Skall du bara ha varmvattenberedaren till köksblandaren?
I så fall behöver du ett T-rör innan du ansluter inkommande vatten till beredaren, dvs innan mitten anslutningen på undersidan. Varmvattnet till kranen ansluter du till högra på undersidan.
Blandningsventilen tror jag bestämt skall anslutas direkt i anslutningarna på beredarens undersida.

Jag ska bara ha en kran i köket med kall och varmvatten.

Ok så slangen ska in i plastmuttern. Hur tätar muttern mot slangen? Antar att man skruvar fast denna det på ventilen först och sen slangen

Grymt!
In med Pemslang tills den bottnar och dra åt.

R Rolle85 skrev:
Grymt!
In med Pemslang tills den bottnar och dra åt.
Ja. Sedan måste du går över till en annan rörmaterial som koppar.
Man kopplar ihop pemslangs koppling med en t -rörs koppling som denna: https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...mringskopplingar-forkromade-vatette/1948249/#

Gängorna passar ihop med den pem slangs koppling så du kan plocka bort en av muttrarna och lina eller tejpa och sedan skruva in den mot gängorna på den andra änden pem slangs kopplingen.
Sedan kan du dra 15mm koppar eller rör till kallvatten i köket och ett rör till vvbn.

På blandingsventilen är det 15mm klämringskopplingar till koppar rör (eller pex men det behövs kopplingssats)

Tackar

Rörkillen på Hornbach plockade ihop följande paket för att ansluta på vvb
Rördelar i mässing arrangerade på en disk framför en produktskartong, avsedda för VVB-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Kan nån förklara hur denna inkoppling kommer fungera utan blandningsventil?
Vattenanslutningar och ventil ovanpå en vit behållare utan blandningsventil.
Skapa konto
En vit TESY-värmare med röranslutningar och saknad blandningsventil.
Skapa konto

Nu kopplade jag in det enligt bilden. Tanken fylldes men när vattnet värmdes på började den lilla övertrycksventilen som ingick med vvb att droppa ur dräneringshålet. Hur kan detta komma sig?
Enligt alla bilder på vvb i manualen så har den ingen blandningsventil, därav testade jag att koppla in på detta sätt.

Staffans2000
Vattnet expanderar när det värms. Helt i sin ordning.

Staffan

Så vad gör jag? Vill inte att övertrycksventilen läcker i skåpet

Staffans2000
R Rolle85 skrev:
Så vad gör jag? Vill inte att övertrycksventilen läcker i skåpet
Du måste/bör koppla ett rör från säkerhetsventilen till en golvbrunn Elle liknade. Vart, spelar inte så stor roll. Bara droppet inte skadar huset. Tänk också på att ifall termostaten pajar kommer säkerhetsventilen att släppa ut kokhett vatten genom röret.

Staffan

Okej, får trä på en slang på utgångsnippeln. Som klarar hetta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.