M MayaP skrev:
Jag rengör brännaren varje dag. Den stannar en gång per dag och då får man rensa kakan som finns inne i röret på rastret.

Jag får gå kurs för servicefolk!:cool:;)
Du bör nog undersöka detta mer........normal rengöring kan möjligen vara en gång i veckan, oftast betydligt mer. Jag rengör min brännare varje gång jag eldat en pall pellets.

Hmm.. jag behöver dra isär brännaren och ta bort kalan som blir av aska. Är det så du gör fast en gång i veckan bara?

170 uppvärmda kvm, villa från -58 i originalskick, oljepanna från -71 med pelletsbrännare, ingen elpatron.

7 pallar pellets och ca 5000 kwh el i årsförbrukning, 2 vuxna 1 tonåring.

M MayaP skrev:
Hmm.. jag behöver dra isär brännaren och ta bort kalan som blir av aska. Är det så du gör fast en gång i veckan bara?
Kan elda upp en hel pall, efter det är kakan typ 2cm tjock men pannan tuggar på ändå.

Kan du ta ett kort på proppskåpet och elmätaren?

Har du haft en sotare där ?? Min pelletsbrännare stannade stup i kvarten när jag flyttade in, en redig sotning av panna rör och skorsten löste problemen.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Vi börjar med att kolla på pannan utifrån rengöringsaspekten tror jag. Sotaren varit här men när jag tar bort brännaren och tittar in i pannan så ser jag en massa aska där inne. Kan det vara boven i dramat?

Isakare Isakare skrev:
170 uppvärmda kvm, villa från -58 i originalskick, oljepanna från -71 med pelletsbrännare, ingen elpatron.

7 pallar pellets och ca 5000 kwh el i årsförbrukning, 2 vuxna 1 tonåring.
Avis!! Antingen panna elle brännaren eller båda två har problem. Har noll erfarenhet av pelletspannor tyvärr. Nu ser jag har den slutat att ta in pellets helt...

Din panna behöver nog sotas ur ordentligt. Är det tjocka lager sot går värmen bara ut i skorstenen.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Tack för tipset!

M MayaP skrev:
en pall räcker en tre veckor och då brukar jag rengöra brännaren. Det blir ju en kaka såklart men om du får en tjock kaka varje dygn så är det nog nånting som är väldigt galet.

M MayaP skrev:
Har precis flyttat in i huset. Vi har en gammal panna med pelletsbränare Viking Bio.
Fick nyss fakturan för tre veckor i december och tydligen så har vi förbrukat 1500 kwh!:surprised:
Ska tilläggas att vi var bortresta i ca 1,5 vecka.
Kollar på dagförbrukning så ligger vi vissa dagar på 50kwh.
Vi är två vuxna. Huset är på 120 kvm. Vi är rätt så miljömedvetna så vi tänker på förbrukningen.
Någon klok och snäll människa som kan hjälpa mig? Jag har noll koll på pelletspannor ska erkänna.
Hej MayaP. Är pannans temp hög av uppvärmningen från pellets så bör inte elpatron gå in och man kan sluta felsöka denna del av huset. Det är ganska vanligt att på vintertid så kopplas en förvärmare in på ventilationen per automatik den ligger runt 1,5 kw. Man kan då beroende på system sänka denna. Själv kör jag med 15 grader. Den är ju enbrat för att minska kallras från luftdonen. Här hemma så har jag även några frostvakter på utsatta delar ex. pumpbrunn som också kopplas in vid kyla per automatik via termostat men den ligger på ca 400w men har man fler så bli det ju mer.

M MayaP skrev:
Avis!! Antingen panna eller brännaren eller båda två har problem. Har noll erfarenhet av pelletspannor tyvärr. Nu ser jag har den slutat att ta in pellets helt...
Har du provat att göra en normal injustering av brännaren och mätt upp vilken effekt den är inställd för. Vikinbio är inga enkla grejor. Rökgastemperaturen vid utgången till rökröret måste man också hålla reda på.
Tidigare fick man upp tiotals beskrivingar på injustering av pelletsbrännare med Google men tydligen har pelletseldning bedömts vara rasism, nazism, fascism så de sökningarna har censurerats bort. Är själv mycket förvånad över detta då jag brukar hjälpa folk med olika brännare.
Vikingbio tål inte för låg effekt för då slocknar den.
Ur minnet: När brännaren gått upp i full effekt, tag loss pelletsslangen från fallröret och stoppa slangen i en påse och starta tidtagning. Mata brännarens fallrör med pellets så den brinner i 6 minuter. Tag bort påsen och sätt tillbaka slangen. Väg den mängd pellets som samlats upp under 6 minuter i en noggrann hushållsvåg. Gångra den siffran med 10 så får du fram pelletsförbrukning per timme.
Pellets innehåller 4,8 kWtim per kilo. Gångra pelletsförbrukning per timme med 4,8 så får du fram brännarens effekt. Vikingbio klarar inte effekter under 15 kWtim men det får inte ligga över 20.
Är det bara en kaka aska på rostret när den stannat kan man misstänka att brännarens effekt är för låg.
Vilken lampa blinkar på pelletsbrännaren när den stannat av sig själv? Är ingen expert på den brännaren då den är för krånglig.

• Gilla
  • Wow
MayaP och 2 till
  • Laddar…
Jag får en ganska tjock kaka plus lös aska.
När den stannar blinkar röd lampa Larm. Lampa Drift lyser grönt.
Nu går den på el då brännaren av någon anledning slutade ta pellets. Som om det är stopp i röret.
kommer att ha en elektriker här inom någon dag så jag ber honom kolla alla kopplingar.

• Panel på en Viking Bio pelletspanna med larm- och driftlampsindikatorer, text och logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har larmkoderna vid sidan av larmlampan. där kan du se vilket problemet är och sedan lösa det. Övertryck i brännkammare exempel en lång och fem korta.

Misslyckad start. Testat allt möjligt enl manualen.
Jag får kolla närmare på effekten. När jag får brännaren igång..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.