Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har vi otur blir projekt som hybrit bara en kul idé eller något som realiseras någon annanstans. Har vi tur kan den volatila vindkraften producera tillräckligt (och lagras på något vis) så att den nya elektrifieringsvågen inte stoppas.
Man gör ju vätgas av elen till Hybrits stålproduktion, så just detta projekt kommer av sig självt ge en väldigt god möjlighet till energilagring, till en inte alltför hemsk merkostnad.
 
Å Ådi88 skrev:
Du o Daniel måste sitta på en pub och göra Era inlägg. För det är endast Ni som har kritiserat att jag inte håller mig till Fakta.

Och nu kritiserar du det MEDIA skriver eller det politiker informerar media om.
Jag häpnar.

Du är endast ett troll.
Utger dig för att vara tekniker, det finns många som kallar sig tekniker som endast visar sig vara städtekniker.
Är det yrket du har?

Din åsikt har jag ingen nytta av, utan jag håller mig hellre till Media och Politiker men helst av allt mitt eget yrke.

Du kan inte ge mig info om det jag redan vet.
Hej.

Jag ska försöka att besvara dig så korrekt som möjligt.
"Du o Daniel måste sitta på en pub och göra Era inlägg. För det är endast Ni som har kritiserat att jag inte håller mig till Fakta."
Svar: Vad gäller Daniel så vet jag inte, jag har inte tillgång till den informationen, men själv sitter jag just nu på mitt kontor, och annars skriver jag i regel hemifrån.

"Och nu kritiserar du det MEDIA skriver eller det politiker informerar media om.
Jag häpnar."

Svar: Ja, jag kritiserar alla som går ut publikt och som inte kan hålla reda på begrepp och storheter, som till exempel oförmågan att sära på begreppen "effekt" och "energi". Men även när man skriver saker som inte är faktagrundade men ändå påstår det.

"Du är endast ett troll."
Svar: Nej, jag är en högst ordinär forummedlem, inte speciellt aktiv, men läser mycket.

"Utger dig för att vara tekniker, det finns många som kallar sig tekniker som endast visar sig vara städtekniker.
Är det yrket du har?"

Svar: Jag är utbildad elkraftsingenjör, med dom senaste 17 åren inriktade på högspänninganläggningar.
Jobbar sedan en tid tillbaka som teknisk chef och projektledare på en av dom största produktionsanläggningarna som är anlutna till vårat stamnät. Det kanske låter högtravande, men jag känner faktiskt en stor yrkesstolthet, och vill gärna dela mina kunskaper och erfarenheter, samt diskutera mina tankar och torier, eftersom jag anser att man alltid kan lära sig av andra

"Din åsikt har jag ingen nytta av, utan jag håller mig hellre till Media och Politiker men helst av allt mitt eget yrke."
Svar: Det är ditt beslut, så den frågan bordlägger jag.

"Du kan inte ge mig info om det jag redan vet."
Svar: Det tycker jag är en inställning som inte driver den personliga utvecklingen framåt, men om du redan kan saker, så kan man i alla fall lyssna in informationen, och se om det finns något litet "guldkorn" att hämta.

Och avslutningsvis hade jag en fråga till dig i mitt tidigare inlägg, som jag gärna ser att du besvarar, eftersom jag inte förstår hur du har kunnat tolka mig på det sättet?
För enkelhetens skull skriver jag den igen:
Ange var det framgår att jag inte har kännedom om Elförordningen?

Tack så länge.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Och jag bistår gladeligen med de kunskaper jag har i ämnet, men utelämnar gärna den politiska delen, eftersom jag är tekniker och även projektledare.
Vet du om Norge förstärker sina nät mellan södra Norge och norrut?
Just nu har de liksom Sverige ett ansträngt läge i söder, men kraft i överflöd i norr. Kunde de exportera mer söderut, till södra sverige och kontinenten så skulle det väl vara bra för både skåningarna och tyskarna/danskarna.
 
Mikael_L
Å Ådi88 skrev:
Det mesta av den förlusten uppkommer på 400 kV ledningarna som kan uppgå till mellan 10-15 % varför man idag försöker bygga om dessa ledningar till 800 kV ledningar som egentligen består av 2x400 kV ledningar som har avsevärt mindre förluster.
Det här var oerhört svårt att förstå.
Det var vid första anblick tokfel. En 800kV-ledning består inte av 2st 400kV. Utan ... ja exakt, en 800kV.

Men sen försökte jag läsa om och försökte förstå.
Och nu ska jag ta det jag tänkte skriva nu, jag har för mig att när det planerades 800kV-ledningar i Sverige så hade man redan börjat med 800kV.stolpar när planerna för 800kV skrinlades. Och att man sen istället hängde upp dubbla 400kV-linor i stolparna som var tänkta för 800kV på någon/några linjer.

Jag tar verkligen inte gift på detta, eller lovar äta upp någon Trump-keps, men jag tror jag läst detta någon gång.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet du om Norge förstärker sina nät mellan södra Norge och norrut?
Just nu har de liksom Sverige ett ansträngt läge i söder, men kraft i överflöd i norr. Kunde de exportera mer söderut, till södra sverige och kontinenten så skulle det väl vara bra för både skåningarna och tyskarna/danskarna.
Hej.
Jag har inte jättebra insikt i detta, men vet att man har gjort förstärkninsprojekt i norra delen, för att möta ökad konsumtion, och även kunna exportera mer till Sverige.
Men man har planer på länkförbindelse både till Tyskland och England, så man bör säkerligen ha koll på att produktionen kan flöda ut dit inom några år.
Men ta inte det på för stort allvar, eftersom jag inte läst deras senaste närutvecklingsplan.
Kika gärna på Stattnett:s hemsida om du vill, dom brukar vara duktiga på att leverera lättläst och uppdaterad information.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här var oerhört svårt att förstå.
Det var vid första anblick tokfel. En 800kV-ledning består inte av 2st 400kV. Utan ... ja exakt, en 800kV.

Men sen försökte jag läsa om och försökte förstå.
Och nu ska jag ta det jag tänkte skriva nu, jag har för mig att när det planerades 800kV-ledningar i Sverige så hade man redan börjat med 800kV.stolpar när planerna för 800kV skrinlades. Och att man sen istället hängde upp dubbla 400kV-linor i stolparna som var tänkta för 800kV på någon/några linjer.

Jag tar verkligen inte gift på detta, eller lovar äta upp någon Trump-keps, men jag tror jag läst detta någon gång.
Hej.

Ja, det projekterades lite i "lönndom" för 800kV på 70-talet, och beställdes material innan tillstånden var klara.
Detta tror jag bara gällde den slinga som skulle knyta ihop kärnkraftsproduktionen i södra sverige.
Så, stolparna köptes in (tror att vi var innne i början på 80-talet då), lite i "smyg", sedan tog det stopp.
Dock så konstruerade man om dom, och använde dom till 400kV-nätet istället.
Hur många stolpar, och exakt var, det har jag inget minne av, men det kanske vore en trevlig utflykt att ta reda på och besöka
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Hur förnyar du kärnkraften?
Den är inte förnyelsebar, men jag håller med om att den inte har de problem man vill undvika när man säger att man ska ha förnyelsebar energi.
Ungefär på samma sätt som solenergi är förnyelsebar. I praktiken alltså, om än inte i helt i verkligheten. (Och med lite olika tidsskalor också, förstås. :) )

Det finns enorma mängder uran i haven och det fylls på från floder hela tiden. David MacKay har tagit upp det i en artikel och nyligen såg jag att man hade lyckats framställa yellowcake ur havsvatten i ett lab. Det är förstås inte i närheten av lönsamt än, utan kräver en lång bootstrapkedja, men bristen på bränsle är alltså inte överhängande. Uranet i havet skulle räcka i hundratusen år med ett tusental stora reaktorer i drift.

Vad vi ska göra efter hundratusen år när allt uran är slut är dock en öppen fråga. :cool:
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här var oerhört svårt att förstå.
Det var vid första anblick tokfel. En 800kV-ledning består inte av 2st 400kV. Utan ... ja exakt, en 800kV.

Men sen försökte jag läsa om och försökte förstå.
Och nu ska jag ta det jag tänkte skriva nu, jag har för mig att när det planerades 800kV-ledningar i Sverige så hade man redan börjat med 800kV.stolpar när planerna för 800kV skrinlades. Och att man sen istället hängde upp dubbla 400kV-linor i stolparna som var tänkta för 800kV på någon/några linjer.

Jag tar verkligen inte gift på detta, eller lovar äta upp någon Trump-keps, men jag tror jag läst detta någon gång.
Man skulle ju kunna kräva att redovisar Fakta i dina påståenden då du ofta kräver det av mig och ev andra.
Men jag är inte långsint, så här kommer min faktaredovisning.


Efter mycket sökande hittade jag en artikeln om 800kV men som jag INTE hade läst då jag skrev inlägget. Det var en annan artikel.

Förhoppningen var att bygga 800 kV lednigar men stoppades och det ersattes då av 2x400 kV ledningar som tydligen används ännu idag tex vid ombyggnad/uppdareing av ledningar.

Fakta:
https://second-opinion.se/damma-av-800-kv-projektet/

Det fanns åtminstone ytterligare en artikel där det står om 800 kV ledningar som min hänvisning kom ifrån.
 
F fribygg skrev:
Är inte Barsebäck kvar som möjlig placering?
Nej, tyvärr inte. Energiöverenskommelsen begränsar kärnkraften till maximalt 10 reaktorer och de får endast finnas i Ringhals/Forsmark/Oskarshamn.
 
T TMatt skrev:
Nej, tyvärr inte. Energiöverenskommelsen begränsar kärnkraften till maximalt 10 reaktorer och de får endast finnas i Ringhals/Forsmark/Oskarshamn.
Tja, Ringhals är väl en acceptabel placering för baskraft för SE04
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Mikael_L
Fast lite synd, Barsebäck hade varit bästa platsen.
Men de får väl bygga ett rykande kolkraftverk där då, skåningarna.
Eller fortsätta se priset stiga, eller sätta upp vindsnurror i massor, så priset inte stiger alla dagar i alla fall.

Sen finns det ett enda alternativ kvar, använda mycket mindre energi, i första skedet kanske 30-50% mindre, på sikt bortåt 80% mindre.
Ty 80% mindre är det vi har att se framför oss, på 15-20 års sikt, ty det är andelen fossil energi i energimixen, som ska fasas ut.

Så det är bara att välja ... , bort med 80%, eller bygg produktion för andra energislag som ersättning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast lite synd, Barsebäck hade varit bästa platsen.
Men de får väl bygga ett rykande kolkraftverk där då, skåningarna.
Eller fortsätta se priset stiga, eller sätta upp vindsnurror i massor, så priset inte stiger alla dagar i alla fall.

Sen finns det ett enda alternativ kvar, använda mycket mindre energi, i första skedet kanske 30-50% mindre, på sikt bortåt 80% mindre.
Ty 80% mindre är det vi har att se framför oss, på 15-20 års sikt, ty det är andelen fossil energi i energimixen, som ska fasas ut.

Så det är bara att välja ... , bort med 80%, eller bygg produktion för andra energislag som ersättning.
Lyssa på en expert i ämnet och spara tid.
Mikael Odenberg (M) berättar om varför han inte ser enstaka situationer med höga elpriser och import av el från länder med stor andel fossil elproduktion som ett symptom på att elmarknaden inte fungerar utan snarare tvärtom: handel i kombination med svensk elproduktion “är en framgångsrik svensk exportindustri”.
https://open.spotify.com/episode/4s...i=RCeeWV2dRLqhB1y83mI31g&utm_source=copy-link
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast lite synd, Barsebäck hade varit bästa platsen.
Men de får väl bygga ett rykande kolkraftverk där då, skåningarna.
Eller fortsätta se priset stiga, eller sätta upp vindsnurror i massor, så priset inte stiger alla dagar i alla fall.
Med tanke på vilka som drev på för att stänga Barsebäck så tycker jag att danskjävlarna bara ska få köpa el från nya vindkraftverk där när det är stiltje. ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast lite synd, Barsebäck hade varit bästa platsen.
Men de får väl bygga ett rykande kolkraftverk där då, skåningarna.
Eller fortsätta se priset stiga, eller sätta upp vindsnurror i massor, så priset inte stiger alla dagar i alla fall.

Sen finns det ett enda alternativ kvar, använda mycket mindre energi, i första skedet kanske 30-50% mindre, på sikt bortåt 80% mindre.
Ty 80% mindre är det vi har att se framför oss, på 15-20 års sikt, ty det är andelen fossil energi i energimixen, som ska fasas ut.

Så det är bara att välja ... , bort med 80%, eller bygg produktion för andra energislag som ersättning.
De nya elområdena kommer ju att göra att Ringhals eller Barsebäck är i princip samma sak elprismässigt i alla fall.
 
Mikael_L
Jag antar att det även beror på kapaciteten på stamnätet söderut från Ringhals vilken av platserna som är bäst lämpad. Ja t.ex för att råda bot på effektbristen i Malmöområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.