Ja, de var värst vad häftigt det såg ut! riktigt tjusigt! Men vilken trapptillverkare åtar sig en sådan konstruktion mån tro? Inget man hittar på ATAB eller Byggeras hemsidor direkt.

Att nå övervåningen från entrén spelar dock mindre roll tycker jag, men har noterat att det oftast är så. Det är inte ofta man går direkt mellan sovrum och ytterdörr. Snarare mellan sovrum till/från vardagsrum, badrum och kök, och då är det bättre att trappen är centralt placerad i huset.

Redigerat:
Trappor är invecklade grejor, även om det finns några förenklande standardversioner. Inveckade och dyra. Den här varianten är inget undantag.

Vill du gå vidare med min variant hamnar du förmodligen - förr eller senare - på någon byggsmidesverkstad. Där kan du beställa allt från enstaka komponenter till hela trappan i stål, prefabricerad och färdig att delvis gjuta/mura in i trappväggen. Själv brukar jag anlita en klurig gubbe, som renoverar antika motorcyklar och lagar skördetröskor åt traktens bönder. :D

Du har uppenbart redan god kontakt med en duktig konstruktör. Det syns på din ritning. Börja med att kontakta honom/henne igen!

Apropå själva placeringen: Att lägga trappan alldeles intill entrédörren undviker många medvetet för att man ska dra in mindre utomhussmuts upp till andravåningen. Men trappan är inte bara till för transport. Trappschaktet bidrar också till husets luftväxling. Genom att placera en eldstad nära trappan sprids värmen snabbt till andravåningen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.