35 345 läst · 342 svar
35k läst
342 svar
Plank skapar otrygg miljö?!
Den svenska nödvärnslagen är väldigt generös men visst kan det finns fall där den som utövat nödvärn döms.P Peter787 skrev:
Ett exempel på hur generös den är det fall där en man nyligen friades (med hänvisning till nödvärnsrätten) efter att han knivhuggit två personer till döds i sin bostad.
Det var en person som blev angripen i sitt eget hem, inte en person som ingrep i ett angrepp på någon annan, en VÄLDIGT stor skillnad i Sverige.J jonko skrev:
Här ska man ringa polisen och sitta i telefonkö 10 minuter, sen ska polisen köra 30 minuter till platsen...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Varje år så belönas ett antal personer av polisen, just för att de ingripit när de sett tex våldtäktsförsök.P Peter787 skrev:
https://www.svd.se/a/c5abe399-72c6-376e-802b-7d7407cfecec/radiga-ingripare-belonas-av-polisen
Det är desto fler som blir åtalade för övervåld. Går man in i en våldssitvation så förväntas man ha lite mycket sinnesnärvaro som en fullblodad elitsoldat. Man skall veta exakt när man skall sluta och skall såklart invänta första slaget.L lat skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Innan gick de ju inte heller till åtal utan polisen skötte det helt själva, fullständigt godtyckligt.P Peter787 skrev:
Nej jag tycker inte det är bra att polisen är underbetald (om de nu är det). Jag tycker inte heller att det är bra att de är underbemannade. Varför påstår du att jag tycker det?
Jag tycker det är bra att vi har en rättsstat med lagar och regler, inte att Kling och Klang och folk fritt får bestämma straff som de vill.
För övrigt kan jag rekommendera att du ringer 112 om du ser något pågående inbrott. Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt med 10 minuters väntan då. Däremot kan det såklart ta 30 minuter innan polisen anländer om man bor avigt till. Det är å andra sidan inget nytt. Det tog nog tid på den tiden polisen tog sig fram till häst också, för att inte tala om tiden det kunde ta att komma i kontakt med polisen på den tiden. Säkert mer än 10 minuter.
Bara att läsa domar på fall där det sker. Svårt att se att det förs statistik på där personer som avväpnar våld lagförs pga övervåld. Men om jag avbryter en våldtäkt/misshandel med ett enda slag/spark och förövaren faller och gör sig ordentligt illa så är det övervägande risk att jag kommer att få försvara mina handlingar.L lat skrev: