J Jarlsgård skrev:
Ska du ha ett undertak i farstutukvisten? Om ja, så kan du alltid fästa bärlinan på insidan av stolparna och köra med en annan sorts takstol i mitten. På så vis kan du skjuta upp bärlinan något på höjden och då få det lite mer så som du vill estetiskt :)

Dvs.

Ha de takstolarna som du tänkt dig i fran/bakkant. I mitten fäster du bärlinor på insida stolpe (jackar in) mellan dessa 2. Sätter du då dessutom en bärlina ovanför stolparna vid "öppningen" så kan du dels gå ner i dimension på bärlinorna och det räcker med att lägga 2st reglar på. Det behöver alltså inte vara en takstol i sig. Sen är la ändå den konstruktionen att föredra då det underlättar montage av undertak(y)
Inte helt med på vad du menar :p
Kommer nog beställa takstolarna och det är klart, skulle kunna beställa den mittersta i annat utförande men tänkte det kanske är billigare/enklare med 3 lika.
Dom grova bärlinorna tog jag då jag tror den grovleken blir snyggast om dom nu måste synas då övriga detaljer är "grova".
Tror det är bättre ut än en synlig "klen" bärlina.

Innertak ska vi ha med infällda spotlight tänkte jag. Men det fäst enkelt i dom takstolar jag tänkt ha då alla 3 är i samma nivå. Kommer dock lägga reglar mellan stolarna då innertaket ska ligga i samma linje som golv.

Hmm.. Jag får nog rita upp det för jag medger att min förklaring är lite väl luddig! Återkommer med skiss ikväll ;)

Handritad skiss av en altankonstruktion med etiketterade delar på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller nåt sånt :rofl:

Har byggt en veranda 4 x 2m med falsat plåttak och utkastare i hörnen. Stuprör har inte behövts då vattnet kastas så långt ut från verandan. Stolparna är 115x115 mm. Innertaket är byggt av synliga reglar med en bärlina som är fäst i fasaden. Finns lite likheter med den veranda du tänkt bygga.
Nybyggd veranda med dekorativa stolpar och falsat tak, utrustad med utkastare och synliga takreglar.
Skapa konto

• Nybyggd veranda med rödmålad fasad, falsat plåttak och synliga reglar under taket utan stuprör.
    Skapa konto
  • Nybyggd veranda med synliga träreglar, falsat plåttak och utkastare, i trädgårdsmiljö vid skymning.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Eller nåt sånt :rofl:
Tack för skissen :) Nu verkar vi ändrat oss ordentligt i utförande här hemma efter lite diskussion ikväll :p

O ozean skrev:
Har byggt en veranda 4 x 2m med falsat plåttak och utkastare i hörnen. Stuprör har inte behövts då vattnet kastas så långt ut från verandan. Stolparna är 115x115 mm. Innertaket är byggt av synliga reglar med en bärlina som är fäst i fasaden. Finns lite likheter med den veranda du tänkt bygga.
[bild][media]
Tjusigt! Riktig snickarglädje :) Tack för inspirationen!

Efter diskussionen ikväll börjar det luta åt något likt bilden nedan(snabb skiss)... helt klart en annan smärta för plånboken nu haha. Kanske går ner lite i tjocklek på stolpar då bara dom kostar en hel del med 1600x1600
3D-skiss av ett hus med veranda, vita stolpar och traditionell snickarglädje.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Amerikansk veranda är absolut trevligt! Men den där lilla vinkeln för själva ingången hade jag nog skippat! Blir lite för mycket imo:)

Viktigt att tänka på vid sådana här tankar är dock ljusinsläpp. En sådan verkande stjäl rejält med ljus i huset, så där kan jag tycka att dels väderstreck men även om det finns ljusinsläpp från flera håll.

Norr + enbart fönster i det väderstrecket kan bli rejält mörka! I synnerhet i rummen med de små fönstrena :)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Efter diskussionen ikväll börjar det luta åt något likt bilden nedan(snabb skiss)... helt klart en annan smärta för plånboken nu haha. Kanske går ner lite i tjocklek på stolpar då bara dom kostar en hel del med 1600x1600
Menar du 160x160? Annars förstår jag att det är dyrt...

J Jarlsgård skrev:
Amerikansk veranda är absolut trevligt! Men den där lilla vinkeln för själva ingången hade jag nog skippat! Blir lite för mycket imo:)

Viktigt att tänka på vid sådana här tankar är dock ljusinsläpp. En sådan verkande stjäl rejält med ljus i huset, så där kan jag tycka att dels väderstreck men även om det finns ljusinsläpp från flera håll.

Norr + enbart fönster i det väderstrecket kan bli rejält mörka! I synnerhet i rummen med de små fönstrena :)
Både jag och frugan vill gärna ha ett inslag av sadeltak, detta blev första skissen på den nya. Jag tror jag skjuter in den så den livar med övriga verandan utan utskick och gör den 4m bred istället för 2 som på bilden.

Jo ljus insläpp är helt klart något som jag har i åtanke. Tyvärr är detta norrsidan, men jag tror vi är beredda att kompromissa med det. Dom små fönster är till toalett och trapp, toan har frostat glas och jag tycker inte det fönstret gör något alls för ljusinsläpp i dagsläget så det blir nog inte så mycket skillnad, trappen kanske blir lite mörk men inte hela världen. Till höger är tvättstuga så där spelar det inte så stor roll plus att det förmodligen blir lite spilljus från hörnet. Dom dubbla fönstren är till köket, det är väl här vi känner vi faktiskt går miste om trevligt ljus. En tanke var att låta verandan sluta innan köksfönster, men vi beslutade att vi hellre vill ha det hela vägen.

T Troberg skrev:
Menar du 160x160? Annars förstår jag att det är dyrt...
Självklart är det 16cm stolpar och inget annat, felskrivning. I min skiss på stommen skrev jag 160*160. Stolpar på 1600 är ju inte direkt stolpar

Hej såg att designen svängt till Amerikansk veranda. Bifogar lite bilder på vår som vi håller på att bygga nu. En enkel konstruktion med 120 x120 stolpar och 170 virke. Bandtäckt blank aluminium och övriga plåtdetaljer samt panelundertak återstår. Konstruktion av amerikansk veranda med 120x120 stolpe på trätrall framför vit husfasad.
Skapa konto
Pågående bygge av amerikansk veranda med 120x120 stolpar utanför vit husfasad, person arbetar på däcket.
Skapa konto
Konstruktion av en Amerikansk veranda med oskyddade 120x120 stolpar framför ett hus med träfasad.
Skapa konto
Hus under konstruktion med en ny byggd veranda med 120x120 stolpar, omgiven av en stenmur och grönska.
Skapa konto
Närbild av en träveranda under konstruktion med detaljbild på trästolpar och bjälkar.
Skapa konto
Vit husfasad med pågående bygge av Amerikansk veranda med 120x120 stolpar och synlig takkonstruktion.
Skapa konto
Person bygger amerikansk veranda med 120x120 stolpar, arbetar med skruvdragare.
Skapa konto
Hus med obyggd amerikansk veranda, 120x120 stolpar, arbete pågår, stenmur framför, landskapsvy.
Skapa konto
Halvfärdig amerikansk veranda under konstruktion med tjocka trästolpar och omonterat tak framför ett vitt hus.
Skapa konto

• Gilla
LinusW och 1 till
  • Laddar…
Zinkadus Zinkadus skrev:
Hej såg att designen svängt till Amerikansk veranda. Bifogar lite bilder på vår som vi håller på att bygga nu. En enkel konstruktion med 120 x120 stolpar och 170 virke. Bandtäckt blank aluminium och övriga plåtdetaljer samt panelundertak återstår.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt! Tack för bilderna :)
Hur djup gör ni er? Jag funderar om 2m kommer kännas trångt om man vill kunna sitta några stycken och kanske ha bord osv.

LinusW LinusW skrev:
Snyggt! Tack för bilderna :)
Hur djup gör ni er? Jag funderar om 2m kommer kännas trångt om man vill kunna sitta några stycken

Trallen är 180 cm djup och jag skulle gärna gjort den större, ju större desto bättre...men vi får inte bygga större då vi har ett maxmått på ”öppenarea” på 15 kvm . Har du möjlighet så bygg större!

Jag tror vi har 25kvm enligt detaljplanen.
Räknar med att bygga 12m brett så då blir det endast 2m djup som gäller.

LinusW LinusW skrev:
Jag tror vi har 25kvm enligt detaljplanen.
Räknar med att bygga 12m brett så då blir det endast 2m djup som gäller.
Vi byggde 12,5m brett och 2 meter djupt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.