Usch, testkörde den igår när den kommit på plats. In med ett borr, hastigheten inställd på högsta varvtal, ON...
Det smällde som fan i hela maskinen, precis som om varje gång den roterade ett varv så slog den i något. Det blev sådana vibrationer att borren trillade ur!!! Perkkele... Så nu får man väl börja med att plocka isär maskinen istället för att använda den, vilket jag verkligen behövt nu :(

Vad tråkigt

Hoppas det bara är ett enkelt problem

Pär

Är det inte något som ligger löst i växellådan och hoppar runt? Typ en kvarglömd mutter eller något sådant?

Hoppas att det är ngt enkelt så man slipper mecka med det för länge

Var den växelspaken i rätt läge? Är den inte riktigt där den ska vara greppar inte kugghjulen och det smäller lite.

Provade växelspakarna i olika lägen och ibland måste man ju vrida på chucken för att få spakarna i rätt läge... Har börjat att plocka isär den men saker sitt ganska hårt och med några lager färg på det så :-/

Att man behöver vrida på chucken för att få i växlarna är absolut inget konstigt, så är det. Kan du inte ta lite bilder? Alltid kul att se!

Har precis lyckats få av motorkåpan och kommit in i det allra heligaste. Nu ska det rengöras ordentlig och metalldelarna ska få sig ett elektrolysbad följt av lackering. Jag fotograferar "as I go" så kanske det blir en worklog, vad vet jag.

En annan sak, fundera på att installera en Fram och backomkopplare så man kan reversera och borra åt andra hållet. Är det ngn som utnyttjar sådana finesser på era pelarborrar? Kan tänka mig det är användbart vid gängning...

Redigerat:
Rätta mig om jag har fel, men vill du gänga i en pelarborrmaskin vill man ha en gängmaskin (heter det så?) till den som själv kopplar ifrån rotationen vid visst djup. Tror de finns i auto-reverserande modell oxo. Skulle inte vilja gänga med min pelarborrmaskin utan automatstopp. Tänk dig att stå och gänga typ M10 i stål, gå i botten och sedan pang! Vad ska frikoppla gängtappen från drivningen? Stor risk att man har sönder maskinen, gängtappen, arbetsstycket eller sig själv...

ok ok... Ingen bra ide alltså, då sparar jag dom pengarna.

Jag kan ha fel angående gängningen, vet inte hur lågt varvtal man kan få ner maskinerna till. Är det lågt nog kan man ju rimligtvis stanna den manuellt vid gängning.

Redigerat:
Eller också återgår du till din gamla kinamaskin för gängning. Min Race 16 slirar där chucken sitter fast. Jag lyckas ivarjefall inte köra med en 105 mm hålsåg i denna. Men då är det kanske inte ett problem utan en fördel. ;)

Masses skrev:
Har precis lyckats få av motorkåpan och kommit in i det allra heligaste. Nu ska det rengöras ordentlig och metalldelarna ska få sig ett elektrolysbad följt av lackering. Jag fotograferar "as I go" så kanske det blir en worklog, vad vet jag.
Du har inte kontaktat Strands? Vet att det händer att folk reparerar de där maskinerna med till synes korrekta drev, kanske ersätter ett svagt ovalt med ett runt osv. Då får man såna där ljud. Men för att kolla det behöver man väl nästan ha specarna?

Kan ju vara nästa steg om inte annat.

jac: Min gamla kinamskin åkte på en flygtur för längesedan ;)

Är i kontakt med STrands nu och har fått en sprängskiss via mail, ska kolla vidare på det ikväll

phl skrev:
Rätta mig om jag har fel, men vill du gänga i en pelarborrmaskin vill man ha en gängmaskin (heter det så?) till den som själv kopplar ifrån rotationen vid visst djup. Tror de finns i auto-reverserande modell oxo...
Är det möjligtvis en gängklocka du tänker på?

EDIT: Googlade fram ett exempel: http://www.teamalutorp.se/gangklocka/132-0

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.