E enverSultanov skrev:
Är du säker på att denna passar och dra 32 mm PRK-koppling. Jag köpte idag tryckskruv för säkerhetsskull och tänkte att jag skulle passa på och köpa en skiftnyckel men hittade inte någon som passade på bauhaus eller biltema. 32 mm PRK-kopplingen verkar behöva en skiftnyckel med räckvid 47 mm.
Nä, den kanske blir lite för liten då, men det är en fantastiskt bra skiftnyckel i övrigt. :D
 
Att notera är att det numera föreskrivs stödhylsa även i PEM med blå märkning. Det finns en blå stödhylsa till denna.
 
  • Gilla
Armas39 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Att notera är att det numera föreskrivs stödhylsa även i PEM med blå märkning. Det finns en blå stödhylsa till denna.
Var hittar du den informationen? Verkar ha undgått tillverkarna. Möjligen att Isiflokopplingar kan behöva stödhylsa, men inte PRK. Blå stödhylsa är väl för PN10 vad jag minns.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Var hittar du den informationen? Verkar ha undgått tillverkarna. Möjligen att Isiflokopplingar kan behöva stödhylsa, men inte PRK. Blå stödhylsa är väl för PN10 vad jag minns.
Det står i bruksanvisningen från leverantören av PRK, IMI hydronic.
De vanliga standardrören med blå märkning är PN10 eller 12,5. Dessa benämns PE80 eller PE100 beroende på materialet.

PN16 finns också men jag är osäker på om de finns i mindre dimensioner och på rulle.

https://imihydronic.blob.core.windo...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har skrivit om kompensationshylsan med det nya regelverket att den alltid skall användas för PRK förut:

[länk]

(y)(y)
Tack! Då blir det en kompensationshylsa också! Ska man byta ut om det finns redan en i röret?
 
E enverSultanov skrev:
Tack! Då blir det en kompensationshylsa också! Ska man byta ut om det finns redan en i röret?
Eftersom muttern redan "klämt" åt runt röret ska du inte lägga in någon hylsa. Om du däremot byter muttern kan du lägga i en hylsa men då måste du också kapa röret en bit eftersom muttern nu sitter fast och har "grävt in" sig i röret en bit.

Tack, @Krilleman , då lärde jag också mig något nytt idag! :)
 
  • Gilla
enverSultanov
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har jag gjort lite mätningar och det har visat sig att jag behöver lägga värmekabel på hela sträckan. Vad jag har förstått så behöver jag värmekabel och y-koppling. Då har jag tänkt dessa: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...frostskydd-raychem-y-koppling/p-658328-658330
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...varmekabel/frostvakt-ebeco-10/p-397219-392085
Tror ni att det räcker med bara y-kopplingen eller behöver jag någon mer adapter för att ersätta ventilen på bilden med y-kopplingen.
Värmerörsinstallation med ventil och etikett "AVi 1329" som användare överväger att ersätta med värmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.