L Lyckås skrev:
Har varit hos honom nyss och han vidhåller sin summa, jag kommer att flytta på anläggningen inom en vecka och återställa slänten. Funderar bara på vad som händer om/när han polisanmäler? Det är en riktig surgubbe.. tack för fidbacken..
Tror inte han kommer någonvart alls med det. Flytta på den så snart det går och återställ ordentligt efter dig så lär du kunna rulla tummarna sen.
F ö så tackade han ju nej till ditt faktiskt ärliga och generösa erbjudande. Så länge du inte erbjuder det igen så behöver du inte stå för det heller.
Du vet "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Han får skylla sig själv den girigbuken!

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag hade gjort en frivillig polisanmälan och förberett en flytt. Om du inte har gjort någon direkt åverkan på hans tomt så tror jag du kommer undan med mindre än 10000! Bara det låter mycket. Om man gör frivillig rättelse tror jag inte en åklagare skulle bötfälla. Med hänsyn till tidsförloppet så är det ju inget grannen brukar och om du hävdar misstag så finns ju inget uppsåt!
Det finns inget uppsåt. Åklagaren lägger ner det innan han hinner till kaffeautomaten. Den griniga grannen får stämma dig i ett civilmål. Du sitter lugnt med dina popcorn och väntar…

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Erbjud grannen att köpa panelerna som befinner sig på hans tomt, se till att ta betalt så du har dina gratis. Han har nog insett att de ger mer pengar än lite bärbuskar eller svamp.:cool:

• Haha
Solvide
  • Laddar…
Hej!

En polisanmälning borde inte leda till något utan kommer troligen bli nedlagd. Jag och min svärfar har blivit polisanmälda för liknande händelse som inte ledde någonstans. Drog vårt kommunala V/A över en annans persons mark/tomt. Hade ett muntlig OK av fastighetsägaren innan. I efterhand tyckte fastighetsägaren att vi gjort alldeles för stor åverkan på hans mark. Vi återställde allt och rullade nytt gräs m.m. Lade otroligt mycket tid och omsorg på återställningen men det var tydligen inte tillräckligt enligt honom. Vi blev anmälda m.m. Hände i slutändan ingenting.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Har varit hos honom nyss och han vidhåller sin summa, jag kommer att flytta på anläggningen inom en vecka och återställa slänten. Funderar bara på vad som händer om/när han polisanmäler? Det är en riktig surgubbe.. tack för fidbacken..

Förmodeligen händer ingenting eftersom du kommer att flytta cellerna
Om han nu vill ha ersättning måste han nog stämma dig i ett cevilt mål

H Hybro skrev:
Testa på min mark...
Kostar mer än 50 000 kr, garanterat.
du bor i Värmland din mark är inte värd mer än 50k i sin helhet

• Haha
  • Gilla
-MH- och 11 till
  • Laddar…
Hans Börjesson Hans Börjesson skrev:
Förmodeligen händer ingenting eftersom du kommer att flytta cellerna
Om han nu vill ha ersättning måste han nog stämma dig i ett cevilt mål
En rimlig ersättning är kanske den förtjänst som solcellerna givit. Men eftersom det inte varit solsäsong så blir det ju inte mycket. Jag skulle vara generös och erbjuda 1 kr/kWh.
En polisanmälan kommer sannolikt inte leda till något. Men om det mot all förmodan skulle göra det så blir det förlikning och ett rimligt skadestånd.

L Lyckås skrev:
Problemet är att i mitt huvud var gränsen på rätt sida. När huvudet är dumt får kroppen lida :dizzy:

Jag personligen hade inte reagerat mkt på om min granne gjorde så som du gjorde av misstag.
Dessutom du kommer att ordna det så var inte orolig. Återställ snarast och ligg lågt.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag hade gjort en frivillig polisanmälan
Vad menar du? Anmält dig själv?? Varför I herrans namn då???

• Gilla
Kawaist och 1 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Har gjort bort mig totalt, har placerat halva min solcellsanläggning 15x3 m på grannens mark i en slänt med lutning 37´. Den har legat där nio månader. Häromdagen kom han och gjorde mig uppmärksam på mitt tilltag, upprörd naturligtvis. Jag erkände direkt och sa att jag flyttar på dem så fort det bara går. Sur som ättika börjar han kräva skadestånd på 50kkr och hota med polis anmälan. Jag la fram som lösning att han får ersättningen jag fått hittills ca: 3kkr samt 7kkr för sveda och värk.. Någon som varit med om något liknande?
Vad kostar det dig att flytta anläggningen? Du skulle kunna erbjuda grannen att du arrenderar marken i 50 år för det flytten skulle kosta. Då får du ha kvar anläggningen där du antagligen helst vill ha den och grannen får en liten slant för en bit mark som han kanske ändå inte tänkt nyttja?

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Är inte överföring av producerad el från grannens fastighet till din och vidare till nätet ett brott med elnätskoncessionen, dvs du har skapad ett eget elnät utan tillstånd?

• Haha
  • Gilla
Oaken och 4 till
  • Laddar…
Ge honom inte ett öre!

Din kompensation är bara för att du vill lindra din egen skam för att du gjort ett lite pinsamt misstag. Men det är verkligen inte hela världen - skit händer - och den grannen kommer aldrig gå dig till mötes oavsett vad du betalar honom.

Föreslår att du knallar över till honom och säger "vet du vad, jag har tänkt om. Du kan få 10' i hyra av slänten för de närmsta 30 åren om du vill, annars flyttar jag anläggningen och återställer och så får du en kasse öl för sveda och värk".

Några vidare repressalier kommer det inte bli. Vad fan ska han säga i rätten när det konstateras att han påtalat det först efter 9 månader och att du sedan rättat till misstaget ögonaböj? Nä, de kommer bara skratta åt honom.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D DFarre skrev:
ett brott med elnätskoncessionen, dvs du har skapad ett eget elnät utan tillstånd?
Jag gissar att detta skulle ses som ett "ringa fall". Se
Lag (2021:741). ;)

• Gilla
  • Haha
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Eftersom han vägrat en generös ersättning och vidhåller 50 000 kr så hade jag sagt att han får polisanmäla det för vi kan uppenbarligen inte lösa det på något annat sätt.
Och samtidigt ta tillbaka erbjudandet om 10 000 kr som är i mitt tycke är på tok generöst.
Spontant så gissar jag att han bara försöker skrämmas.
Skulle det gå till rätten så finns det inte på kartan att han ens skulle få i närheten av 10 000 kr i skadestånd.
Skadestånden i Sverige är väldigt låga, har det sen varit ett ärligt misstag och marken är återställd så lär eventuell ersättning vara i praktiken noll om han inte lidet ekonomisk skada.

Alternativet är att betala dom 50 000 kr han begär.
Det smidigaste är väl att informera honom att du varken har eller kan låna 50 000 kr, så han får polisanmäla om han nu vill det.

Personligen hade jag mest blivit arg på grannen för han är mer än lovligt fräck som begär den summan han gör.
Jag hade utan tvekan synat kortet han spelat ut.

• Gilla
  • Älska
Nyblivenhusägare123 och 7 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Straffet för min dumhet tycker han..
Har inte läst hela tråden men så här lång kan jag säga så här:
- De 10.000 du erbjuder är för mycket men ändå bra att du visar lite goodvill.
- Tar han inte det så låt honom polisanmäla.
- Polisen lägger ner garanterat ärendet.
- Du tipsar honom om att han kan stämma dig i småmål, kostar bara någon tusenlapp.
- Han stämmer dig inte (är ett nedrans jobb).
---- Om han stämmer dig gör ni upp i rätten utan dom, det kommer domaren att föreslå (han måste det).
---- Om han fortfarande vägrar och det blir huvudförhandling döms du förmodligen att betala det du redan erbjudit eller lägre. Normalt brukar den som förlorar ett småmål få betala 5000kr nästan oavsett vad det är om man inte kan visa att du ställt till med större kostnad för markägaren.

• Gilla
  • Älska
Nyblivenhusägare123 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.