12 171 läst · 39 svar
12k läst
39 svar
Placera växelriktare, stöldskydd?
https://manuals.sma.de/STP8-10-3AV-40/sv-SE/391431051.htmltttomten skrev:
Verkar inte vara det brännbara i första hand utan snarare att det kan uppstå vibrationer. Den är installerad av behörigt folk så jag tänker att de läst manualen.
I dessa tider görs nog tyvärr det som går fortast och troligen billigast om inte beställare står och övervakar montör/elektriker och kan hänvisa till att hen gör fel mot vad som står i någon installationshandledningtttomten skrev:
Jag är övertygad om att det finns väldigt bra firmor som vill och kan göra rätt.M mortimer skrev:
useless skrev:
Ja, precis. En bra plywood på minst 12mm mellan minst två stående reglar men med fördel några till och sen en 6mm renoveringsgips på den som ”brandskydd”.O olsjo skrev:
Se bifogat urklipp från Fronius monteringsanvisning, vet inte om det var något sådant du menade?GK100 skrev:
Det är min tolkning av det hela. Valde att sätta växelriktaren på en putsad hålstensvägg, mest för att det var en passande placering inomhus. Skiljer säkert mellan tillverkarna, men en plåt eller Cembritskiva är nog det enklaste att sätta bakom för att uppnå kravet.