7 108 läst · 31 svar
7k läst
31 svar
Planerar ett framtida garagebygge. Har ett gäng frågor.
Sida 1 av 3
Jo, som sagt... jag planerar ett framtida garage-bygge.
Det ligger långt fram i tiden (ca 1,5 år) men när jag sitter hemma och funderar så dyker en massa frågetecken upp. Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att räta ut dom.
Tanken är att bygga ett dubbelgarage med loft på övervåningen (sadeltak ca 38 grader)
Mått på garaget: ca 7*10 m.
Övervåningen ska bestå av ett gästrum på ena sidan (då vi ofta har långväga gäster på besök) och replokal på andra sidan.(ca 45% av ytan var). Hela byggnaden skall vara isolerad och ha Vatten, avlopp och el indraget. På "bottenplan" kommer jag ha ca 20 m3 förråd och resterande del garage och "arbetshörna". Tänkte även försöka klämma in en liten gäst-toalett.
Nu till alla frågor:
1. Om jag har ca 230 cm takhöjd på bottenplan, Är det då möjligt att komma under en byggnadshöjd på 3 m? Kan jag tom. ha 240 i takhöjd?
2. Hur stor golvyta kan jag tänkas få på övervåningen?
3. Hur gör man rent praktiskt med ventilation? Vill ju inte riskera att få in avgaser till övervåningen. Kommer givetvis se till att ha en dörr mellan garage-delen och trappan till övervåningen men det kan väl inte räcka?
4. Jag vill kunna tvätta bilarna i garaget. Räcker det med att måla väggarna med våtrumsfärg eller måste jag ha bättre fuktspärr? Kommer ju inte spruta rakt på väggarna utan tänker mest på den extrema luftfuktighet som uppstår. Tänkte ha någon form av "draperi att ha runt hela tvättplatsen för att bespara väggarna (som dras bort när jag tvättat klart). Är det överkurs kanske? Något annat att tänka på vad gäller tvättmöjligheten? Brunn med oljeavskiljare är jag på det klara med.
5. Efter att ha läst andra trådar om dubbelgarage med loft, har jag förstått att det krävs limträbalk eller likn. i mitten av byggnaden. Fäster man den i väggelementen på kortsidorna eller behöver man egna stolpar till dom?
Jag förstår att folk nu kanske tänker att "kan han inte det där så ska han inte ge sig på att bygga ett garage själv!" men tro mig... Jag kommer inte påbörja mitt projekt förrän jag är säker på att jag har koll på alla moment eller förrän jag vet vad jag ger mig in på.
Har läst mycket här på forumet och börjar få kläm på vissa saker iaf.
Har dock mycket kvar att lära mig, det är jag medveten om. Har dock tummen på rätt ställe så jag är optimistisk
Har som sagt långt kvar, men man måste ju börja nånstans ¨
Och slutligen... Frågar man inget får man inget veta
Vore ju för övrigt perfekt om folk fyllde på med egna frågor i samma ämne. Kanske vi kan hjälpa varann?!
Tack på förhand.
Det ligger långt fram i tiden (ca 1,5 år) men när jag sitter hemma och funderar så dyker en massa frågetecken upp. Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att räta ut dom.
Tanken är att bygga ett dubbelgarage med loft på övervåningen (sadeltak ca 38 grader)
Mått på garaget: ca 7*10 m.
Övervåningen ska bestå av ett gästrum på ena sidan (då vi ofta har långväga gäster på besök) och replokal på andra sidan.(ca 45% av ytan var). Hela byggnaden skall vara isolerad och ha Vatten, avlopp och el indraget. På "bottenplan" kommer jag ha ca 20 m3 förråd och resterande del garage och "arbetshörna". Tänkte även försöka klämma in en liten gäst-toalett.
Nu till alla frågor:
1. Om jag har ca 230 cm takhöjd på bottenplan, Är det då möjligt att komma under en byggnadshöjd på 3 m? Kan jag tom. ha 240 i takhöjd?
2. Hur stor golvyta kan jag tänkas få på övervåningen?
3. Hur gör man rent praktiskt med ventilation? Vill ju inte riskera att få in avgaser till övervåningen. Kommer givetvis se till att ha en dörr mellan garage-delen och trappan till övervåningen men det kan väl inte räcka?
4. Jag vill kunna tvätta bilarna i garaget. Räcker det med att måla väggarna med våtrumsfärg eller måste jag ha bättre fuktspärr? Kommer ju inte spruta rakt på väggarna utan tänker mest på den extrema luftfuktighet som uppstår. Tänkte ha någon form av "draperi att ha runt hela tvättplatsen för att bespara väggarna (som dras bort när jag tvättat klart). Är det överkurs kanske? Något annat att tänka på vad gäller tvättmöjligheten? Brunn med oljeavskiljare är jag på det klara med.
5. Efter att ha läst andra trådar om dubbelgarage med loft, har jag förstått att det krävs limträbalk eller likn. i mitten av byggnaden. Fäster man den i väggelementen på kortsidorna eller behöver man egna stolpar till dom?
Jag förstår att folk nu kanske tänker att "kan han inte det där så ska han inte ge sig på att bygga ett garage själv!" men tro mig... Jag kommer inte påbörja mitt projekt förrän jag är säker på att jag har koll på alla moment eller förrän jag vet vad jag ger mig in på.
Har läst mycket här på forumet och börjar få kläm på vissa saker iaf.
Har dock mycket kvar att lära mig, det är jag medveten om. Har dock tummen på rätt ställe så jag är optimistisk
Har som sagt långt kvar, men man måste ju börja nånstans ¨
Och slutligen... Frågar man inget får man inget veta
Vore ju för övrigt perfekt om folk fyllde på med egna frågor i samma ämne. Kanske vi kan hjälpa varann?!
Tack på förhand.
1. 3m byggnadshöjd med övervåning lär väl vara svårt att få till? Jag har övervåning på mitt garage och det är runt 6m högt med snarlika mått på plattan och 30graders taklutning.
5. Det går att få till utan balk, jag har så med takstolar med förstärkta underramar och cc60 på stolarna.
5. Det går att få till utan balk, jag har så med takstolar med förstärkta underramar och cc60 på stolarna.
fast det beror på hur man räknar byggnadshöjden, i min kommun så räknas den i höjd från mark till den punkt där en tänkt lodlinje efter ytterväggen skär taket. Det här tycker jag också är intressant för jag har en max byggnadshöjd på 3.5 m och vill också i framtiden få till ett garage i 1.5 plan.
ang 4 så kan det säkert gå bra, tvättningen blir väl inte flera gånger i veckan eller knappt månaden? tänker mest på den fukt som genereras och som kan skapa rost på dina fina handverktyg. Eller om det går att lösa med avfuktare eller bra ventilation... ingen aning?
ang 4 så kan det säkert gå bra, tvättningen blir väl inte flera gånger i veckan eller knappt månaden? tänker mest på den fukt som genereras och som kan skapa rost på dina fina handverktyg. Eller om det går att lösa med avfuktare eller bra ventilation... ingen aning?
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Om du googlar på tillverkare av limträbalk så finns det möjlighet att räkna ut hur stora upplag som behövs vid varje sida, vilken dimension etc.
När vi köpte vår limträbalk så var den sågad EXAKT på mm så det gällar att ha mätt rätt från början.
När vi köpte vår limträbalk så var den sågad EXAKT på mm så det gällar att ha mätt rätt från början.
Jag är på gång och bygga garage med loft. Det kommer bli 6m spännvidd. Takstolar tänkte jag ha som typ ramverk. Loftet blir ca 3m brett. Jag har räknat med att slippa balk mitt i garaget, Takstolar på 120cc med reglar emellan.
Någon som har liknande lösning?
Någon som har liknande lösning?
Kolla med takstolstillverkaren vad denne tror om din lösning för säkerhets skull.DACKE skrev:
Har en fråga till:
Är det någon som har tips på litteratur i byggteknik?
Vill ha en bok som man inte behöver vara byggnadsingengör för att kunna tyda.
Funderar på såna (enkla?) saker som hur regelverket spikas bl.a.
Skråspikas reglarna?
Skalla ALLA reglar spikas med beslag?
Sikar man igenom syllen och upp genom reglarna?
Hur många spik används i varje regel?
Vilken typ och vilken dimension?
Spontant tänker man att det bara är att slå i tills man skäms, och hellre använda både hängslen och skärp hellre än att använda bara ett skärp som kanske går sönder...
Som jag har sagt tidigare så skäms man nästan för att ställa såna här frågor. Men som sagt... Frågar man inte...
Mitt mål är såklart att få till ett bygge som är stabilt, tätt, funktionellt och ja... lagligt.
Hur gör alla ni andra som bygger själva?
Har alla gått bygg-programmet på gymnasiet? Jobbar ni som snickare? Har ni kompisar som är snickare och som lär upp er?
Jag får en känsla av att många ger sig på sina byggen och lär sig under tiden. Men som sagt... rena byggtekniska frågor... Hur tar man reda på dom?
Litteratur tack
Du behöver nog inte vara orolig för höjden om du får bygga hela 3,5 m.
Detaljplanen i mitt fall är från 1980 och tillåter endast en byggnadshöjd på 2,7 m på komplementsbyggnad, men i resten av kommunen så är det 3 m.
Tomten i fråga är inte inköpt än. Tror dock inte att det kommer vara något problem att få igenom 3 m. Kommer inte köpa tomten om jag inte får bygglov på det garaget jag vill bygga. Har bara 2 grannar som ska godkänna och dessa är är vänner/familj till goda vänner så jag hoppas att det ska underlätta deras vilja att godkänna vårt bygge
Jag funderar på att ha golvvärme i plattan. Frågan är om det räcker med att slå på en ordentlig avfuktare precis efter tvätt och låta den avfukta luften i garaget. Det jag oroar mig för är att den fuktiga luften sprids till övervåningen, men jag oroar mig kanske i onödan. Kommer ju ha stängt emellan och den eventuella fuktiga luft som sprids dras väl ut med ventilationen i huset. Får kolla upp det.
Skråspikas reglarna?
Spontant tänker man att det bara är att slå i tills man skäms, och hellre använda både hängslen och skärp hellre än att använda bara ett skärp som kanske går sönder...
Som jag har sagt tidigare så skäms man nästan för att ställa såna här frågor. Men som sagt... Frågar man inte...
Mitt mål är såklart att få till ett bygge som är stabilt, tätt, funktionellt och ja... lagligt.
Har alla gått bygg-programmet på gymnasiet? Jobbar ni som snickare? Har ni kompisar som är snickare och som lär upp er?
Jag får en känsla av att många ger sig på sina byggen och lär sig under tiden. Men som sagt... rena byggtekniska frågor... Hur tar man reda på dom?
Litteratur tack
Här räknas byggnadshöjden på samma sätt.lt1cobra skrev:fast det beror på hur man räknar byggnadshöjden, i min kommun så räknas den i höjd från mark till den punkt där en tänkt lodlinje efter ytterväggen skär taket. Det här tycker jag också är intressant för jag har en max byggnadshöjd på 3.5 m och vill också i framtiden få till ett garage i 1.5 plan.
Detaljplanen i mitt fall är från 1980 och tillåter endast en byggnadshöjd på 2,7 m på komplementsbyggnad, men i resten av kommunen så är det 3 m.
Tomten i fråga är inte inköpt än. Tror dock inte att det kommer vara något problem att få igenom 3 m. Kommer inte köpa tomten om jag inte får bygglov på det garaget jag vill bygga. Har bara 2 grannar som ska godkänna och dessa är är vänner/familj till goda vänner så jag hoppas att det ska underlätta deras vilja att godkänna vårt bygge
Jag funderar på att ha golvvärme i plattan. Frågan är om det räcker med att slå på en ordentlig avfuktare precis efter tvätt och låta den avfukta luften i garaget. Det jag oroar mig för är att den fuktiga luften sprids till övervåningen, men jag oroar mig kanske i onödan. Kommer ju ha stängt emellan och den eventuella fuktiga luft som sprids dras väl ut med ventilationen i huset. Får kolla upp det.
Det finns i stort inga dumma frågor, större risk med dumma svar!Hlm_OH skrev:
Det kan behöva skråspikas, men du kan tex bygga regelstommen liggandes på plattan i sektioner och sedan resa upp dom och skarva ihop dom, då minimerar du skråspikning.Hlm_OH skrev:
Har du sen en spikpistol är det lätt att skjuta in en spik snett.
Nej nej, det behövs inte, det är förr så att man inte använder beslag.Hlm_OH skrev:
Syllen kan du skuva fast i platten, med betongexpandrar.Hlm_OH skrev:
Det beror på regeldimensionen, men 2 på en 4tum och 3 på 6tum är nog bra.Hlm_OH skrev:
90mm till stomme och 70-75mm till panel.Hlm_OH skrev:
Är du osäker så kan du alltid fråga här och få goda råd och tips.Hlm_OH skrev:Spontant tänker man att det bara är att slå i tills man skäms, och hellre använda både hängslen och skärp hellre än att använda bara ett skärp som kanske går sönder...
Jag har läst el, och jobbar med plåt, så nej, varken bygg eller snickarjobb.Hlm_OH skrev:Hur gör alla ni andra som bygger själva?
Litteratur tack
Man lär sig under resans gång, jag kollade in många byggbloggar och såg hur dom byggde där, och kollade på byggen som pågick hos kompisar osv.
Och frågade här, och bland bekanta osv.
Jag la ner golvvärmeslang i plattan, men värmer det med luftvärmepump nu.Hlm_OH skrev:Här räknas byggnadshöjden på samma sätt.
Men, ska man nån gång byta värmekälla, blir de ju svårt att få ner slangen i efterhand
Den här gubben har jag fått mina grundkunskaper av, kanske närmare ingenjörsnivå och överkurs, men det är riktigt bra att ha i bakhuvudet.Hlm_OH skrev:Har en fråga till:
Skråspikas reglarna?
Litteratur tack
http://www.buildingphysics.com/bengt1.htm
Vet inte om han skrivit andra grejer med.
Hur man spikar och skruvar ihop allt är inte självklart och det finns många sätt som fungerar.
Generellt svårt att få till denna lösning utan hjärtvägg eller balk i mitten.DACKE skrev:
Med 6 meter spännvidd och last på endast 3 meter av ÖV så kan det nog gå, men förvänta dig rejäla dimensioner på bjälklaget. Kanske limträ eller Kerto-balk. Det blir oavsett ganska dyrt.
Fast jag pratar kanske lite i nattmössan nu. Jag är lite osäker på hur mycket man kan låta sidosträvorna i ramverkstakstolen bära upp bjälklaget och kompensera med kralligare överram.
Ring en takstolstillverkare, gärna en som sen får räkna på en offert åt dig. Be att få fråga en av deras konstruktörer, han/hon borde faktiskt kunna ge dig ett besked på direkten i telefon.
Skriv gärna sen och berätta vad du fått veta.
Gällande takstolar så begär en offert från en som tillverkar sådana. Speca hur du vill ha det så får du en ritning. Den kommer inte att kräva någon limträbalk. Det borde räcka med 2*6 i takstolen för att bära detta. Gjorde egna takstolar till mitt som är på 6,6*9,4 dock utan vind. Till dessa var 2*6 överdimensionerat. Har även själv räknat en hel del på mina konstruktioner och 2*6 klarar väldigt mycket.
2"x6" klarar inte speciellt långa spännvidder i bjälklag.
Mindre än 3 meter enligt:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
Mindre än 3 meter enligt:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
Konstigt, då har både jag och tillverkaren räknat fel. Med full snölast för son 3 samt betongpannor har jag en nedböjning som är maximalt 1,5 mm.
Men vill man ha t.ex. 0,1 mm i nedböjning så får man kraftigt öka alla balkar.
Sen den sidan som du refererar till är bjälklag. En takstol funkar på ett annat sätt.
Men vill man ha t.ex. 0,1 mm i nedböjning så får man kraftigt öka alla balkar.
Sen den sidan som du refererar till är bjälklag. En takstol funkar på ett annat sätt.
Jag har ingen balk/hjärtvägg i mitt 7.2m breda garage med övervåning.
Däremot sitter takstolarna på cc60 och har förstärkning påspikad på varje takstols under-ram. 45x220 (samma som stolens under-ram)
4m bredd på övervåningen.
Detta är framräknat av en takstolskonstruktör.
Däremot sitter takstolarna på cc60 och har förstärkning påspikad på varje takstols under-ram. 45x220 (samma som stolens under-ram)
4m bredd på övervåningen.
Detta är framräknat av en takstolskonstruktör.
Redigerat:
Den takstolen lär hålla för mycket snö...FredrikR skrev: