Hallå 2an
Vad hade din kompis för årsförbrukning i kW innan han satt in biomatic pannan?

Ca 100000 kWh/år o nu ligger han på ca 30000-35000 men han har alltid lyckats med att köra slut pellets 1-2 ggr/år så elpatron fått gå i väntan på lev, Nu i vintras lyckades han köra slut o fick vänta 14 dagar på pelletsen då det va -30° o då går det ju nära 500 kWh/dygn så exakt vet jag inte.. Hade hoppats att han kunnde lyckats hålla koll på detta ett helt år så man får se:)

2an skrev:
Ca 100000 kWh/år o nu ligger han på ca 30000-35000 men han har alltid lyckats med att köra slut pellets 1-2 ggr/år så elpatron fått gå i väntan på lev, Nu i vintras lyckades han köra slut o fick vänta 14 dagar på pelletsen då det va -30° o då går det ju nära 500 kWh/dygn så exakt vet jag inte.. Hade hoppats att han kunnde lyckats hålla koll på detta ett helt år så man får se:)
Lite OT men,
Vad har han för elpatron? som orkar hålla ett hus med 100 000kWh i årsförbrukning vid
-30

Hej
Jag har sedan många år kört en framåt brinnande pelletsbrännare i en gammal CTC Regent -95 och det har gått över förväntan. Verkningsgrad i klass med modernare pannor. När den gamla regenten började läcka vatten förra våren så blev det dock ett nytt system. Jag behöll brännaren men bytte ut till en liten laddpanna med bara 60L vattenvolym + en tekniktank på 500L inkl. solslinga.
Pannan är en EcoTec Mini-Q men tillverkad av Effecta (de har tydligen köpt upp patentet).
Tanken är en Effecta med 90mm isolering.
Det blev ett väldigt smutt system men jag kan inte påstå att det nya systemet har sparat mig några större mängder pellets, dvs. den gamla Regenten skötte sig förvånansvärt bra ända tills den började läcka.
Denna vår så håller jag på att komplettera installationen med en vacummrörs solfångare som ska ge c:a 7MWh/år.
mvh.
Johan

analog skrev:
Lite OT men,
Vad har han för elpatron? som orkar hålla ett hus med 100 000kWh i årsförbrukning vid
-30
I huset satt tidigare en 13,5 kW elpanna + några elelement i utbyggnaden/övervåninge o i gårdsverkstaden en 9 kW aerotemper samt ladugården hade en 2 kW aerotemper samt 300 l elberedare, Huset hade en 200 l elberedare..

2an skrev:
I huset satt tidigare en 13,5 kW elpanna + några elelement i utbyggnaden/övervåninge o i gårdsverkstaden en 9 kW aerotemper samt ladugården hade en 2 kW aerotemper samt 300 l elberedare, Huset hade en 200 l elberedare..
Så han har alltså kvar dom grejjorna fast han bytt till pellets?
Då förstår jag, jag fick uppfattningen av att han hade kört på en elpatron i väntan på pellets...

Säger inte pannan till när det är dags att ringa bulkbilen? ;)

Nä dom gamla grejerna är utbytta, Pannan står i verkstadsbyggnaden o värmer verkstaden via en 18 kW vattenburen aerotemper sedan kulvert på 30 meter till huset där det står en effekta 750 l acktank med dubbla vv slingor o 2x6 kW elpatron som backup (husets direktel konverterat till vattenburet).. Kulverten forsätter sedan 30 meter till ladugården där det är en 500 l acktank med förvärmningsslinga i botten o en 300 l beredare samt en 6 kW elpatron som backup o vattenburen värme..
Tidigare gick allt på el men med 63A? säkring är det inga problem att värma allt med el om man så vill, Jodå pannan larmar men då ägarn inte har pannan bredvid soffan så är det inte förän de är kallt inne som han börjar fundera på om det behöver tömmas aska el beställa pellets..

Då kan det vara en fördel att koppla pannan till telefonen så man kan beställa i tid...
Tex när det är 500kg kvar i förrådet.

Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till när man väljer panna som ingen har nämnt.
- Hur högt upp på skorstenen sitter anslutningen för rökröret? Går den att höja utan omfattande arbeten?
- Måste rökrörsanslutningen vara vridbar? (För att pannan ansluts "diagonalt" och inte rakt bakåt.)
- Hur bred och djup får pannan vara för att få plats?

Många oljepannor är små och därför är de gamla pannrummen trånga. Då kanske man inte får in en stor (och bra?) pelletspanna. En del pannrum har väldigt lågt i tak. Om man har en rörstos till ett inoxrör inmurat strax över rökrörsanslutningen från den befintliga pannan så blir det väldigt dyrt att sätta in en högre panna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.