4 829 läst · 71 svar
5k läst
71 svar
Pelletspanna eller värmepump?
CarMan skrev:[quote author=RoKe link=1142329690/0#11 date=1142492493]Vi börjar känna till vad carman anser vid det här laget.
Jag tycker att han ger bra förklaringar och hjälper många här.
Men en sak ska man ha klart för sig när man läser hans inlägg.
Han drar sig inte för att vrida och vända argumenten till sin fördel.
Bara synd att sanningen ibland blir lidande. :'(
men jag far inte med osanning !
[/quote]
Visst gör du de..
Även då det gäller din pumps cop så "uppskattar" du att huset skulle behövt x antal kWh/år men då du även tilläggsisolerad taket vid vp installationen så kan du inte säga att du fått cop 4,3 (el vad du nu säger att du har) då du inte vet hur mycket de gjorde i minskad förbrukning..
Sen så dina pris uppgifter på vad pelletsanläggningar kostar liknar ingenting..
Dom senaste automatpannorna inkl solfångare kostar lika mycket som bergvärme men spöar vp´ns driftskostnader..
2an skrev:[quote author=CarMan link=1142329690/0#13 date=1142504353][quote author=RoKe link=1142329690/0#11 date=1142492493]Vi börjar känna till vad carman anser vid det här laget.
Jag tycker att han ger bra förklaringar och hjälper många här.
Men en sak ska man ha klart för sig när man läser hans inlägg.
Han drar sig inte för att vrida och vända argumenten till sin fördel.
Bara synd att sanningen ibland blir lidande. :'(
men jag far inte med osanning !
[/quote]
Visst gör du de..
Även då det gäller din pumps cop så "uppskattar" du att huset skulle behövt x antal kWh/år men då du även tilläggsisolerad taket vid vp installationen så kan du inte säga att du fått cop 4,3 (el vad du nu säger att du har) då du inte vet hur mycket de gjorde i minskad förbrukning..
Sen så dina pris uppgifter på vad pelletsanläggningar kostar liknar ingenting..
Dom senaste automatpannorna inkl solfångare kostar lika mycket som bergvärme men spöar vp´ns driftskostnader..[/quote]
När jag pratar om min anläggning så poenterar jag detta & att denna inte är lika dan som normal anläggningen. dom gissningar/beräkningar jag gör åt andra är inga påhitt utan vad normal anläggningarna ligger på.
när det gäller investerings kostnader så har jag vid flera tillfällen poenterat att det är dyrt med pellets om man inte har nått i sitt hus! inte nått har jag också spesifiserat till att man måste ha ett brandklassat utrymme för pannan & man måste ha en skorsten, samt utrymme för bulkbilsföråd. ska du köppa allt detta så kostar de en slant.
men åter IGEN så måste man kolla utifrån sina egna förutsätningar. har man det mästa redan så blir ju investeringen inte lika stor!
-----------------------------------
vist jag kanske gissar fel, men vad skulle du gissa att ett hus med byggår 69 har för uppvärmningskostned+ varmvatten? 2 vuxna i familjen & vi håller drygt 21,5 inna (200m2 + 15,5 grader i garaget som är samman byggt med huset 30m2)
huset har platta på mark, med lacasten som isolering under plattan & inga raglar över plattan utan mattorna liger direkt på betången. halva huset har tegel från 69 6 andra hälftan har träpanel som tilläggs isolerats. vinden har också tilläggs isolerats.
Byggnadens markyta är 170m2, lika så taket.
huset ha i olaika halvplan & vissa delar hänger utan för varandra så antalet ytterväggar är många, finns även golv som är utan undervånging.
vi gjorde av men 5000 kWh i hushåls el & 5500kWh i uppvärmning/varmvatten
om pumpen har COP på 3 som du tror så landar vi på 16500kWh för uppvärmning+varmvatten tycker du det låter rimligt?
när jag gjort beräkningen så har jag andväntmig av en tabell som NIBE har där man set värmepumpens avgivna effekt & tillförda effekt vid oika KB & VB förhålanden, sen har jag lagt på lite till min nackdel & din fördel för at inte så här o ljuga.
jag får det till att mitt hus drar 20-25 000kWh
oavset vilket COP jag har så är min totala elförbrukning 10600kWh/ år inklusive hushåls el & hag har teoretik fått det till 5500kWh vär värme/varmvatten. & det tycker jag är mycket bra för att hus på 235m2 & har många kylande vinklar.
-----------------
jag skulle gärna vilja ha en länk till den där peletsanläggningen som ger lägre än 30 öre/ kWh inklusive allt
Carman, din anläggning ser ut att vara jätte bra med en låg förbrukning och alla andra fördelar som du har. Jag har faktiskt aldrig tidigare eller senare hört talas om en så bra anläggning som din.
Ingen annan kommer i närheten av dina siffror.
Du ska ha all kredit för att du delgiver oss om detta.
Fortsätt med det.
Men att smutskasta, baktala och generalisera sanningar runt andra alternativ är lågt, nästan lägre än glokalnet.
Läs på innan du skriver fabler (tex. sotning var tredje månad vid pelletseldning)
Och säg sedan i stället att man som alternativ till din Sanning pellets= sotning var tredje månad också kan slippa leja för sotning om man vill och kan sota själv.
Lite kärleksgnabb mellan alternativen är alltid roligt men du går ofta för långt tycker jag.
Fortsätt med det.
Men att smutskasta, baktala och generalisera sanningar runt andra alternativ är lågt, nästan lägre än glokalnet.
Läs på innan du skriver fabler (tex. sotning var tredje månad vid pelletseldning)
Och säg sedan i stället att man som alternativ till din Sanning pellets= sotning var tredje månad också kan slippa leja för sotning om man vill och kan sota själv.
Lite kärleksgnabb mellan alternativen är alltid roligt men du går ofta för långt tycker jag.
RoKe skrev:Carman, din anläggning ser ut att vara jätte bra med en låg förbrukning och alla andra fördelar som du har. Jag har faktiskt aldrig tidigare eller senare hört talas om en så bra anläggning som din.
Fortsätt med det.
det där med att sota själv låter ju bra, har du varit i kontakt med sotarn & din komun för att få göra det själv? Det är inte så smidigt spm det låtar. Jag har själv braskamin som inte andvänds & villa då göra sotningen själv.
jag har inte baktalat nån, men jag blir lite sur när man i denna tråd tar upp saker jag skrivit i an annan tåd! i edn andra tråden har jag gett ett exempel på en peletsanläggning som vart lika dyr eller dyrare än bergvärme för den som det gälllde då han hade direkt el i dags läget & i den sitruationen har man alla möjligheter i värden att bygga en liknande anläggning med min.
Jag säger så här: kör på Carman, dina inlägg har blivit en klassiker här på forumet. Jag brukar, nästan, drömma om din värmepumsanläggning som verkar vara något som närmast liknar en evighetsmaskin. Jag har aldrig hört talas om nån som varit så nöjd med en vara eller tjänst som du är med din värmepump. Såna som du behövs!
mycke ligger i mitt radiatorsystem. dom måste samspela!synpunkter skrev:Jag säger så här: kör på Carman, dina inlägg har blivit en klassiker här på forumet. Jag brukar, nästan, drömma om din värmepumsanläggning som verkar vara något som närmast liknar en evighetsmaskin. Jag har aldrig hört talas om nån som varit så nöjd med en vara eller tjänst som du är med din värmepump. Såna som du behövs!
Här finns info:http://www.srv.se/templates/SRV_Page____5468.aspx
Jag sotar själv.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44838/22#22
Fungerar smidigt och bra för mig.
Så att pelletseldning och sotning var tredje månad skulle stämma avfärdar vi direkt och lägger till högen där övriga myter kring biobränsle ligger.
Överens?
Instämmer helt.synpunkter skrev:Jag säger så här: kör på Carman, dina inlägg har blivit en klassiker här på forumet. Jag brukar, nästan, drömma om din värmepumsanläggning som verkar vara något som närmast liknar en evighetsmaskin. Jag har aldrig hört talas om nån som varit så nöjd med en vara eller tjänst som du är med din värmepump. Såna som du behövs!
Vi vet ju alla var han står så det är ju onödigt att argumentera emot.
Men jag kan inte låta bli att säga ifrån när uppenbara felaktigheter basuneras ut som generella sanningar.
Okej. fel ordval av mig jag tar tillbaka detta och ber om ursäkt. :-[jag har inte baktalat nån, men jag blir lite sur när man i denna tråd tar upp saker jag skrivit i an annan tåd! i edn andra tråden har jag gett ett exempel på en peletsanläggning som vart lika dyr eller dyrare än bergvärme för den som det gälllde då han hade direkt el i dags läget & i den sitruationen har man alla möjligheter i värden att bygga en liknande anläggning med min.
I övrigt vet jag inte vad du talar om?
Undrar om Nickenorpan blir klokare av den här tråden..
Egentligen undrar jag varför man "in absurdum" försvarar den investering man själv gjort.Är det i grunden för att övertyga sig själv att man gjorde rätt?Eller är det för att hjälpa andra att satsa på det bästa,så att just han/hon blir nöjd?Huvudsaken är väl att var och en skaffar det som är lämpligast för honom/henne. :
Jag försöker att se tilll den som frågar, men i denna tråd får jag ju bara försvara sånt jag skrivit i andra trådar.Rikardsson skrev:Egentligen undrar jag varför man "in absurdum" försvarar den investering man själv gjort.Är det i grunden för att övertyga sig själv att man gjorde rätt?Eller är det för att hjälpa andra att satsa på det bästa,så att just han/hon blir nöjd?Huvudsaken är väl att var och en skaffar det som är lämpligast för honom/henne. :
vi vet ju inte så mycke om trådskaparens hus. men troligtvis har han plats för en pellatsanlägg & har skorsten som går att andvända, för annars skulla han nog inte tänkt tanken?
Vi får nog backa upp till några av dom första inläggen & invänta svar
Deta inlägg står högt upp
Här har han mycke bra fakta.
allt under är rena skit diskutionen.
Här har han mycke bra fakta.
allt under är rena skit diskutionen.
CarMan skrev:först o främst måste du kolla dit radiatorsystem. Du komer att köra radiatorsystemet med öppna termosteter & låta värmeanläggningen schunta ut lagom temp för att värma huset till rätt tempratur, deta ger bätttre ekonomi, specielt vid värmepumps drift.
du ska kolla så tepraturen aldrig går över 55 grader när det är som svinkallast ure, då ha du förutsättningar fö att köra värmepump. i annat fall behövs kopletering av radiatorer.
vilket system som är best beror ju också på vad du har idag!
har du en väl fungerande skorsten & olje/ved panna så kan du med pellets få en paypff tid på 5 år
men om du saknad dessa sakaer så är det lika dyr investering att skaffa bergvärme som pelletsanläggning.
bergvärmen kommer alltid att vara billigre än pelletsen i drift, förutsatt ett du inte ha för klent radiatorsystem eller att värmepump & hål blir för klant dimensionerade.
Jag kan inte hjälpa det, men jag retar mig på denna typen av tvärsäkra påståenden
Oavsett vem som myntar dom.
KÄLLA EFTERFRÅGAS!
(Eller gör förtusan ett litet litet ödmjukt tillägg typ "jag tror att.... osv.)
I en sånhär tråd är drifkostnader mellan rubrikens alternativ viktiga aspekter, tror jag.
jag räkna med att pellets hamnar idag på 40 öre/kW om man räknar bort värmeförluster & tankar billigt via bulkbil.RoKe skrev:Jag kan inte hjälpa det, men jag retar mig på denna typen av tvärsäkra påståenden
Oavsett vem som myntar dom.
KÄLLA EFTERFRÅGAS!
(Eller gör förtusan ett litet litet ödmjukt tillägg typ "jag tror att.... osv.)
I en sånhär tråd är drifkostnader mellan rubrikens alternativ viktiga aspekter, tror jag.
mot bergvärmens 33 öre om elpriset ligger på 1:-
du måste ner på 1300:-/ ton för att komma ner i 30öre/ kW (& då har vi bara räknat pelletsen o inte skruvar, fläktar, tändare & sotare)
bergvärme pumpen räknade jag på 3 i årscop