15 334 läst · 57 svar
15k läst
57 svar
Pepparkakshus 2020 - visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg
Marlen Eskilsson skrev:Vi har en fin tradition att visa upp våra pepparkakshus i forumet, något som @Mikael_L tog initiativ till redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling i pepparkakshus istället. Det har blivit dags för mig att utlysa tävlingrn Pepparkakshus 2020!
[bild]
Ljusstake luciatåg.
Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.
Så här tävlar du:
Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.
Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.
[bild]
Förra årets vinnare.
Tips & inspiration
Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.
Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Familjens bidrag till tävlingen. Vi gör var sitt hus mamma, pappa, dotter på 5år och son på 8år. I år blev det ett hus till eftersom farmor under året har flyttat in granne med oss, så klart hon då ska ha ett pepparkakshus hos oss med. Alltid lika roligt man går förbi i hallen och ser att djuren på något magiska sätt har rört sig i mjölet
Vi byggde hela gatan, eller åtminstone de närmsta grannarna. Vårt hus är det som står i mitten, närmast lyktstolpen. Vi använde en prefabsats vilket gör modellhusen lite mer lika varandra än de är i verkligheten, men det snabbade upp byggprocessen på ett helt avgörande sätt eftersom bidragen ska in innan jullovet.
Gatan från en annan vinkel.
Stilstudie på vägbulan och lyktstolpen med tillhörande elskåp.
Gatan från en annan vinkel.
Stilstudie på vägbulan och lyktstolpen med tillhörande elskåp.
Detta är mitt pepparkakshus i år. Lägg märke till tomten i fönstret
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 363 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 363 inlägg
Älskar verkligen att ni gjort väg och grusgång fram till huset, så fint!K Kromo skrev:Familjens bidrag till tävlingen. Vi gör var sitt hus mamma, pappa, dotter på 5år och son på 8år. I år blev det ett hus till eftersom farmor under året har flyttat in granne med oss, så klart hon då ska ha ett pepparkakshus hos oss med. Alltid lika roligt man går förbi i hallen och ser att djuren på något magiska sätt har rört sig i mjölet
Så många fina hus!!
Jag lägger in vårt, med brasklappar, vi har inte kommit på dinosaurierna själva & barnen tappade intresset ganska snabbt, det enda som var intressant var styra upp dinosauierna och äta godis... Så själva huset är inte så fancy men iaf helt hembyggt, och vi bygger alltid på frihand och i år blev det instabilt och dinosaurierna blev räddningen :-D
Bygget heter "Lilla huset i skogen möter Jurassic Park", och går även under namnet "Skumtomtarnas mardröm" (en i dörren och en i fönstret, den tredje är det kört för...)
Jag lägger in vårt, med brasklappar, vi har inte kommit på dinosaurierna själva & barnen tappade intresset ganska snabbt, det enda som var intressant var styra upp dinosauierna och äta godis... Så själva huset är inte så fancy men iaf helt hembyggt, och vi bygger alltid på frihand och i år blev det instabilt och dinosaurierna blev räddningen :-D
Bygget heter "Lilla huset i skogen möter Jurassic Park", och går även under namnet "Skumtomtarnas mardröm" (en i dörren och en i fönstret, den tredje är det kört för...)
Inspiration från "I vår herres hage"
bådehel o halvljus
lite kristyr så är den klar...
bådehel o halvljus
lite kristyr så är den klar...