Halloj alla vetande och troende!
Planerar att gräva mig en stenkista för avvattning från hustaket. Smidigast vore om jag kunde gräva den precis bakom häcken på bild. Blir förmodligen en eller ett par dagvattenkassetter i plast.
Fråga 1: Ser ni någon risk med placeringen med tanke på nivåskillnaden bakom? Tänker på hållfastheten för slänten/stockarna. Stockarna kommer bytas ut förr eller senare så ni behöver inte överösa mig med komplimanger för dessa
Fråga 2: Har sett att vissa bara drar ett rör från stupröret till stenkistan, andra betonar vikten av en brunn emellan. Hur ska jag tänka?
Hit me med tankar och idéer!
Planerar att gräva mig en stenkista för avvattning från hustaket. Smidigast vore om jag kunde gräva den precis bakom häcken på bild. Blir förmodligen en eller ett par dagvattenkassetter i plast.
Fråga 1: Ser ni någon risk med placeringen med tanke på nivåskillnaden bakom? Tänker på hållfastheten för slänten/stockarna. Stockarna kommer bytas ut förr eller senare så ni behöver inte överösa mig med komplimanger för dessa
Fråga 2: Har sett att vissa bara drar ett rör från stupröret till stenkistan, andra betonar vikten av en brunn emellan. Hur ska jag tänka?
Hit me med tankar och idéer!
Redigerat:
Fnular på om jag ska dra alla stuprören till samma grop eller om jag bara kör de på framsidan. Blir det bara de på framsidan så handlar det om 50m2. Annars det dubbla.
Utan rensbrunn så kan jag inte hålla rören rena från löv och annat = stopp i systemet om man säger så? Hur långt klarar jag mig på nät uppe i hängrännorna + lövavskiljare i stupröret?
Utan rensbrunn så kan jag inte hålla rören rena från löv och annat = stopp i systemet om man säger så? Hur långt klarar jag mig på nät uppe i hängrännorna + lövavskiljare i stupröret?
Som dagens väder är, så har man ju fått börja räkna med mer återkommande skyfalls-liknande regn, och då blir det ju väldigt mycket vatten på kort tid.
Jag hade försökt dela upp det på flera, och satt rensbrunn.
Är marken lerig så minskar ju dess möjlighet att ta emot vattnet snabbt.
Jag hade försökt dela upp det på flera, och satt rensbrunn.
Är marken lerig så minskar ju dess möjlighet att ta emot vattnet snabbt.
Ja ett överfyllnadsrör är ju absolut en lösning. Men frågan är ju ändå om slänten/slipersen klarar trycket av vattnet innan det kommer upp till övergyllnadsröret... Förstår att det är svårt att ge raka svar, är än så länge nöjd med dina tankar!
Ingen annan som gjort liknande eller har annnan input?
Ingen annan som gjort liknande eller har annnan input?
Har precis påbörjat liknande projekt. Har ingen erfarenhet alls och inte hittat så mycket på nätet så jag chansar lite Kan inte svara på dina frågor men kommer följa tråden. Skriv gärna hur det går. Jag har köpt två kassetter som ska ta emot vatten från varsitt stuprör. Ingen brunn. Var köpte du dina?
Edit: har läst en del negativt om lövavskiljare så tänkte köra med renstratt istället
Edit: har läst en del negativt om lövavskiljare så tänkte köra med renstratt istället
Gräver du två gropar då, eller lägger du kassetterna i samma grop? Har inte köpt några grejer alls, så jag ställer frågan tillbaka, var köpte du dina? Hur stora kassetter och hur stor takyta handlar det om?Marojo skrev:Har precis påbörjat liknande projekt. Har ingen erfarenhet alls och inte hittat så mycket på nätet så jag chansar lite Kan inte svara på dina frågor men kommer följa tråden. Skriv gärna hur det går. Jag har köpt två kassetter som ska ta emot vatten från varsitt stuprör. Ingen brunn. Var köpte du dina?
Vet inte om jag är med på skillnaden mellan lövavskiljare och renstratt Får upp samma sak när jag googlar.
Avloppscenter.se. Riktigt snabb leverans. 119 liter styck. Har ca 100 kvm takyta men kopplar ju bara två av fyra stuprör (till en början). Tänkte göra två gropar. Kanske lite onödigt men tyckte det kändes enklast.G Gurx skrev:Gräver du två gropar då, eller lägger du kassetterna i samma grop? Har inte köpt några grejer alls, så jag ställer frågan tillbaka, var köpte du dina? Hur stora kassetter och hur stor takyta handlar det om?
Vet inte om jag är med på skillnaden mellan lövavskiljare och renstratt Får upp samma sak när jag googlar.
Renstratt: https://www.byggmax.se/renstratt-svart-p26744
Lövavskiljare: https://www.biltema.se/bygg/vvs/takavvattning/lovavskiljare-2000032598
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Tips, åk till er ICA butik och köp 5-6 tomma läskbackar, gräv ned dessa. Lägg en bit plast på ovansidan. Det ger ett bra hålrum och är väldigt billigt =)
Ska du inte ha nån brunn så kan det säkert vara smidigare med två gropar. Här har vi en herrejösses massa lövträd runt tomten, det är därför jag är inne på rensbrunn. Nu när jag tänker på det kanske det hade varit enklare för mig med två gropar utan brunn också...Marojo skrev:
Angående huvudproblemet med slänten tänker jag såhär: Nivåskillnaden ner till nivån bakom är typ 80cm. Om jag gräver ner kassetterna så jag får 70cm från ovankant upp till mark, så hamnar ju största delen under den ”lägsta” marknivån. Min slutsats blir att det då borde vara ok?!