32 690 läst · 679 svar
33k läst
679 svar
PEth, vad gäller?
Det är faktiskt den generella regeln.Alfredo skrev:
Med utomstående avses personer som inte är del av den sjukvårdspersonal som har legitima skäl att ta del av informationen.
Privatpersoner kan få tillgång till barn eller närståendes journal eller recept, tillstånd kan man själv ge via 1177.
När det gäller obehörigas access, var det en del sjukvårdsanställda som tittade i Anna Lindhs journal när hon hade blivit knivhuggen som blev polisanmälda för brott mot sekretessen, så det finns konsekvenser.
Grundproblemet för hela PEth diskussionen är att provsvaren har en så hög osäkerhet och mycket liten korrelation med alkoholmissbruk, den artikel jag refererade till i mitt inlägg #42 och då är Läkartidningens artikel det intressanta för den visar att olika studier ger helt olika korrelationer mellan alkoholintag och PEth värde.
I kommentarerna till artikeln, finns denna totalsågning av Transportstyrelsens val av PEth som markör för alkoholism.

Ska jag på en blodtryckskoll med provtagning så tänker "man" väl socker kolesterol osv inte alkohol.
Ska jag förnya mitt C kort så kanske det är relevant med alkohol iaf om jag jobbar som tex lastbilschaufför
Klart dom inte kan rabbla upp varenda grej dom ska kolla och förklara varför, men man förutsätter ju att det är prover som hör till det man ska på koll för
Ska jag förnya mitt C kort så kanske det är relevant med alkohol iaf om jag jobbar som tex lastbilschaufför
Klart dom inte kan rabbla upp varenda grej dom ska kolla och förklara varför, men man förutsätter ju att det är prover som hör till det man ska på koll för
Fortsättningsvis får man vara noga med att säkerställa att just peth provet inte ska ingå vid annan provtagning, nekas detta får man väl gå därifrån, åtminstone tills dåraktigheterna med anmälan till Trafikverket avskaffas.
Hade för mig tidigare att i en rättsstat så straffas du för något olagligt du gjort, inte för något du kan tänkas göra.
Hade för mig tidigare att i en rättsstat så straffas du för något olagligt du gjort, inte för något du kan tänkas göra.
Ja självklart är sekretess inom vården det normala. Ingen har ens antytt något annat. När du skrev "Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag." fick i alla fall jag intrycket att du ansåg att detta helt undantagslöst var ett mycket allvarligt brott, och det var det jag reagerade emot.P Peter787 skrev:
Jag hoppas och tror att vi rett ut detta nu.
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱mikethebik skrev:
Du är rökt vad du än gör... 😢
Men nu finns det ju riktlinjer som klart och tydligt tar upp att ett enstaka prov med högt PEth inte spelar någon roll. Det har redan hänt saker när det gäller PEth så du behöver inte leva kvar i det förgångna.P Peter787 skrev:
Hänt saker, du menar att Transportstyrelsen överklagar en dom där PEth blev underkänt som skäl för att dra in körkortet för någon i Skellefteå med högt PEth som vann i Förvaltningsrätten ?BirgitS skrev:
Den läkaren kommer garanterat att bli anmäld till IVO, och patienten byter läkare till en kompetent läkare.Alfredo skrev:
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱
Den här sidan har det länkats till en massa gånger i tråden:P Peter787 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
Som garanterat inte gör det minsta åt saken. Läser man lagen som f-n läser bibeln kan man utan vidare argumentera för att läkaren gör helt rätt. Han "tycker sig se" något som tyder på alkoholproblem, vill undersöka om det finns sådana men patienten vägra genomföra de tester läkaren anser nödvändiga. Ett solklart fall av körkortslagen kap 10 § 5 st 2 kan man hävda:P Peter787 skrev:

Vad hjälper det när anmälan till Transportstyrelsen redan är gjord?P Peter787 skrev:
Den anale läkaren i det eventuellt specifika fallet gällande mig kan nog i så fall förvänta sig en rejäl smärta i nämnda del av anatomin...Alfredo skrev:
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱
Läkare är tvungna att arbeta efter "vetenskap och beprövad erfarenhet", dit hör inte gissningar och antaganden.Alfredo skrev:
Som garanterat inte gör det minsta åt saken. Läser man lagen som f-n läser bibeln kan man utan vidare argumentera för att läkaren gör helt rätt. Han "tycker sig se" något som tyder på alkoholproblem, vill undersöka om det finns sådana men patienten vägra genomföra de tester läkaren anser nödvändiga. Ett solklart fall av körkortslagen kap 10 § 5 st 2 kan man hävda:
[bild]
Vad hjälper det när anmälan till Transportstyrelsen redan är gjord?