Hej,

Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.

En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.

Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.

Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!

B Billy___ skrev:
Hej,

Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.

En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.

Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.

Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Hej, Om du slår av PSAn så tystnar ljudet?

MBL19 MBL19 skrev:
Hej, Om du slår av PSAn så tystnar ljudet?
Yes! Även om jag går ner till 6A på laddningen. Kan också säga att efter byte av PSA låter det lägre men "samma ljud".

B Billy___ skrev:
Yes! Även om jag går ner till 6A på laddningen. Kan också säga att efter byte av PSA låter det lägre men "samma ljud".
Jag skulle nog som första test byta till annat märke.

...på elbilen då det troligen är den som är källan till störningarna.
Vore intressant att se en oscilloskopbild på strömmen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...på elbilen då det troligen är den som är källan till störningarna.
Vore intressant att se en oscilloskopbild på strömmen.
Hmm. Sprillans Skoda Enyaq 85. Farligt för bil/central?

B Billy___ skrev:
Hej,

Har han köpt den från Temu? Aldrig hört en psa surra så

MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Äkta Kina-märke grundat 2002: [länk]
Var inte så långt ifrån Temu trots allt😂

J J-banan skrev:
Var inte så långt ifrån Temu trots allt😂
Ah vad fan... 🤔

B Billy___ skrev:
Ah vad fan... 🤔
Reklamera den och byt till en Hager eller Schneider

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Reklamera den och byt till en Hager eller Schneider
Will do! Tack för input!

B Billy___ skrev:
Hej,

B Billy___ skrev:
Hmm. Sprillans Skoda Enyaq 85. Farligt för bil/central?
Vilken laddbox har du?

MBL19 MBL19 skrev:
Vilken laddbox har du?
En Zaptec Go.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.