Gräv testgrop och kolla hur infiltrationen fungerar är det ren blålera fungerar det inte!!!
Välj alltid rensbrunn!
Lämplig plats för överfyllnads rör är i brunnen!

Sätt vattentunnor med överfyllnadsskydd kopplade till stenkistan så att du kan buffra vatten och hålla jämnare nivå på bevattning i din trädgård om du har lera så slipper du att leran rör sig i onödan

C
Även om det ser ut på bilden som att det inte vore lämpligt här så bör det kanske också nämnas alternativet att leda ut vattnet i det fria när nu höjdskillnaden är så stor. Klart enklast, men bygger ju på att det finns en lämplig plats inom fastigheten att leda ut vattnet på.

C cpalm skrev:
Även om det ser ut på bilden som att det inte vore lämpligt här så bör det kanske också nämnas alternativet att leda ut vattnet i det fria när nu höjdskillnaden är så stor. Klart enklast, men bygger ju på att det finns en lämplig plats inom fastigheten att leda ut vattnet på.
Grusväg alldeles utanför häcken, så det känns inte så lämpligt tyvärr...

C cpalm skrev:
Däremot har jag en outnyttjad yta där jag inte har samma nivåskillnad, men närapå. Klart det skulle gå att bara lägga ut ett rör dit... Men antar att jag får problem vintertid då om jag inte gräver ner röret till frostfritt djup? Svårt att komma ut i det fria om hela röret ska ligga frostfritt...? :S

G Gurx skrev:
Däremot har jag en outnyttjad yta där jag inte har samma nivåskillnad, men närapå. Klart det skulle gå att bara lägga ut ett rör dit... Men antar att jag får problem vintertid då om jag inte gräver ner röret till frostfritt djup? Svårt att komma ut i det fria om hela röret ska ligga frostfritt...? :S
Takvattnet behöver inte ligga frostfritt , dels rinner röret tomt å väldigt sällan det regnar å ä frost samtidigt

• Gilla
Gurx
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Takvattnet behöver inte ligga frostfritt , dels rinner röret tomt å väldigt sällan det regnar å ä frost samtidigt
Ja du, det låter som att det där med placering av stenkista kan bli en ickefråga... I så fall blir det till att köra enklaste lösningen och bara leda ut vattnet på ”öde-tomten” bredvid. Fasiken vad fett, du besparade mig just ett par tusen och en krokig rygg

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
C
G Gurx skrev:
I så fall blir det till att köra enklaste lösningen och bara leda ut vattnet på ”öde-tomten” bredvid.
Enklast är bäst. Men tänk på att du formellt sett inte får släppa ut vattnet så att det hamnar utanför fastigheten.
Bygg gärna ett litet stenröse över utloppet så undviker du att det kommer djur och flyttar in, nog för att de kommer att bli automatiskt avhysta vid nästa större regn, men ändå.

• Gilla
Gurx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.