7 109 läst · 31 svar
7k läst
31 svar
Planerar ett framtida garagebygge. Har ett gäng frågor.
Vad har snözon och betongpannor att göra med det våningsskiljande bjälklaget att göra, tycker du?hokanp skrev:Konstigt, då har både jag och tillverkaren räknat fel. Med full snölast för son 3 samt betongpannor har jag en nedböjning som är maximalt 1,5 mm.
Men vill man ha t.ex. 0,1 mm i nedböjning så får man kraftigt öka alla balkar.
Sen den sidan som du refererar till är bjälklag. En takstol funkar på ett annat sätt.
Du och DACKE pratar om helt väsensskilda saker. Du har antagligen en ej inredningsbar vind med fackverkstakstolar. Och då är det rätt som du skriver, att dimensionerna blir nätta. Men ska det vara ett golv att gå på och ställa saker på blir det direkt de dimensioner du hittar i träguiden som jag länkade till.
Ja just, det finns ju en trådskapare också, som vi inte ska stjäla tråden för.
Men du kommer få full takhöjd i en väldigt begränsad del av taket, precis under nock.
Välja bra dörr, ev ytterdörr, ev luftsluss.
Separata ventilationssystem - låter värre än det behöver vara, t.ex. två-tre PAX-fläktar.
Återigen (intelligenta ? :blushing gissningar.
Börja med att slå upp en friggebod, och då menar jag inte att köpa en färdig byggsats hos byggladorna. Utan bygg en i lösvirke, som ett riktigt hus, men i passande klenare dimensioner på allt. Fördjupa dig så gott det går i dimensionering och allt sådant.
Bygg den åt dig själv eller åt någon släkting.
Mura en utegrillplats.
Vet du någon som bygger, häng på och var med så mycket du kan och hinner.
Jag är jättenöjd med att dels varit med litegrann på andras byggen, sen byggt friggebod först, garage sen. Nu känner jag mig beredd på huset. :O
Det beror på vad du kan offra av övervåningen. Lägre takhöjd i garaget = möjlighet till förhöjt väggliv = mer övervåning.Hlm_OH skrev:Tanken är att bygga ett dubbelgarage med loft på övervåningen (sadeltak ca 38 grader)
Mått på garaget: ca 7*10 m.
Övervåningen ska bestå av ett gästrum på ena sidan (då vi ofta har långväga gäster på besök) och replokal på andra sidan.(ca 45% av ytan var). Hela byggnaden skall vara isolerad och ha Vatten, avlopp och el indraget. På "bottenplan" kommer jag ha ca 20 m3 förråd och resterande del garage och "arbetshörna". Tänkte även försöka klämma in en liten gäst-toalett.
Nu till alla frågor:
1. Om jag har ca 230 cm takhöjd på bottenplan, Är det då möjligt att komma under en byggnadshöjd på 3 m? Kan jag tom. ha 240 i takhöjd?
Jag gissar på ca 30-40 kvm svåranvänt utrymme. Lite beroende på hur du lyckas maximera höjd på väggliv och tullar på mängden isolering i taket.
Men du kommer få full takhöjd i en väldigt begränsad del av taket, precis under nock.
Extrem noggrannhet under byggtiden. Använda mycket 0.2mm plastfolie och mycket latexfog.
Välja bra dörr, ev ytterdörr, ev luftsluss.
Separata ventilationssystem - låter värre än det behöver vara, t.ex. två-tre PAX-fläktar.
Återigen (intelligenta ? :blushing gissningar.
Passar i princip på denna fråga. Men spolar du aldrig på väggarna bör väl ett färgsystem för våtrum klara sig. Kanske ha en fuktstyrd PAX-fläkt i garaget, som så snabbt som möjligt ventilerar ut fukten.4. Jag vill kunna tvätta bilarna i garaget. Räcker det med att måla väggarna med våtrumsfärg eller måste jag ha bättre fuktspärr? Kommer ju inte spruta rakt på väggarna utan tänker mest på den extrema luftfuktighet som uppstår. Tänkte ha någon form av "draperi att ha runt hela tvättplatsen för att bespara väggarna (som dras bort när jag tvättat klart). Är det överkurs kanske? Något annat att tänka på vad gäller tvättmöjligheten? Brunn med oljeavskiljare är jag på det klara med.
Man sätter den på stolpar, men stolparna vid gaveländarna gömmer man lämpligtvis i ytterväggen. Du behöver antagligen en stolpe i mitten också.
Då ska jag berätta en liten hemlighet för dig. Alla kunde mindre än dig en gång i tiden. Det gäller faktiskt alla snickare, arkitekter och byggingenjörer.
Lite tips för alla som har framtida byggfunderingar är att öva och att skala upp.men tro mig... Jag kommer inte påbörja mitt projekt förrän jag är säker på att jag har koll på alla moment eller förrän jag vet vad jag ger mig in på.
Har läst mycket här på forumet och börjar få kläm på vissa saker iaf.
Har dock mycket kvar att lära mig, det är jag medveten om. Har dock tummen på rätt ställe så jag är optimistisk
Har som sagt långt kvar, men man måste ju börja nånstans ¨
Och slutligen... Frågar man inget får man inget veta
Vore ju för övrigt perfekt om folk fyllde på med egna frågor i samma ämne. Kanske vi kan hjälpa varann?!
Börja med att slå upp en friggebod, och då menar jag inte att köpa en färdig byggsats hos byggladorna. Utan bygg en i lösvirke, som ett riktigt hus, men i passande klenare dimensioner på allt. Fördjupa dig så gott det går i dimensionering och allt sådant.
Bygg den åt dig själv eller åt någon släkting.
Mura en utegrillplats.
Vet du någon som bygger, häng på och var med så mycket du kan och hinner.
Jag är jättenöjd med att dels varit med litegrann på andras byggen, sen byggt friggebod först, garage sen. Nu känner jag mig beredd på huset. :O
Kan man göra, eller spika rakt underifrån eller skruva.Hlm_OH skrev:
Nej. Inga beslag alls (nästan) i stommen. Jag har endast använt beslag för att fästa takstolar (praktiskt att mäta in och skruva ena beslaget först, så är det sen lätt att få takstolen exakt rätt även fast det är bökigt och tungt. Sen kan takstolar i olyckliga tillfällen utsättas för lyftkrafter, och då blir jag lite orolig med endast spik) Man kan också tänka sig beslag på en del andra ställen där dom löser något problem t.ex. i vägghörn om man tänkt annorlunda eller möjligtvis fel.
Sätt inte heller en massa onödiga kortlingar i väggarna, dom ger bara mer köldbrygga och tillför ingen konstruktiv stabilisering i en stomme som täcks av väggskivor.
Kan man göra. Jag spikade ihop väggarna liggande på plattan. Spik rakt genom syll resp hammarband och in i ändträt.
Bara så att väggen går att resa utan att falla isär, och håller ihop till du fått dit vägggips, asfaboard, OSB eller vad du nu klär in väggarna med. Dessa skivor skruvas ju i både reglar, syll och hammarband, och håller därefter ihop allt. Väggen blir dessutom styv mot skjuvning efter monterat skivmaterial, så därefter kan man ta bort diagonalstöttor.
Glöm inte att kontrollera noggrant alla väggars lodräthet, i alla riktningar innan du sätter några skivor eller råspont på taket. Efter detta är spikat/skruvat har du inte en chans i världen att justera lutning något mer.
90mmx3,4 maskinspik (spikpistol) eller 100mm trådspik, varmgalvad, passar jättefint till stommen.
Ja fast det är ju fel tänkt. Spikförband kan ju faktiskt dimensioneras. En spik ska "aldrig" slås in närmare ändträ än nåt kring 10-20x spikens diameter. dvs 34-68 mm från ändträt om man kör med 3,4 mm spik. Jag kommer inte ihåg den exakta faktorn, det var kanske 15x.
För många spik kan faktiskt sänka hållfastheten.
Jag önskar att jag kunde detta bättre, så jag verkligen kunde ge riktigt handfast hjälp. :blushing:
Jag har som sagt varit med litegrann under mitt liv, men absolut inget mycket. Sen är jag allmänt händig, skulle jag vilja påstå. Lite känsla för sånt här. Lite allmän fysik och hållfasthetskunnande finns också, ifrån bl.a. fyraårig teknisk och civiling.utb (men inte bygg).Hur gör alla ni andra som bygger själva?
Har alla gått bygg-programmet på gymnasiet? Jobbar ni som snickare? Har ni kompisar som är snickare och som lär upp er?
Jag får en känsla av att många ger sig på sina byggen och lär sig under tiden. Men som sagt... rena byggtekniska frågor... Hur tar man reda på dom?
Sen kan jobba på och fråga t.ex. här allteftersom.
Byggahus och Google is your best friends.
Ska du lägga golvvärme så ska du tänka på att isolera rejält ordentligt under. Annars trivs maskarna jättebra under ditt garage. :SJag funderar på att ha golvvärme i plattan. Frågan är om det räcker med att slå på en ordentlig avfuktare precis efter tvätt och låta den avfukta luften i garaget. Det jag oroar mig för är att den fuktiga luften sprids till övervåningen, men jag oroar mig kanske i onödan. Kommer ju ha stängt emellan och den eventuella fuktiga luft som sprids dras väl ut med ventilationen i huset. Får kolla upp det.
Du kan kanske fundera på en luftvärmepump också. Många modeller kan ju även avfukta.
Ja det låter faktiskt spännade (och riktigt bra, mumma att slippa tråkiga stolpar mitt i garaget !).FredrikR skrev:
Är det en extra 45x220 bredvid den i takstolen (underamen)?
För dom är väl inte över varandra, för att göra ett 45x440mm tvärsnitt?
Man borde väl lika gärna kunnat sätta 45x220 i cc300 då, eller ...
Vad får du för nedböjning på 1 bjälke 45x220 , 7,2 meter och 1 kN punktlast på mitten.hokanp skrev:
Och samma sak med en 90x220mm.
Max nedböjning med 1kN punktlast är 1,5 mm (tillfällig olägenhet).
Om man räknar på följande balkar så får man i nedböjning med 1kN.
45*220 2,9mm
90*220 1,3mm
45*270 1,26mm
Tillskott på höjden är en faktor upphöjt till 3 enligt B*H^3/12
Dessa beräkningsfall står i vilken formelsamling du än letar i, är standard oavsett vilket material du använder. E-modulen är med i beräkningen och den kommer från materialet.
45*220 2,9mm
90*220 1,3mm
45*270 1,26mm
Tillskott på höjden är en faktor upphöjt till 3 enligt B*H^3/12
Dessa beräkningsfall står i vilken formelsamling du än letar i, är standard oavsett vilket material du använder. E-modulen är med i beräkningen och den kommer från materialet.
Jag tror det är det som FredrikR's konstruktör siktat på.
Max 1,5 mm nedböjning vid 1kN. Vilket åstadkommes med en extra 220x45 bredvid takstolen.
1,5mm och 1kN är för bl.a. för att man inte ska uppleva gung i bjälklaget när man går på det. Det är även en försäkran om att klara ett visst minimum av dynamiska laster.
Max 1,5 mm nedböjning vid 1kN. Vilket åstadkommes med en extra 220x45 bredvid takstolen.
1,5mm och 1kN är för bl.a. för att man inte ska uppleva gung i bjälklaget när man går på det. Det är även en försäkran om att klara ett visst minimum av dynamiska laster.
Det tror jag inte behövs. 120x45 klarar säkert lasten galant, bara det är stagat mot knäckning i veka riktningen, dvs med skivmaterial på minst ena sidan.
Med 7,2 m x 10, du fick en vikt på bjälklaget på 1300.
Vid snözon 3 är snölasten 21000 kg och last på ÖV 14000 kg (bostad - 200N/m2).
Så bjälklagets extra vikt leder nog inte till några högre krav på det stående regelverket.
Med 7,2 m x 10, du fick en vikt på bjälklaget på 1300.
Vid snözon 3 är snölasten 21000 kg och last på ÖV 14000 kg (bostad - 200N/m2).
Så bjälklagets extra vikt leder nog inte till några högre krav på det stående regelverket.