B
Har kört fast i planering av mitt badrum. Har velat lite fram och tillbaka hur placeringen av inkommande vatten till kran och golvvärme ska placeras. Jag hade tidigare planerat att sätta fördelarskåp innerväggwn till höger och dra upp pex rir dit. Har dock kommit fram till att det blir trångt då toaletten ska stå där. Nu har jag istället tänkt bygga en lite slits framför fönstret där jag kan ha både golvvärmeshunt och tappvattenfördelningen. Den kan tänkas vara ca 50cm hög och 15cm djup. Rören kommer in där det blå avloppet syns. Golven ska gjutas med ePS och sedan flytspackla så slangarna från tappvattenfördelningen går i Eps-gjutningen.

Det jag inte vet hur jag ska göra är hur jag ska dra upp tappvatten fram till fördelarna. De får ju inte komma upp ur golvet. ska jag först bygga en lite låda över rörstammen och dra ut rören till höger med tätningsmanchetter runt och sedan sätta fördelare och shunt utanpå tätskikt varpå jag bygger in det efteråt.

Allternativt sätter jag väl fördelarskåp som är täta i sig och sedan bygger in dessa i en slits som tätas och har skvallerrör. Jag hittar dock inga skåp som kan placeras så lågt att de får plats i en sån gubbe.

Hur hade ni gjort?

Några andra förslag på hur jag ska göra?

• Ofärdigt badrum med trästomme, synliga rör och toalett under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket ska du fördela då? Är det bara tappvatten till själva badrummet så är det väll en ganska vanlig lösning att gömma det i kommoden under tvättstället. Vatette mfl har ju några finurliga kromade fördelare som rent av kan sitta synligt under tvättstället om man nu inte vill ha kommod.
http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=7a9359eb615fe95b719080561915cd31
Vill man göra det riktigt enkelt för sig så kan man ju då dessutom till exempel dra vatten till toaletten med ett kort utanpåliggande rör om den står intill tvättstället.

Är golvvärmen för bara badrummet eller hela våningen? Samma där, går det inte att gömma i något annat? Är det en hel shuntgrupp för hela våningen så kanske den kan sättas i ett skåp i en angränsande vägg? Är det bara en enstaka ventil för badrummet så kanske den också kan klämmas in i komoden, eller i ett minimalt skåp i väggen. Jag har dock för dålig koll på dagsnoteringarna för säkert vatten för golvvärmefördelare så jag passar när det gäller mer detaljerade förslag.

• Gilla
Pelle i Boa och 2 till
  • Laddar…
B
Det är en dusch, badkar, handfat och toalett. Men hur blir det om jag ska dra dessa rör dolt? Då behöver jag göra så att alla dessa rör kommer ut i kommoden och kopplas ihop där. Alltså kall och varmvatten från dusch och bad. Blir ju 7st rör som ska komma ut där och tätas? Eller tänker jag fel?

Golvvärmen tänkte jag ha en lk m60 shunt.

Tänk på att varken lucka eller skvallerrör får placeras i våtzon 1.
Pga legionella-risken ska heller inte värmerör och tappvatten placeras i samma skåp.
Jag tror tom att enligt senaste säker vatten så ska inte ens varm- och kallvatten placeras tillsammans.
Man kan nog göra avsteg från allt detta, det är ju ingen lag, men det är bra att veta vad man gör.
För att klara våtzon 1 hemma fick jag placera tappvattenskåpet med luckan på badrummets utsida och sidodra skvallerröret en bit till våtzon 2 i badrummet.

B
Det ska väl gå bra att ha fördelarskåpet i våtzon 1 om man har en vattentät inspektionslucka.

Såg precis att gelia har ett fördelarskåp som är lite mindre till storleken och borde fungera bättre. Ska kika lite närmare på den. Tack för dina övriga synpunkter.

P Patrik Friberg skrev:
Tänk på att varken lucka eller skvallerrör får placeras i våtzon 1.
Pga legionella-risken ska heller inte värmerör och tappvatten placeras i samma skåp.
Jag tror tom att enligt senaste säker vatten så ska inte ens varm- och kallvatten placeras tillsammans.
Man kan nog göra avsteg från allt detta, det är ju ingen lag, men det är bra att veta vad man gör.
För att klara våtzon 1 hemma fick jag placera tappvattenskåpet med luckan på badrummets utsida och sidodra skvallerröret en bit till våtzon 2 i badrummet.

Ja, det finns luckor godkända för våtzon 1, det gör det faktiskt. Men bäst är om det går att undvika.
Ett annat alternativ är placering i tak, ovanför ett icke tätt undertak.

Krilleman
B carlkarlin skrev:
Det är en dusch, badkar, handfat och toalett. Men hur blir det om jag ska dra dessa rör dolt? Då behöver jag göra så att alla dessa rör kommer ut i kommoden och kopplas ihop där. Alltså kall och varmvatten från dusch och bad. Blir ju 7st rör som ska komma ut där och tätas? Eller tänker jag fel?
Har man bara max två ledningar KV/VV från kommoden så är det en fördel att använda Vatettes badrumsfördelare som PNO länkar till ovan. I ditt fall fallerar det hela då du har tre KV som ska vidare så då behöver du dra ett synligt förkromat rör till WC. Tänk på att matarslangarna KV/VV ska vara längst ner för där sitter ju avstängningarna om du kör på Vatettes system.

Såhär blev det sist jag gjorde en liknande installation med dusch och WC draget till kommoden:

Installation av Vatette fördelare med synligt förkromat rör och sladdade ledningar i badrum under renovering.
Skapa konto
Installation av Vatette badrumsfördelare med två anslutningar och ett hål för rördragning i väggen.
Skapa konto

• Gilla
Vaniljmunken och 2 till
  • Laddar…
B
Är ju onekligen en smart lösning, men hur får man på tätskikts-manschett när rören kommer ut så nära varann?

Mvh Carl

Krilleman krilleman_215 skrev:
Har man bara max två ledningar KV/VV från kommoden så är det en fördel att använda Vatettes badrumsfördelare som PNO länkar till ovan. I ditt fall fallerar det hela då du har tre KV som ska vidare så då behöver du dra ett synligt förkromat rör till WC. Tänk på att matarslangarna KV/VV ska vara längst ner för där sitter ju avstängningarna om du kör på Vatettes system.

Såhär blev det sist jag gjorde en liknande installation med dusch och WC draget till kommoden:

[bild] [bild]

Krilleman
Manchetterna brukar finnas färdiga 40cc från fabrikanterna.

@nino kan nog svara med mer säkerhet på den frågan.

Japp de flesta har nog manschetter med cc 40 för både rir och presol

kulle
Lite OT , vad är det för reglar du använder till mellanväggen ?

Krilleman
kulle
Krilleman krilleman_215 skrev:
Inte mitt badrum, bilden taget på jobbet.
Det var TS vägg jag syftade på :)

• Gilla
Bjornis89 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
:cool:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.