3 841 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Planeringshjälp kök, vi har kört fast
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
... och ett till förslag kommer nu. En lite smalare halvö (ca 80 cm) med hällen på halvön. Skafferi enligt önskemål, vatten kvar där det är nu. Ett skåp vänt mot matplatsen för att utnyttja hörnet. Behövs mer förvaringsutrymme går det att byta de tre bänkskåpen mellan öppning och sovrum mot högskåp. En nackdel med denna variant är att diskmaskin hamnar mellan ho och häll, så när den är öppen blockerar den arbetsytan mellan dessa. Beroende på vanor ett stort eller litet problem. Sen är det ju hur man känner för häll på och fläkt över halvö (finns ju takintegrerade varianter också).
Hoppas jag satt fart på era tankar nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas jag satt fart på era tankar nu
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Ja, visst är det så, men inte någon skillnad från alla år då ugnen alltid var under hällenBirgitS skrev:
Men för TS, som verkar använda ugn mycket då hen hade önskemål om två stycken, kanske det är en stor nackdel.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Jag kom på bättre tankar efter att jag gjort mitt inlägg... Här är reviderat förslag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Gammelnörden skrev:
Tack för ett mycket bra förslag! Det har rört om i grytan, som ska föreställa skallen, ordentligt på ett bra sätt!Gammelnörden skrev:
Enda problematiken i paralellköken är att vatten och avlopp hamnar ganska mitt mellan de två bänkraderna, vilket i sammanhanget är ett rätt trivialt problem. Det går säkert att lösa på något lurigt vis!
Och mången tack för all bra input och förslag!
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Hoppsan, jag tittade på ikea-ritningen och inte fotot.D DRutström skrev:Tack för ett mycket bra förslag! Det har rört om i grytan, som ska föreställa skallen, ordentligt på ett bra sätt!
Enda problematiken i paralellköken är att vatten och avlopp hamnar ganska mitt mellan de två bänkraderna, vilket i sammanhanget är ett rätt trivialt problem. Det går säkert att lösa på något lurigt vis!
Och mången tack för all bra input och förslag!
Haha, där ser man! Ikea-ritningen är det vi själva sytt ihop, men det är en idé som vi inte sjävla riktigt tror på. Det ser bra ut på papper, men likt mycket annat som ser bra ut på papper har vi svårt att se att det ska fungera i verkligheten.Gammelnörden skrev:
Det lutar lite åt att vi måste fortsätta bryta mot husmorsavståndet till kylen och behålla kyl och frys till vänster om dörren till sovrummet på den västra väggen. Det har fungerat i 11 år, och får man en bänk närmare, med en U eller paralellkonfiguration så blir det väl aningen bättre
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Varför måste ni ha kyl och frys till vänster om dörren? När jag ritade in ett asymmetriskt skafferi med yttermått 125x95 cm, fick jag plats med fristående kyl och frys jämte. Förutsatt att måtten stämmer på er ritning, för jag har utgått från den exakt. Jag har antagit att ni tänkt bygga ett hörnskafferi och då vill jag varmt rekommendera asymmetriskt. Man rationaliserar bort onödig stå-yta men behåller förvaringsytan.
Det där med vattnet var ju oturligt, men jag såg ett annat förslag i tråden #16 och fusionerade ihop det med dubbelugnslösningen på höjden. Det kanske kan vara en idé, nästan som ni har nu fast ändå inte...
Det där med vattnet var ju oturligt, men jag såg ett annat förslag i tråden #16 och fusionerade ihop det med dubbelugnslösningen på höjden. Det kanske kan vara en idé, nästan som ni har nu fast ändå inte...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden