Du har duschblandaren på ”insidan” av funktions-L:et. För att det ska motsvara kommunens dokument (som bygger på SIS standard) ska du placera blandaren på ytterväggen.

Klaugust Klaugust skrev:
Du har duschblandaren på ”insidan” av funktions-L:et. För att det ska motsvara kommunens dokument (som bygger på SIS standard) ska du placera blandaren på ytterväggen.
Du har rätt. Således om jag placerar den på andra sidan enligt skiss så borde det vara godkänt.
Arkitektonisk ritning av ett badrum med skissade placeringar för sanitetsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen skulle jag helst undvika att ha vatten i yttervägg, men frågan är då om det då i praktiken räcker att kunna sätta ett munstycke på den sidan? (Alltså att man har en lång duschslang helt enkelt.)

S
Klaugust har rätt men fattar inte hur det ska göra skillnad i praktiken.

Är inte L-skissen bara en urjackning av en rektangel och då hamnar duschen på den sidan?
Fjärde och femte skissen här:
https://nerikearkitektur.se/tillganglighet-badrum/

Nä, jag håller med. Tänker att jag skall ta upp detta med kommunen och fråga hur det praktiskt gör skillnad att ha duschen på andra sidan. Skulle helst vilja ha belägg för att få igenom det vi ritat först.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag vet inte hur det ena eller andra kommer sig. Om man har det som du föreslagit först så måste ta sig förbi blandaren först innan man kan duscha. En medhjälpare kanske måste stå snett framför den som duschar (det förutsätter ju dock att man MÅSTE duscha med blandaren i ryggen. Rent teoretiskt borde man kunna duscha 90 grader medurs, så att man har blandaren på sin högra sida).

För att svara på om det räcker med att strilen kan sättas på yttervägg så tror jag att det är själva blandaren som är tillgänglighetsgrundande. I moderna badrum har man ofta duschblandaren på sidan om badkaret medan stången man kan sätta munstycket på är på badkarets kortsida istället.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag fick under eftermiddagen svar av min handläggare:

"Jag har nu talat med både vår tillgänglighetskunniga och byggnadsinspektör, de har kommit fram till att det är 140 cm som gäller för att uppfylla tillgängligheten, se bild:

Ritning av badrumsplan med måtten 1400 x 1700 mm för duschplats, illustrerar tillgänglighetskraven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att ha en extra dusch och brunn bredvid toaletten går inte, det ska då finnas 70 cm vägg innan dörren kommer.

Hoppas ni kan finna en bra lösning med rätt mått."

De har alltså gått på det nedersta exemplet, varför det övre inte skulle gå att tillämpa i mitt fall vet jag inte. Jag skall se om jag får tag på en tillgänglighetskonsult för att verifiera det handläggaren säger. Handläggaren rekommenderade först avslag av hela bygglovet för att hon hade kollat på en gammal detaljplan som inte gäller, så mitt förtroende för byggnadsnämndens arbetsutskott är inte på topp direkt. Men det är en annan historia.

Den översta brukar definitivt vara ok och det är den absolut vanligaste. Din handläggare verkar ha 0 koll.

Edit: du måste ändå ändra på din första lösning men den andra lösningen du skissade på borde vara ok.

• Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
L Ladan vid havet skrev:
Jag fick under eftermiddagen svar av min handläggare:
Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.