Bod74 Bod74 skrev:
[bild]
Jag får skylla på mitt dåliga minne! Imorgon ska jag dessutom mäta upp hur långt ut jag gick från laddstationen när den stod på sin första plats...
 
G golfgreen skrev:
Jag får skylla på mitt dåliga minne! Imorgon ska jag dessutom mäta upp hur långt ut jag gick från laddstationen när den stod på sin första plats...
:D
 
En till sak jag funderar över. Kommunicerar klipparen något med laddstationen trådlöst? Till exempel för att hitta hem.
 
G golfgreen skrev:
Jag får skylla på mitt dåliga minne! Imorgon ska jag dessutom mäta upp hur långt ut jag gick från laddstationen när den stod på sin första plats...
Med det sagt, återigen, han bör gå så långt han kan rakt ut och inte vika av för tidigt. Dvs om han ska till höger med guiden...
 
M Marlin11 skrev:
En till sak jag funderar över. Kommunicerar klipparen något med laddstationen trådlöst? Till exempel för att hitta hem.
Mja. En Husqvarna skickar ut en signal i närheten av laddstationen så en sån tror jag kan docka helt utan hjälp av kabel.
Äldre Gardena ska tydligen ha nån form av antenn i plattan på marken som guidar klipparen rätt.
Min life har vad jag vet inget under plattan så den använder nog guiden ända in till kontakten.

Däremot finns det något trådlöst också, för man kan ställa in att den ska undvika att krocka i huset och då blir det oklippt på sidorna. Så den känner av laddstationen på nått sätt.
 
Nu har den gått en vecka och fungerar bra förutom att den går väldigt lite i området till vänster där guidekabeln inte är. Jag tror det beror på att det är smalare och att den lätt studsar tillbaka till området till höger. Går det att få den till att starta till vänster eller går den alltid åt det hållet guidekabeln är dragen först? Har områdesfunktionen någit med det att göra?
 
Du väljer startpunkt på guidekabel, i meter räknat, samt hur ofta klipparen ska välja de olika områdena, that's it.
Slumpen avgör sedan hur klippningen fortskrider.
Har svårt att se från din ritning att det skulle bli problem med klippningen.
Vad menar du med "områdesfunktionen"?
 
Min gamla 230 går programmera att backa ut x meter sedan vrida sig x grader och börja klippa.
Om du backar ut och svänger höger och välj 100 % så blir det mera klippt mot stenplattorna.

Protte
 
M Marlin11 skrev:
Jag håller på att installera min Gardena sileno city och är osäker på hur jag ska dra guidekabeln. Jag tror dock det kanske inte spelar någon större roll men hoppas jag kan få något svar eller tips. Se bild. Och hur hittar klipparen hem om den befinner sig på den sidan där guidekabeln inte ligger? Går den då till andra sidan och hittar guidekabeln eller känner den av laddsationen på vägen via någon sändare?[bild]
Varför ställa laddaren där? Bättre att ställa laddaren på en sida gräsmattan brevid huset, sen dra guiden hela vägen över tomten.
 
@etompau Med "områdesfunktionen" menar jag det som heter yttäckning och där under går det att välja tre områden med avstånd på guidekabeln och hur många procent den skall vara där. Märkte att det var standard med 20% och 99 meter på område 1 vilket förmodligen bidragit till att den varit där extra mycket. Tog bort det nu så ska se hur det blir, annars kan jag ju dra guiden åt andra hållet. Området till vänster på bilden är i själva verket samlare än vad det ser ut som på bilden. @Husqvarna220Ac Kom på den tanken också att det vore optimalt med den i ena änden så guiden går genom hela och så sätta ett område på 20 meter så att den går bort dit. Tror bruksanvisningen lurade mig lite att sätta den i mitten.
 
M Marlin11 skrev:
@etompau Med "områdesfunktionen" menar jag det som heter yttäckning och där under går det att välja tre områden med avstånd på guidekabeln och hur många procent den skall vara där. Märkte att det var standard med 20% och 99 meter på område 1 vilket förmodligen bidragit till att den varit där extra mycket. Tog bort det nu så ska se hur det blir, annars kan jag ju dra guiden åt andra hållet. Området till vänster på bilden är i själva verket samlare än vad det ser ut som på bilden. @Husqvarna220Ac Kom på den tanken också att det vore optimalt med den i ena änden så guiden går genom hela och så sätta ett område på 20 meter så att den går bort dit. Tror bruksanvisningen lurade mig lite att sätta den i mitten.
Om du enbart har 20% och 99 meter inställt så betyder det att den ska klippa direkt vid laddstationen övriga 80%, så det borde inte vara ditt problem. Dock har jag haft ett liknande problem på min ena Gardena (life 1000) som jag ställde in skulle börja på baksidan av gården 25% av gångerna, men min spontana känsla var att den gick ditt alla gånger. Eftersom jag har sämre koll på den klipparen så undersökte jag inte saken mer och stängde helt enkelt av att den skulle följa guiden ut, det var inte nödvändigt på min gård ändå.
Du kan alltid prova att sätta upp två startpunkter: 1 på "20% och 99 meter" och en på "80% och 1 meter", ifall det skulle vara nån form av bugg.

Du kan även dra guiden annorlunda, så att den först går till vänster och sen i en U-sväng och till höger. Men det är naturligtvis bäst att ha laddstationen i ena ändan av gården så att man slipper såna speciallösningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag får skylla på mitt dåliga minne! Imorgon ska jag dessutom mäta upp hur långt ut jag gick från laddstationen när den stod på sin första plats...
Jag har förresten mätt upp avståndet och det var inte ens 1 meter, så det var mitt minne som svek mig... :oops:
 
G golfgreen skrev:
Om du enbart har 20% och 99 meter inställt så betyder det att den ska klippa direkt vid laddstationen övriga 80%, så det borde inte vara ditt problem. Dock har jag haft ett liknande problem på min ena Gardena (life 1000) som jag ställde in skulle börja på baksidan av gården 25% av gångerna, men min spontana känsla var att den gick ditt alla gånger. Eftersom jag har sämre koll på den klipparen så undersökte jag inte saken mer och stängde helt enkelt av att den skulle följa guiden ut, det var inte nödvändigt på min gård ändå.
Du kan alltid prova att sätta upp två startpunkter: 1 på "20% och 99 meter" och en på "80% och 1 meter", ifall det skulle vara nån form av bugg.

Du kan även dra guiden annorlunda, så att den först går till vänster och sen i en U-sväng och till höger. Men det är naturligtvis bäst att ha laddstationen i ena ändan av gården så att man slipper såna speciallösningar.
Jag har en liknande del i trädgården och tycker det verkar märkligt det som @Nötegårdsgubben råkar ut för. Jag har inga som helst tendenser till sämre klippning någonstans. Lyllo mig :rofl: men jag ser verkligen min klippare överallt på gården som är mer komplex än det som beskrevs i ritningen. Jag anser fortfarande att det inte behövs Guide ut på den vänstra sidan, utan man skulle som någon skrev kunnat dra guidekabeln rakt ut från station till begränsningskabel och jag är säker på att resultatet varit bra på den stora delen och rentav på den mindre till höger.
Om det inte blir klippt där så måste nåt annat inte stämma här (hinder, skalenlighet i ritning, magnetiska fält mm) :crysmile:

@golfgreen är du säker på det där med vart den startar? Jag tycker min startar lite random. I Appen står det "Flyttar till startpunkt" och det kan vara någonstans längsmed guiden.
Jag har iofs två startpunkter, en på 30% och 60m (förbi en passage) och en på 20% och 40m (vid kortsidan av huset) men min uppfattning är att klippningen ofta starta på väg till dessa längsmed guiden, kan dock ha fel.

Jag är förresten sjukt nöjd med min Sileno! Snart inne på en månad och jag slipper avgaser och ojämna klippningar.
Jag är verkligen inte rätt person att regelbundet klippa gräs med bibehållet humör :mad:
Det enda som krävs nu är en trimning typ varannan vecka med min batteridrivna Ryobi (som förresten går på samma batteri som mina andra One+ verktyg). Äntligen en fungerande trädgårdsskötsel! :cool::ok:
 
Bod74 Bod74 skrev:
Jag har en liknande del i trädgården och tycker det verkar märkligt det som @Nötegårdsgubben råkar ut för. Jag har inga som helst tendenser till sämre klippning någonstans. Lyllo mig :rofl: men jag ser verkligen min klippare överallt på gården som är mer komplex än det som beskrevs i ritningen. Jag anser fortfarande att det inte behövs Guide ut på den vänstra sidan, utan man skulle som någon skrev kunnat dra guidekabeln rakt ut från station till begränsningskabel och jag är säker på att resultatet varit bra på den stora delen och rentav på den mindre till höger.
Om det inte blir klippt där så måste nåt annat inte stämma här (hinder, skalenlighet i ritning, magnetiska fält mm) :crysmile:

@golfgreen är du säker på det där med vart den startar? Jag tycker min startar lite random. I Appen står det "Flyttar till startpunkt" och det kan vara någonstans längsmed guiden.
Jag har iofs två startpunkter, en på 30% och 60m (förbi en passage) och en på 20% och 40m (vid kortsidan av huset) men min uppfattning är att klippningen ofta starta på väg till dessa längsmed guiden, kan dock ha fel.

Jag är förresten sjukt nöjd med min Sileno! Snart inne på en månad och jag slipper avgaser och ojämna klippningar.
Jag är verkligen inte rätt person att regelbundet klippa gräs med bibehållet humör :mad:
Det enda som krävs nu är en trimning typ varannan vecka med min batteridrivna Ryobi (som förresten går på samma batteri som mina andra One+ verktyg). Äntligen en fungerande trädgårdsskötsel! :cool::ok:
Ja, jag är helt säker på att den ska starta där man ställer in. Min 750 startar exakt på samma ställe dom absolut flesta gångerna. Jag har dock ett problemområde där kabeln går ner under några plattor och följer klipparen kabeln exakt så verkar den göra en tvär sväng där kabeln går ner (signalen blir kanske svarare för att den plötsligt går djupare och det tolkas som en sväng?) och det rycket får klipparen att börja klippa där. Jag har justerat kabeln flera gånger utan nån märkbar skillnad så jag har bara accepterat det. Dom flesta gånger går den ju som den ska.

En batteridriven trimmer ska jag investera i också. Min nuvarande har sladd och det är en ständig källa till frustration...
Jag har redan andra verktyg inom Makita så det får nog bli deras billigaste sladdlösa trimmer så att batteriet passar.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Nu går klipparen jämnt och bra över hela ytan. Jag tog bort områdesklippningen på 20% som var förprogramerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.