10 933 läst · 41 svar
11k läst
41 svar
Placera utrustning på kallvind.. Risker med kyla/värme/luftfuktighet?
Regla upp och bygg en lagom stor låda ( "serverhallen") av gipsskivor, täta alla hörn med godkänd brandtätning och passa in dörren ordentligt, gärna inte svängdörr utan snedsåga några profiler så att man släpper ner dörren och den då samtidigt trycks in av sin egentyngd. Luftflödet ordnas med vanliga plåtrör för ventilarion som köps med böj så att det inte blir en skorsten. Montera alla ev nätadaptrar och liknande luftigt på en stålskena inuti. Täta el och nätverksgenomföringarna och skruva fast en plåt undertill ifall de får för sig att droppa...
Avsluta med en trådlös brandvarnare (optisk som ser rök) som löser ut brandvarnare i huset.
Säkra av med minsta möjliga dvärgbrytare som monteras före skåpet.
Använd inga brännbara material till hyllor i lådan.
Bygg den GÄRNA i samma bredd som ett 19" rack så kan du köpa två skenor och passande metallhylloe billigt och så blir det SNYGGT!
Då kan du sova gott sedan och gå upp o kolla varje vecka bara för att njuta av lösningen.
Om skiten pajar är det enda som kommer hända lite rök och smält plast.
Jag har tänkt att installera min 3D-skrivare i min väldigt brännbara klädgarderob så har tänkt göra något liknande. Är ju ganska enkelt fixat.
Avsluta med en trådlös brandvarnare (optisk som ser rök) som löser ut brandvarnare i huset.
Säkra av med minsta möjliga dvärgbrytare som monteras före skåpet.
Använd inga brännbara material till hyllor i lådan.
Bygg den GÄRNA i samma bredd som ett 19" rack så kan du köpa två skenor och passande metallhylloe billigt och så blir det SNYGGT!
Då kan du sova gott sedan och gå upp o kolla varje vecka bara för att njuta av lösningen.
Om skiten pajar är det enda som kommer hända lite rök och smält plast.
Jag har tänkt att installera min 3D-skrivare i min väldigt brännbara klädgarderob så har tänkt göra något liknande. Är ju ganska enkelt fixat.
Finfin beskrivning av en brandsäker lösning dessutom..martin43 skrev:Regla upp och bygg en lagom stor låda ("serverhallen") av gipsskivor, täta alla hörn med godkänd brandtätning och passa in dörren ordentligt, gärna inte svängdörr utan snedsåga några profiler så att man släpper ner dörren och den då samtidigt trycks in av sin egentyngd. Luftflödet ordnas med vanliga plåtrör för ventilarion som köps med böj så att det inte blir en skorsten. Montera alla ev nätadaptrar och liknande luftigt på en stålskena inuti. Täta el och nätverksgenomföringarna och skruva fast en plåt undertill ifall de får för sig att droppa...
Avsluta med en trådlös brandvarnare (optisk som ser rök) som löser ut brandvarnare i huset.
Säkra av med minsta möjliga dvärgbrytare som monteras före skåpet.
Använd inga brännbara material till hyllor i lådan.
Bygg den GÄRNA i samma bredd som ett 19" rack så kan du köpa två skenor och passande metallhylloe billigt och så blir det SNYGGT!
Då kan du sova gott sedan och gå upp o kolla varje vecka bara för att njuta av lösningen.
Om skiten pajar är det enda som kommer hända lite rök och smält plast.
Jag har tänkt att installera min 3D-skrivare i min väldigt brännbara klädgarderob så har tänkt göra något liknande. Är ju ganska enkelt fixat.
Kanske rentav skulle ta det ett snäpp värre och svänga förbi lokala kamin-återförsäljarn och köpa silikat brandskyddsskivor istället för gips.
Bygger nog isår fast en låda i plywood för att kunna montera i, som jag sedan klär invändigt med brandskyddsskivor.
Har redan ett par sådana här 19" Väggrack 4U samt passande hylla, borde gå fint att montera i en "serverhall" byggd som du föreslår, blir då inga brännbara material alls inuti lådan.
Men hur menar du med att ventilationsrör utan böj skulle bli en skorsten?
Separat dvärgbrytare skall det monteras i elcentralen, har rentav varit inne på att sätta en separat jordfelsbrytare för den gruppen också, då jag kommer köra all utrustning för kameraövervakningen i samma skåp.
En trådlös brandvarnare (optisk som du skriver) som kan kopplas så att en varning sänds via e-post vore det bästa, lär på sikt kika på hur en sån sak kan lösas.
Frågan är ju vilket jag ska oroa mig mest för, risken för brand i utrustningen eller för stöld av utrustningen.M Mats skrev:
Tyvärr fick vi känna på det strax innan midsommar, då någon var förbi och tog med sig traktorns batteri samt lite diverse ur en av stugorna.
Vår gård ligger utanför sammanhållen bebyggelse, rätt ensligt i skogen ca 20 min från stan med närmsta grannen nån kilometer bort. Men tydligen inte ensligt nog för någon klåfingrig typ..
Därför ska nu kameraövervakning få plats bland utrustningen, för att få en indikation när någon kommer in på gården, och vill då försöka gömma undan även den utrustningen så gott det går där ingen tänker på att leta.
Annars skulle ju en blå Tardis på gården inte sitta helt fel, inte riktigt en telefonkiosk men nära nog...
Jag kör kyl, frys, NAS och server på samma jordfelsbrytare!clain skrev:
Två dvärgbrytare, en för kyl+frys och en för NAS+server+nätverk.
Jag menar att du ska sätta dit t.ex. en skorsten på taket av serverlådan, men du kopplar på en U-sväng så att sen går runt ett halvvarv och mynnar neråt. Eventuella öppna lågor där inne blir väldigt besvikna då.
Samma med intaget men det kan man sätta på sidan och göra en 90 graders uppåt och sedan 180 neråt.
För övrigt är sannolikheten väldigt nära noll att öppen låga kommer ifråga!! På sin höjd lite rök.
Prova att elda upp valfri elektronikgrej med öppeb låga. Det brinner inget bra alls. Man kan ev få fyr på plasthöljet men skulle det ske droppar ju bara den brinnande smälta plasten till botten av lådan coh brinner klart utan att sprida sig.
Tänk på att ev brandlarm och liknande inte bör använda sig av prylar i lådan för att skicka larmet.
Samma med intaget men det kan man sätta på sidan och göra en 90 graders uppåt och sedan 180 neråt.
För övrigt är sannolikheten väldigt nära noll att öppen låga kommer ifråga!! På sin höjd lite rök.
Prova att elda upp valfri elektronikgrej med öppeb låga. Det brinner inget bra alls. Man kan ev få fyr på plasthöljet men skulle det ske droppar ju bara den brinnande smälta plasten till botten av lådan coh brinner klart utan att sprida sig.
Tänk på att ev brandlarm och liknande inte bör använda sig av prylar i lådan för att skicka larmet.
Har haft NAS, UPS, router och switchar på kallvinden i snart sju år. Det funkar. T.ex. höll CPU'n 60 grader och moderkortet 40 grader idag som mest (24 grader ute). Diskarna pendlar mellan 42 (sommar) och 14 grader (vinter).
Kör du med utrustningen bara stående rakt uppochner utan skåp eller någonting alls Zakalwe?Z Zakalwe skrev:
Jag skulle i så fall även vara rädd för att sorkarna/mössen som huserar där uppe skulle äta upp alla mjukdelar..
Fast sju år skulle jag iof ändå kunna räkna som ganska lagom avskrivningstid för sådan utrustning..
Äntligen tagit tag i projektet, blir en låda till vinden till slut..
Så här långt har jag kommit, kanske inte den vackraste lådan men förhoppningsvis funktionell, skall dit en isolerad lucka samt kläs utvändigt med plywood..
Dessvärre satte storleken på stugans befintliga vindslucka lite begränsningar på vad jag kan åstadkomma i verkstaden, resten lär färdigställas på plats på vinden..
Kvar att göra:
• Invändig tätning av skarvar
• Luckan med gångjärn
• Ventilationsrör in / ut
Frågor:
Vad tror ni om att köra ett horisontellt 100mm spirorör från norrgaveln (med utvändig mussäker ventil), blir nog minst 2 meter från gaveln till ”server-låda”..
Blir det för klen dimension på röret för att en ~100mm datorfläkt ska klara att skyffla luft in?
Bör fläkten sättas vid fasad-änden av röret eller vid låd-änden?
Bör man även ha en fläkt som blåser luften ut ur lådan till vinden vid ut-ventilen, eller är det onödigt?
Så här långt har jag kommit, kanske inte den vackraste lådan men förhoppningsvis funktionell, skall dit en isolerad lucka samt kläs utvändigt med plywood..
Dessvärre satte storleken på stugans befintliga vindslucka lite begränsningar på vad jag kan åstadkomma i verkstaden, resten lär färdigställas på plats på vinden..
Kvar att göra:
• Invändig tätning av skarvar
• Luckan med gångjärn
• Ventilationsrör in / ut
Frågor:
Vad tror ni om att köra ett horisontellt 100mm spirorör från norrgaveln (med utvändig mussäker ventil), blir nog minst 2 meter från gaveln till ”server-låda”..
Blir det för klen dimension på röret för att en ~100mm datorfläkt ska klara att skyffla luft in?
Bör fläkten sättas vid fasad-änden av röret eller vid låd-änden?
Bör man även ha en fläkt som blåser luften ut ur lådan till vinden vid ut-ventilen, eller är det onödigt?
Redigerat:
Häftigt!!
Datorfläkt hm, varför inte en riktig kanalfläkt av liten modell? Kanske går att hitta något billigt som inte är för kraftfullt? Då behöver du ingen fläkt för att blåsa ut luften heller och du sätter den mitt på röret där det passar.
Vad är det för profiler du hittat?
Datorfläkt hm, varför inte en riktig kanalfläkt av liten modell? Kanske går att hitta något billigt som inte är för kraftfullt? Då behöver du ingen fläkt för att blåsa ut luften heller och du sätter den mitt på röret där det passar.
Vad är det för profiler du hittat?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ja det kanske vore bäst..martin43 skrev:
Vill såklart ha det hela så energisnålt som möjligt, men det ska ju funka också..
De flesta kanalfläktar verkar dessutom ha varvtalsreglering så de behöver ju inte ställas in på max heller...
Sen att hitta billiga IP-klassade är väl en annan femma, en sån här får kanske anses vara billig...
https://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/289-ostberg-kanalflakt-ck-100-a-24l-s.html
Absolut. Om det är en sån "dimbar" fläkt och du ändå ska ha någon hemautomation i det där skåpet så sätter du såklart in en temp/fukt givare i skåpet och en dimmer som du sätter fläkten i. Sen startar fläkten vid tex 25C och ökar linjärt och går på max vid tex 32C. På vintern kanske fläkten kan stå still när det är kallt ute/på vinden, förutom en enminuts motionsstart varje dag så att den inte fastnar.
Jodu det låter som en fin idé..martin43 skrev:Absolut. Om det är en sån "dimbar" fläkt och du ändå ska ha någon hemautomation i det där skåpet så sätter du såklart in en temp/fukt givare i skåpet och en dimmer som du sätter fläkten i. Sen startar fläkten vid tex 25C och ökar linjärt och går på max vid tex 32C. På vintern kanske fläkten kan stå still när det är kallt ute/på vinden, förutom en enminuts motionsstart varje dag så att den inte fastnar.
Då lär jag ju bara ta tag i att börja forska om och lära mig hemautomation också, så att jag kan köra fläkten med temp/fukt-givare och dimmer automatiskt ihop på något vis..
Tips på vad jag kan börja kika på som kan klara det utan att börja på skyhöga kostnader?
Edit: Apropå profiler så är det faktiskt vanliga plåtreglar från Byggmax, priset fick avgöra här...
Ursäkta sent svar. Är inne på åttonde året. Inga mössproblem än så länge (det är ett kattvind så det kanske inte är lika välbesökt). Enda problemet jag hade var att NAS:ens fläkt fick spel när det var -15 ute och drog på för fullt då A/D konvertern för sensorn "slog runt". Det löste sig med mjukvaruuppdatering. Sen har UPS:ens batteri blivit dåligt och fått bytas i år. Det intressanta är att jag har haft fyra hårdiskar igång 24/7 i åtta år utan några större problem (SMART status är OK). Och de används rätt flitigt för övervakning, streaming osv. Jag antar att det är kylan som håller dem friska... tänkte byta diskar i år av preventiva skäl. 65000 timmar är mkt.clain skrev:Kör du med utrustningen bara stående rakt uppochner utan skåp eller någonting alls Zakalwe?
Jag skulle i så fall även vara rädd för att sorkarna/mössen som huserar där uppe skulle äta upp alla mjukdelar..
Fast sju år skulle jag iof ändå kunna räkna som ganska lagom avskrivningstid för sådan utrustning..
Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd. Men har du lust att berätta lite mer om din lösning?Z Zakalwe skrev:Ursäkta sent svar. Är inne på åttonde året. Inga mössproblem än så länge (det är ett kattvind så det kanske inte är lika välbesökt). Enda problemet jag hade var att NAS:ens fläkt fick spel när det var -15 ute och drog på för fullt då A/D konvertern för sensorn "slog runt". Det löste sig med mjukvaruuppdatering. Sen har UPS:ens batteri blivit dåligt och fått bytas i år. Det intressanta är att jag har haft fyra hårdiskar igång 24/7 i åtta år utan några större problem (SMART status är OK). Och de används rätt flitigt för övervakning, streaming osv. Jag antar att det är kylan som håller dem friska... tänkte byta diskar i år av preventiva skäl. 65000 timmar är mkt.
Jag har nämligen samma problem, alternativen just nu är att antingen lägga NAS:en i en isolerad låda i ett kallförråd i skuggan.
Eller lägga upp det på kallvinden, men det blir stekhett där sommartid när solen ligger på.
Hur varmt blir det uppe på din vind när solen ligger på?
Synology säger +5 grader som lägst och.... aja nej jag förstår inte. Hur kan det ha fungerat så länge, grattis
Tack för mer info.
Inte så mycket för "lösning" egentligen, en 24-portars PoE switch, en 4-diskars NAS (ReadyNAS x86 något), en 650 VA UPS och en x86 fläktlös mini-PC (som agerar router) är ute på kattvinden på en träskiva. Kattvinden är oisolerad men ventilerad (det fick insektsnät). På vintern (när det är som kallast, typ -20) håller hårdiskarna i NAS:en +10 grader. Hårdiskarna "håller sig själva" varma (de spinner 24/7 och går aldrig under 10 grader även när det är -20 ute). Blir det varmt "gasar" NAS:ens fläkt på . På sommaren kan diskarna gå upp i 45 grader när det är som varmast. CPU:n typ 50-60 grader som mest.StefanEriksson skrev:
Här är NAS:ens templog för moderkort + CPU under vintern (tyvärr saknas det data innan oktober då jag uppdaterade operativet). Diskarna loggas inte men ligger i nuvarande stund på 27 grader. x86 routern har inga rörliga delar (fläktlös) och switchen värmer upp sig själv. Allt tillsammans drar 112W i drift.
P.S. Jag bestämde mig att köra på med mina veterandiskar tills SMART-fel börjar uppstå. Det är rätt dyrt med fyra stora diskar klassade för NAS. Dessa är WD "Enterprise" diskar byggda för NAS-bruk, vilket antagligen förklarar livslängden. Känner folk som har försökt använda billigare "gröna" eller "arkiv"-diskar i NAS-bruk med mindre lyckade resultat.
Redigerat: