windestal
... och ett till förslag kommer nu. En lite smalare halvö (ca 80 cm) med hällen på halvön. Skafferi enligt önskemål, vatten kvar där det är nu. Ett skåp vänt mot matplatsen för att utnyttja hörnet. Behövs mer förvaringsutrymme går det att byta de tre bänkskåpen mellan öppning och sovrum mot högskåp. En nackdel med denna variant är att diskmaskin hamnar mellan ho och häll, så när den är öppen blockerar den arbetsytan mellan dessa. Beroende på vanor ett stort eller litet problem. Sen är det ju hur man känner för häll på och fläkt över halvö (finns ju takintegrerade varianter också).
3D-modell och planritning av köksdesign med smal halvö, spishäll, och matplats. Skåp vända mot matplats och diskmaskin nära spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas jag satt fart på era tankar nu :)

windestal
BirgitS BirgitS skrev:
Är man två i köket är det opraktiskt att ha hällen och ugnen på det sättet kring ett hörn för då går det inte att göra något vid hällen samtidigt som den andra tar ur något från ugnen (vilket lär vara rätt vanligt när maten är klar).
Ja, visst är det så, men inte någon skillnad från alla år då ugnen alltid var under hällen ;)
Men för TS, som verkar använda ugn mycket då hen hade önskemål om två stycken, kanske det är en stor nackdel.

Gammelnörden
Jag kom på bättre tankar efter att jag gjort mitt inlägg... Här är reviderat förslag. Reviderad ritning av kökslayout med markerade placeringar för mikrovågsugn, vanlig ugn och förvaring.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt kök med integrerade vitvaror och köksö.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt kök med vita skåp, grå bänkskiva och mosaikkakel.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
windestal
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag kom på bättre tankar efter att jag gjort mitt inlägg... Här är reviderat förslag.[bild][bild][bild]
Blir vattendragningen till lilla hon krånglig? Den skulle isf kunna flyttas till närmast väggen.

BirgitS
Oavsett vattendragningen skulle jag föredra att ha lilla hon närmast väggen för att kunna ställa fryslådor och matkassar ytterst på kökshalvön.

• Gilla
DRutström och 1 till
  • Laddar…
fundera också lite på så att man kommer runt ön när kyl el frys är öppen. har bott i ett hus där det inte gick, det var sjukt frustrerande.

windestal
major_tom major_tom skrev:
fundera också lite på så att man kommer runt ön när kyl el frys är öppen. har bott i ett hus där det inte gick, det var sjukt frustrerande.
Fast det är väl inget problem? Över en meter mellan...

nej men ändå bra att hålla i huvudet

Jag kom på bättre tankar efter att jag gjort mitt inlägg... Här är reviderat förslag.[bild][bild][bild]
Tack för ett mycket bra förslag! Det har rört om i grytan, som ska föreställa skallen, ordentligt på ett bra sätt!

Enda problematiken i paralellköken är att vatten och avlopp hamnar ganska mitt mellan de två bänkraderna, vilket i sammanhanget är ett rätt trivialt problem. Det går säkert att lösa på något lurigt vis!

Och mången tack för all bra input och förslag!

windestal
Återkom gärna med vad ni kommer fram till!

Gammelnörden
major_tom major_tom skrev:
Det är ritat med "lagstadgade" 120 cm både mellan bänkraderna och kyl/frys.;)

Gammelnörden
D DRutström skrev:
Tack för ett mycket bra förslag! Det har rört om i grytan, som ska föreställa skallen, ordentligt på ett bra sätt!

Enda problematiken i paralellköken är att vatten och avlopp hamnar ganska mitt mellan de två bänkraderna, vilket i sammanhanget är ett rätt trivialt problem. Det går säkert att lösa på något lurigt vis!

Och mången tack för all bra input och förslag!
Hoppsan, jag tittade på ikea-ritningen och inte fotot. :oops:

• Gilla
DRutström
  • Laddar…
Hoppsan, jag tittade på ikea-ritningen och inte fotot. :oops:
Haha, där ser man! Ikea-ritningen är det vi själva sytt ihop, men det är en idé som vi inte sjävla riktigt tror på. Det ser bra ut på papper, men likt mycket annat som ser bra ut på papper har vi svårt att se att det ska fungera i verkligheten.

Det lutar lite åt att vi måste fortsätta bryta mot husmorsavståndet till kylen och behålla kyl och frys till vänster om dörren till sovrummet på den västra väggen. Det har fungerat i 11 år, och får man en bänk närmare, med en U eller paralellkonfiguration så blir det väl aningen bättre :)

Gammelnörden
Varför måste ni ha kyl och frys till vänster om dörren? När jag ritade in ett asymmetriskt skafferi med yttermått 125x95 cm, fick jag plats med fristående kyl och frys jämte. Förutsatt att måtten stämmer på er ritning, för jag har utgått från den exakt. Jag har antagit att ni tänkt bygga ett hörnskafferi och då vill jag varmt rekommendera asymmetriskt. Man rationaliserar bort onödig stå-yta men behåller förvaringsytan.
Det där med vattnet var ju oturligt, men jag såg ett annat förslag i tråden #16 och fusionerade ihop det med dubbelugnslösningen på höjden. Det kanske kan vara en idé, nästan som ni har nu fast ändå inte...;)
Ritning av kökslayout med plats för kyl och frys till vänster om dörren, asymmetriskt skafferi och dubbelugn.
Skapa konto
Köksdesign i 3D med vitt skåp, dubbelugn och ö-kök, asymmetriskt skafferi till vänster, och dubbelugn på vägg.
Skapa konto

• Gilla
DRutström
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.