P
Maskintok skrev:
Nä det handlar inte om vad allemansrätten skulle ha gett för rättighet till terror eller skadegörelse utan att utan allemansrätten så skulle det aldrig ha varit möjligt att först reka platsen sedan kunna komma så pass nära att man SEDAN kan utför sitt dåd..
"Kamrater! Huset där den fascistiske bonden håller korna i fångenskap ligger hundra meter bort från vägen vi står på. Vi får inte gå över privat mark så vi måste tyvärr avblåsa aktionen".

• Gilla
useless
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Är gp mer säker? Eftersom aftonbladet inte är intresserade att gräva hos vänsterfolk så kan vi inte få fram så mycket där heller.
Så svarar Djurfronts ledare Richii Klinsmeister | GP
Jaha, den knäppskallen. Han kan inte ens översätta species till svenska. Dessutom klarar han inte av att använda korrekta possessiva pronomen. (Men det senare kan man möjligen lasta artikelförfattaren för).

P
R Rkarlsson skrev:
Där har du herren. Jag kan inte lägga mer källor av "seriösa" tidningar då de inte skriver så värst mycket om det.

[länk]
Det står ingenting om AFA i den artikeln.

Klinsmeister är en ganska vidrig typ, det håller jag med om.

P pmd skrev:
Det står ingenting om AFA i den artikeln.

Klinsmeister är en ganska vidrig typ, det håller jag med om.
Sökte även på gubben.
Ser ut som hans tatueringar när han bär en afa flagga. Och folk säger att det var han. Som sagt så skriver ju inte de stora tidningarna alls om vänsteraktioner.

Aja, hur som haver. I sådana fall där personer inte har snälla uppsåt att gå fram till ytterdörren så bör de vara mycket allvarligt.

B
Maskintok skrev:
Vänsterextremist fick sin kompis som övervakare | Nyheter | Expressen
[länk]

Detta är alltså hur samhället väljer att hantera vänsteraktivister... :thinking:
Svenska tjänstefolk som det kan förstås uppmuntrar dessa våldsbejakande vänsteraktivister…:mad: Föreningar..

• Gilla
1
  • Laddar…
A
B nord123 skrev:
Svenska tjänstefolk som det kan förstås uppmuntrar dessa våldsbejakande vänsteraktivister…:mad: Föreningar..
klart de gör..
Man rör inte en vänster tomte.. :rofl:

E Erik Bodin skrev:
Jag växte upp ”på landet” och bor numera i förort till Stockholm. Tycker kanske att vissa i denna tråd överreagerar lite. För mig är det inget märkligt att man på landet, där tomterna dessutom är stora, och tomtgränserna sålunda ibland otydliga, korsar andras tomter för att det är snabbast eller enklast. Mitt löpspår som tonåring gick antagligen över flera privata tomter. Däremot kanske man inte gick ända fram till husen utan anledning men det hände ju det med av nyfikenhet eller för att bara kolla att allt stod rätt till, särskild sådana hus som var, eller upplevdes vara, sällan besökta fritidshus. I den Stockholmsförort där jag bor skulle jag däremot kanske inte gå in på andras tomter utan anledning men de är ju också mindre och tydligare avgränsade. Skulle nog bli ganska förvånad om jag fick ett argt samtal för att jag korsat någons tomt där jag växte upp.
Men på landet finns ju normalt sett gott om mark som inte är tomtmark så då kan man väl respektera den även om tomterna är stora?

F14 F14 skrev:
Allemansrätten, enligt vad vi diskuterade på juristlinjen, gäller inte tomt. Runt varje hus finns en yta som anses vara just trädgård eller sådan yta som ingår i boendet. Den kan vara av olika storlekar men den bör som oftast omfatta den mer anlagda trädgården. Hur stor fastigheten än är så har man som privatperson ingen allemansrätt till någons trädgård. I tätbebyggt område brukar gränserna vara enklare att se och ganska självklara. Men på landet blir det svårare. Där jag själv bor har jag velat inhägna hela fastigheten. Men pga allemansrätten måste jag ha grindar som gör fastigheten tillgänglig. Oavsett, det låter på dig som att de här personerna har traskat omkring i din trädgård och tittat runt huset. Det tycker jag är ett övertramp så länge det har varit tydligt att den här delen av fastigheten är avgränsad så. Det är inte mycket mer att göra än vad du har gjort. Men jag anser i alla fall att de inte har haft rätt att göra så mot bakgrund av allemansrättens omfattning.
När jag gick i mellanstadiet fick vi från skolboken lära oss att allemansrätt inte gäller på tomter, PUNKT! För bostäder som inte har någon tydligt markerad tomt skulle däremot det som nu tycks beskrivas som hemfridszon gälla. Har jag en fastighet som taxeras och beskattas som bostadshus (permanent eller fritid) förväntar jag mig också att samhället ger den det skydd mot intrång som tillkommer sådana, annars får de väl taxera den mark där de anser att allemansrätt ska gälla som jord- el skogsbruksmark, dock ska inte staten plötsligt genom omtolkning av Naturvårdsverket eller kommuner eller omtaxering kunna ta ifrån folk deras hemfridsrättigheter eller inskränka dem. Det ska i så fall finnas tungt vägande skäl för expropriation och rejäl ersättning utgå.

P pmd skrev:
Strandskyddet brukar sällan sträcka sig mindre än 100 meter från stranden.

Jag har aldrig riktigt förstått vilka inskränkningar som finns i strandskyddet när det gäller privat mark. Vilken lag reglerar det?
Strandskyddet ska väl hindra ny bebyggelse på obebyggda stränder. De som har hus byggda innan strandskyddsbestämmelserna infördes ska väl ha samma skydd för sina tomter som alla andra fastighetshetsägare. Kommuner borde inte krångla med bygglov för utbyggnader och uthus med hänvisning till strandskydd på tomter som redan är lovligen bebyggda (inkl sådan som byggts innan lov krävdes) utan bedöma bygglovet utifrån samma kriterier som för andra. Möjligen kan man ställa högre estetiska krav för sådant som syns från sjösidan och ha synpunkter på det som är allra närmast strandlinjen.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Detta är och kommer alltid att förbli en juridisk fråga. Det är inte relevant om det är ett problem eller ej. Det är MIN egendom. Jag äger rätt att besluta vem eller vilka som får lov att vistas där utan ärende till mig eller min familj. Sedan kan man alltid spekulera i vem som tar kostnaden och arbetet vid eventuella konsekvenser. Man kan ju också undra hur de tar reda på om någon är hemma? Tvärvänder de om de är 95 % framme vid målet och jag råkar visa mig i ett fönster? Knackar de på och kollar? Är all egendom (som då inte märkbart "slits" vid användning) öppen för alla att använda? Om någon missbedömer att ingen är hemma och min tjej går och lägger sig för att solbada naken...är det då bara att acceptera och gå vidare? Det finns en miljard argument för att man skall stay the fuck off andras egendom, men inte ett enda hållbart för att det skall vara fritt tillträde för alla.
Även om folk ska hålla sig borta så finns det ju legitima skäl för att gå in och knacka på eller på annat sätt ta kontakt så även om folk sköter sig blir det ju riskabelt för din tjej att sola näck om ni inte har helt kringbyggd gård eller omgärdad takaltan eller bäst kanske, porttelefon vid grinden.

P
Maskintok skrev:
Vänsterextremist fick sin kompis som övervakare | Nyheter | Expressen
[länk]
Intressant. Martin Fredriksson, gammal vänsterextremist med AFA-förflutet, har alltså börjat avslöja vänsterextremister och inte bara högerextremister som förr.

A
P pmd skrev:
Intressant. Martin Fredriksson, gammal vänsterextremist med AFA-förflutet, har alltså börjat avslöja vänsterextremister och inte bara högerextremister som förr.
behövs väl en för att avslöja allt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.