15 065 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Pax Eos mini-ftx, frågor om rör
Längesen detta inlägg skrevs , men kör du fortfarande denna Pax och är nöjd ?J Jotsat skrev:Själva apparaten i sig låter väldigt lite. Hastighet 1 är nästan ljudlös, 2 låter fläkten väldigt lite dock är luftflödet så högt att det skapar ljud vid utblåset. Hastighet 3 kör jag på och då låter fläkten något och luftflödet mycket.
Jag tror att man skulle kunna köra på hastighet 2 om man packade in första 50cm av utblåset i någonting ljuddämpande (typ isolering). I startkittet följer det med en ljuddämpare, men det krävs nog lite mer stoppning. Stänger jag trädörren till mitt lilla förråd låter det dock väldigt lite ut, oavsett hastighet faktiskt.
En skillnad mellan mini-ftx och fullstora är ju diametern på rören. Ju större desto tystare och denna kör ganska mycket luft genom 100mm. Hur hade du tänkt montera den?
Funderar även på när du skriver att den körs på max-läge hela tiden? Den verkar ha 3 lägen där maxläget stänger av tilluften och endast kör forcerat frånluft. Vet du ifall det går frångå det och få tilluft även vid max-läget ?
Yes, jag kör fortfarande maskinen helt utan vidare underhåll än det jag tidigare skrivit. Väldigt nöjd.6 6noll2 skrev:Längesen detta inlägg skrevs , men kör du fortfarande denna Pax och är nöjd ?
Funderar även på när du skriver att den körs på max-läge hela tiden? Den verkar ha 3 lägen där maxläget stänger av tilluften och endast kör forcerat frånluft. Vet du ifall det går frångå det och få tilluft även vid max-läget ?
Jag kör max-läge på fläkten (60kbm/h) eftersom en av de främsta anledningarna jag köpte ventillation var att få ut radon. För att se effekten körde jag maxeffekt på fläkten vid mätning. Eftersom den är så pass tyst har jag inte brytt mig om att testa mellanfläktläge och mäta igen, utan den får gå på högsta.
Är inte riktigt med på vad du menar med endast forcerad frånluft. Den har 4 värmeväxlingslägen. Heter typ Normal, Comfort, Sommar, ECO. Jag kör Comfort då utöver normal värmeväxling även tänder en förvärmare och försöker hålla tilluften till minst +18C. Kör man Normal så värmeväxlar den utan att köra förvärmaren, men går över till endast frånluft tidigare än vid Comfort.
Den sköter sig helt själv inom valt läge. Blir det kallt (tror det är under -20C för Comfort) kör den endast frånluft. Blir det -30C stänger den spjällen tills det blir varmare igen. Jag tror inte att det går att köra forcerad frånluft manuellt, utan den slår över till det vid olika tillfällen för de olika programmen.
Kan ska noteras också att den har fuktinställning också, dvs den går över på forcerat frånluft om inställd fuktighet överstigs. Det är ingenting jag experimenterat med eftersom den sitter i förråd och inte i en typ dusch.
Jag köpte installationskitet som de har med ljuddämpare på tilluften (syns till höger i bild). Installationen är verkligen ingenting att se, sitter på en träskivva i ett förråd så estetiken är är brutalt underordnadJ jhall skrev:
Utomhus är alltså till vänster. Var väldigt noggrann när dessa två hål borras, framförallt på insidan. Någon mm fel gjode tillpassningen väldigt dryg. Förslag är att borra med 110mm istället för 103mm som jag gjorde och täta efteråt, borde underlätta.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara