör med brottslingen (inbrottstjuven) sen kommer åklagaren kanske anse att du är en värre brottsling.
OK och vad riskerar du åtal för idag, som var ok tidigare då?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
OK och vad riskerar du åtal för idag, som var ok tidigare då?
Förr blev ingen åklagare involverad över huvud taget, den lokala polisen visste vilka som var banditerna och de blev behandlade därefter.
 
Fairlane
Tack och lov att den tiden är förbi
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Påståendet kommer från en utan egen erfarenhe
Jag förstod det.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Varje år så belönas ett antal personer av polisen, just för att de ingripit när de sett tex våldtäktsförsök.

[länk]
Det är desto fler som blir åtalade för övervåld. Går man in i en våldssitvation så förväntas man ha lite mycket sinnesnärvaro som en fullblodad elitsoldat. Man skall veta exakt när man skall sluta och skall såklart invänta första slaget.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Tack och lov att den tiden är förbi
Ja för nu läggs alla vanliga egendomsbrott ner direkt, för det kräver för mycket resurser av vår underbemannade och underbetalda polis att utreda.
Tragiskt att vissa, som du, tycker att detta är bra.
 
Fairlane
P Peter787 skrev:
Ja för nu läggs alla vanliga egendomsbrott ner direkt, för det kräver för mycket resurser av vår underbemannade och underbetalda polis att utreda.
Tragiskt att vissa, som du, tycker att detta är bra.
Innan gick de ju inte heller till åtal utan polisen skötte det helt själva, fullständigt godtyckligt.

Nej jag tycker inte det är bra att polisen är underbetald (om de nu är det). Jag tycker inte heller att det är bra att de är underbemannade. Varför påstår du att jag tycker det?

Jag tycker det är bra att vi har en rättsstat med lagar och regler, inte att Kling och Klang och folk fritt får bestämma straff som de vill.

För övrigt kan jag rekommendera att du ringer 112 om du ser något pågående inbrott. Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt med 10 minuters väntan då. Däremot kan det såklart ta 30 minuter innan polisen anländer om man bor avigt till. Det är å andra sidan inget nytt. Det tog nog tid på den tiden polisen tog sig fram till häst också, för att inte tala om tiden det kunde ta att komma i kontakt med polisen på den tiden. Säkert mer än 10 minuter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det är desto fler som blir åtalade för övervåld. G
Källa på det?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Går man in i en våldssitvation så förväntas man ha lite mycket sinnesnärvaro som en fullblodad elitsoldat. Man skall veta exakt när man skall sluta och skall såklart invänta första slaget.
Tycker du fallet med han som knivdödade 2 angripare tyder på det?
 
L lat skrev:
Källa på det?
Bara att läsa domar på fall där det sker. Svårt att se att det förs statistik på där personer som avväpnar våld lagförs pga övervåld. Men om jag avbryter en våldtäkt/misshandel med ett enda slag/spark och förövaren faller och gör sig ordentligt illa så är det övervägande risk att jag kommer att få försvara mina handlingar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lat skrev:
Tycker du fallet med han som knivdödade 2 angripare tyder på det?
Du menar i Ulricehamn? Ett rätt gör inte resten fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.