Jag håller på att installera min Gardena sileno city och är osäker på hur jag ska dra guidekabeln. Jag tror dock det kanske inte spelar någon större roll men hoppas jag kan få något svar eller tips. Se bild. Och hur hittar klipparen hem om den befinner sig på den sidan där guidekabeln inte ligger? Går den då till andra sidan och hittar guidekabeln eller känner den av laddsationen på vägen via någon sändare? Skiss av en trädgård med hus, terrass, stenplattor och häck, med två alternativa vägar markerade för guidekabel till en robotgräsklippares laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär inte spela någon roll på detta område.
När batteriet behöver laddas, stoppas klippmotorn och klipparen börja söka efter guidekabeln. Den rör sig då på samma sätt som vid klippning. När den passerar över guiden så stannar den, justerar in sig på ett varierande avstånd till guidekbalen och påbörjar hemgång till laddare, då med lägre körhastighet.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Jag håller på att installera min Gardena sileno city och är osäker på hur jag ska dra guidekabeln. Jag tror dock det kanske inte spelar någon större roll men hoppas jag kan få något svar eller tips. Se bild. Och hur hittar klipparen hem om den befinner sig på den sidan där guidekabeln inte ligger? Går den då till andra sidan och hittar guidekabeln eller känner den av laddsationen på vägen via någon sändare?[bild]
Instämmer i tidigare inlägg. Ser inte så stort ut, så detta bör inte vara några problem alls, och kommer bli kalasbra oavsett val! (y)
Eftersom man måste välja, så hade jag spontant valt ditt alternativ 2 pga av den större avstickaren mot terass. Men tre saker att tänka på som du kanske redan vet:
  • Du måste dra guiden rakt ut någon meter från stationen. man bör inte vika av direkt
  • Klipparen går alltid till vänster om guidekabeln (om du står framför och tittar på laddstationen, se blå pil), så inga träd, avgränsningskablar eller hinder ca 1m på den sidan (jag har dock passager som är mindre än så som funkar bra, men tror det beror på att klipparen fattar att det är just en passage)
  • Försök att lägga så mjuka vinklar som möjligt
Schema över trädgård med alternativa vägar för robotgräsklippare och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till Sileno-klubben och hoppas du blir lika nöjd som jag är! :cool:
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Tack båda. Då gör jag så, drar ut den 1m från laddstationen och sen mjuka svängar bort mot terrassen :) ska bli spännande!
 
M Marlin11 skrev:
Tack båda. Då gör jag så, drar ut den 1m från laddstationen och sen mjuka svängar bort mot terrassen :) ska bli spännande!
Du bör dra ut den 2 meter rakt ut innan du svänger.
 
Och för att påpeka det uppenbara: du behöver ha el där du har laddaren, men det kanske du redan har/har tänkt dra dit.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Du bör dra ut den 2 meter rakt ut innan du svänger.
Ok. Står min 1m i bruksanvisningen. Varför mer?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och för att påpeka det uppenbara: du behöver ha el där du har laddaren, men det kanske du redan har/har tänkt dra dit.
Jag har tänkt att dra lågspänningskabeln rakt över gräsmattan dit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Ok. Står min 1m i bruksanvisningen. Varför mer?
Jag är rätt säker på att det står 2 meter i min. Men jag har förvisso en life och inte en city.
 
På en sån där tomt gör dragningen av guidekabeln varken till eller från. I princip kan du dra den rakt ut.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag är rätt säker på att det står 2 meter i min. Men jag har förvisso en life och inte en city.
Ja det kanske skiljer då. Men är ju bara att dra om om det inte skulle fungera bra.
 
M Marlin11 skrev:
Ja det kanske skiljer då. Men är ju bara att dra om om det inte skulle fungera bra.
Det kan bli problem med kalibreringen av kabeln om du svänger för tvärt. Åtminstone Life-modellerna är lite otydliga på att informera om det, så skulle du behöva lägga om kabeln så kan du göra en återställning av inställningarna så ska den göra kalibreringen på nytt. Den informerar inte om det förrän kalibreringen är genomförd och godkänd dock.
 
M Marlin11 skrev:
Ja det kanske skiljer då. Men är ju bara att dra om om det inte skulle fungera bra.
1m räcker på Sileno Life och du behöver inte dra om. Läs och följ bruksanvisning så blir det rätt.
Men i din skiss så finns det ändå en poäng att dra rakt ut så långt som möjligt tycker jag...

Visst du behöver kanske inte dra guide till höger eller vänster, men jag hade gjort det för att underlätta hemgång på den högra sidan. Beror också lite på terräng, hinder mm... Svårt att säga från bara en skiss.
Det blir klippt och bra oavsett (y)
 
Bod74 Bod74 skrev:
1m räcker på Sileno Life och du behöver inte dra om. Läs och följ bruksanvisning så blir det rätt.
Men i din skiss så finns det ändå en poäng att dra rakt ut så långt som möjligt tycker jag...

Visst du behöver kanske inte dra guide till höger eller vänster, men jag hade gjort det för att underlätta hemgång på den högra sidan. Beror också lite på terräng, hinder mm... Svårt att säga från bara en skiss.
Det blir klippt och bra oavsett (y)
Är du säker? :thinking:
Jag hade själv problem med att jag inte gick ut tillräckligt och tror att jag kom fram till att det inte var 2 meter... Eller så kommer jag ihåg fel så att jag inte ens drog ut den 1 meter när det inte fungerade.
 
G golfgreen skrev:
Är du säker? :thinking:
Jag hade själv problem med att jag inte gick ut tillräckligt och tror att jag kom fram till att det inte var 2 meter... Eller så kommer jag ihåg fel så att jag inte ens drog ut den 1 meter när det inte fungerade.
Illustration av instruktion för placering av guidekabel för laddstation, minst 1 meter framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.