4 4kvadrat skrev:
Hej. Jag gjöt en pizzaugn förra sommaren med vermikulit och eldfast bruk och den har skänkt mycket glädje. Nu under vintern så här jag märkt att den har gått sönder lite. Den sprack redan efter ett par gånger användning men jag struntade i lappa skönhetsfelen. Nu har det dock spruckit så pass att min skorsten har sjunkit ner ändå till golvet på ugnen. Jag gjorde lite dåligt vid murningen på öppningen och det sjönk redan efter vermikulit/cement blandningen hade torkat. Tror ni det går rädda det? Se bild . Den är lite skör nu.

Annars funderar jag på att mura helt i endast tegel, i en barrel vault form, dvs två halvcirklar formad ugn. Min fråga är tror ni att min konstruktion av trä på bilden klarar av så mycket tegel? Om man skulle använda ca 100 tegelstenar på 3,5 kg st? Eller måste man mura upp konstruktion/ställning av Lecablock för att klara av den vikten? Min cementplatta är 2,5 cm. Borde väl kunna hålla ca 300 kg?
När jag gjöt fast min skorsten så skriva jag in några skruvar i den som armering i betongen. Jag skulle prova att försöka dra upp din skorsten och göra som jag gjorde och lägga på nytt bruk
 
S SimonZ skrev:
Detta var en bra sammanställning. Om man går på alternativ 1, vilket jag tycker verkar vettigt... Kan man använda en sån här då... Det var bra pris tyckte jag...
[länk]
du behöver 50mm så det räcker bra med denna som är mycket mer prisvärt.
https://soliduct.se/natmatta-50mm-2m-brandsaker.htm

på din länk så är priserna per meter i 60cm bredd, du hittar bättre keramiska isolermattor här
https://www.kamintillbehor.se/isolerande-material-eldfast-tegel/
du kan lägga 2 lager från den 25mm rullen så blir det billigare än de från Amazon
 
Redigerat:
D Dr.Feelgood skrev:
du behöver 50mm så det räcker bra med denna som är mycket mer prisvärt.
[länk]

på din länk så är priserna per meter i 60cm bredd, du hittar bättre keramiska isolermattor här
[länk]
du kan lägga 2 lager från den 25mm rullen så blir det billigare än de från Amazon
Behövs 50mm? Det innebär ju 50mm bruk, 50mm isolermatta, 50mm vermikulit/bruk, puts. Det blir ju jättetjockt. Eller missförstod jag?
 
50 mm isolering är inte så mycket i sammanhanget, jag har typ 50-100 mm keramisk filt och sen 100 - 200 mm stenull...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
50 mm isolering är inte så mycket i sammanhanget, jag har typ 50-100 mm keramisk filt och sen 100 - 200 mm stenull...
Intressant. Hur tjock är kupan?
På youtubefilmerna med pilatesboll ser det ju ut som de är runt 10cm bara.
 
S SimonZ skrev:
Intressant. Hur tjock är kupan?
På youtubefilmerna med pilatesboll ser det ju ut som de är runt 10cm bara.
Jag har inte gjutit en kupol, jag har en murad vedugn... 50 mm tjockt eldfast tegel i taket.. Bakar jag pizza på kvällen och bara täcker öppningen med en plåt har jag ca 220 grader i ugnen 12 timmar senare (dvs på morgonen därpå) ... Sätter jag isolering utanför plåten är det över 300 grader...

Isolering är egentligen inte livsnödvändigt om man främst bakar pizza, men det går ju åt mindre ved, och man slipper ha en 400 grader varm kupol att riskera att bränna sig på.... Jag har ett "trähus" utanpå min ugn, finns säkert nån bild tidigare i tråden...
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Hej!
Tack alla som delat med sig av sina erfarenheter. Det har varit väldigt givande för mig. Påbörjade mitt pizzaugnsprojekt förra veckan genom att gjuta kupolen med en pilatesboll som form.
Vad jag förstår använder de flesta eldfast tegel som golv i ugnen. Är det någon som har erfarenhet av att ha täljsten istället? Har nämligen det hemma och tänkte att det kunde vara ett alternativ för att inte behöva köpa eldfast tegel.
Tack på förhand!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
Såja, äntligen klar å bakat mina första pizzor. Blev ju bra


[bild] [bild] [bild]
Vilken skön blandning av deg och pizza- vs cement och putsrecept :) Otroligt snyggt med sten på din ugn .
Nu blev jag riktigt sugen att lägga nån sten eller mosaik på min. Har en massa 10x10 vita och blå kakelplattor. undrar om man kan gå lös med hammare på dem och göra egen mosaik... Jag vill ju att ytan inte ska suga vatten och frostspränga . Vilket bruk ska man ha då tro?
Här är en länk till mitt bygge, som har gått i stå i ett par år, men nu är det på g igen . Tror man ska kunna se det även utan Facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10155483898197808&type=3
Jag vill också gärna få tips om vad jag ska lägga i skarven mellan det eldfasta teglet och träramen, så att set inte smiter ner vatten där...
 
  • Hembyggd stenugn för pizza på ett träbord med eldfasta tegelstenar och slät putsad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord pizzaugn av puts med temperaturmätare och metallfront.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g och 2 till
  • Laddar…
Hej, väldigt intressant tråd.
Jag har nog plöjt 15-20 timmar på detta forum samt internationella forum och olika youtube-klipp.
Jag är i startgroparna av mitt bygge. Tänkt bygga en perlite-kupol på gymboll. Vill hålla ner kostnaden men ändå säkra att den överlever år av användning utan att spricka för illa... i vårt knepiga svenska klimat.
Min ugn kommer stå utsatt för väder och vind, fastmurad på en stor sten (som hittades under huset innan man byggde grunden. Finns nu i anslutning till altan).
Detta är min tanke gällande själva kupolen. Botten är jag inte så orolig för då den känns mer straight forward.

Pizzaugn, kupol på gymboll, inifrån och ut:
  • Tunnt lager (2 cm) eldfast betong
  • Hönsnät
  • Tjockare (4-5 cm) lager med 5/1 blandning perlite/eldfast betong samt småspik som armering
  • Eldfast isolerfilt (3-5 cm)
  • Hönsnät samt ståltråd för fixering av isolerfilt
  • 3 cm vanlig betong som puts/yta.
Tänker jag rätt eller gör jag en tankevurpa?
Mitt mål är egentligen bara pizzabak. Helst även under de kallare månaderna. :)

Tacksam för input. :)
 
  • Gilla
Lollsan
  • Laddar…
Vad kostar det att bygga en pizzaugn?
Ni som har byggt, vad har det hamnat på?

Finns någon att köpa på blocket för 8500;- men om man köper med någon annan så hamnar det på 6500:-
Är det någon här inne som köpt en pizzaugn av denna annonsören?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vad kostar det att bygga en pizzaugn?
Ni som har byggt, vad har det hamnat på?

Finns någon att köpa på blocket för 8500;- men om man köper med någon annan så hamnar det på 6500:-

Är det någon här inne som köpt en pizzaugn av denna annonsören?
Var hittar du denna annons? Letat. :)
 
Tack, hittade nu. Hade filter felinställda på Blocket.
Ser intressant ut. Snygg
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
T TheAnswer skrev:
Tack, hittade nu. Hade filter felinställda på Blocket.
Ser intressant ut. Snygg
Ska beställa men inte förrän nästa år så är du själv sugen så kan vi besälla ihop men vi bor kanske helt avsides, jag bor i småland(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.