69 602 läst · 150 svar
70k läst
150 svar
Påverkan på fastighet efter visning? (fällde träd)
Jag håller med dig. Än så länge har jag inte hittat någon lagtext som förhindrar det. Eventuellt det Nötegårdsgubben skrev om att prospektet måste motsvara det som säljs. Vet dock ej vart den skrivelsen finns samt om den skyddar mig som köpare från att säljaren lämnar stora högar med träd/grenar.Alfredo skrev:
Precis, jag har accepterat avverkningen. Dock ställer alla högar med mindre träd/grenar till det för mig. Kommunen ska ut och skapa en nybyggnadskarta om en vecka och där tar det troligtvis stopp om dom inte kan mäta upp tomten. Samma visa med geo-undersökningen. Hela byggprocessen stannar upp.D Daniel 109 skrev:
Tycker det är tråkigt att själv behöva anlita en firma att röja upp sådant som säljaren lämnat där efter visningen (och troligtvis efter avtalsskrivningen).
Det jag undrar är om du kan plocka med dig fast egendom efter visning, dock innan köpeavtalet är påskrivet? Som du nämner handlar det inte om en lägenhet i det här fallet. Jag tog upp en liknelsen då det i båda fallen handlar om fast egendom.B Blåsalvia skrev:Vitvaror och dörrar mm som är fasta kan man ju inte plocka med sig när man sålt en lgh. Inte i Sverige. Vet att i Nederländerna så ingår inte alltid vitvarorna. Oavsett här pratar vi en tomt. Är ju väldigt konstigt att man visar en tomt, säljer den och sen åker man dit och tar ned alla träd. Lämnar kvar en massa kvistar mm. Tillåtet ingen aning men då ska man väl säga det till den som köpt tomten. Tänk om man handlade den bara för att man gillade träden. Jag skulle blivit skogstokig
Eller bytta? tex så har de vid visning ett kylskåp värt 100K men bytter det till ett IKEA som ser liknade ut men inte samma... Jag tro ser man ett fast föremål som man vill försäkra sig är med så bör man nog få emd de vid kontraktskrivning`?K Kalle_84 skrev:
Vet du att det är säljaren som låtit avverka? Jag får mer känslan att det är någon granne som passat på då avverkningen måste kostat mer än vad virket ev kan inbringa så blir känslan att någon vill få bort trädskuggan eller ta fram en utsikt.K Kalle_84 skrev:Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Det upptäcktes när jag hade vägarna förbi tomten innan avtalsskrivningen.
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.
För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.
Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Vad hade ni gjort i detta fallet som köpare?
Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?
Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
Har tyvärr inte tillgång till tomten i helgen. Det är mycket torrt gräs på/runt tomten så det blir nog svårt att hålla en så stor eld under kontroll. Funderar dock på att köpa typ fem eldningstunnor och stå där och elda en helg. Problemet är bara att det måste göras nu.X Xaktly skrev:
Förstår vad du menar. Men det är bekräftat att det är säljaren.F fribygg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 623 inlägg
Jag antar att det rör sig om mer än en tomt, och att säljaren tagit ner avverkningsmogna träd på en större yta än bara TS tomt. Då blir det lite mer begripligt.
Men om vi tittar på det lagrum som reglerar frågan och utgår från det. 4 kap. 19 § jordabalken reglerar det vi kallar undersökningsplikten, och där står som följer:
I TS fall får man då anta att detta begränsar sig till att groten måste tas bort, eftersom att avverkningen som sådan är känd och accepterad, men ett visst skydd finns det trots allt även för saker som sker före kontraktsskrivning i sådana här fall. För att man ska behöva besiktiga fastigheten mer eller mindre med kontraktet framför sig och pennan i hand för att säkerställa att inget oväntat sker, det kan inte vara en rimlig nivå på undersökningsplikten.
Men om vi tittar på det lagrum som reglerar frågan och utgår från det. 4 kap. 19 § jordabalken reglerar det vi kallar undersökningsplikten, och där står som följer:
Om vi då tänker oss att säljaren arrangerat en visning av tomten med träden på och utan grot-högar nära inpå kontraktsskrivning utan att närmare kommentera en tänkt avverkning är det inte orimligt av TS att förvänta sig att det är så tomten kommer se ut vid övertagandet. Det blir ju lite analogt med en husbesiktning om man gör den före kontraktsskrivning som det egentligen är tänkt utefter hur lagen är skriven. Att fastigheten fortfarande är säljarens att förfoga över som hen finner lämpligt är en sak, men är den annorlunda än vad köparen med fog kunnat vänta sig kan man nog med viss framgång hävda avtalsbrott.4:19 JB skrev:19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
I TS fall får man då anta att detta begränsar sig till att groten måste tas bort, eftersom att avverkningen som sådan är känd och accepterad, men ett visst skydd finns det trots allt även för saker som sker före kontraktsskrivning i sådana här fall. För att man ska behöva besiktiga fastigheten mer eller mindre med kontraktet framför sig och pennan i hand för att säkerställa att inget oväntat sker, det kan inte vara en rimlig nivå på undersökningsplikten.
Det finns svin och det finns giriga svinK Kalle_84 skrev:Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.
För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.
Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?
Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
B Blåsalvia skrev:Vitvaror och dörrar mm som är fasta kan man ju inte plocka med sig när man sålt en lgh. Inte i Sverige. Vet att i Nederländerna så ingår inte alltid vitvarorna. Oavsett här pratar vi en tomt. Är ju väldigt konstigt att man visar en tomt, säljer den och sen åker man dit och tar ned alla träd. Lämnar kvar en massa kvistar mm. Tillåtet ingen aning men då ska man väl säga det till den som köpt tomten. Tänk om man handlade den bara för att man gillade träden. Jag skulle blivit skogstokig
Man får inte avlägsna träd, blommor o buskarJ Jesper Karlsson3 skrev:
Jag tror att det som är med på visningen är det som man har att förvänta sig vid kontraktsskrivning annars finns ju inga regler utan kanske ett tomt skal och en ökenNötegårdsgubben skrev:Jag antar att det rör sig om mer än en tomt, och att säljaren tagit ner avverkningsmogna träd på en större yta än bara TS tomt. Då blir det lite mer begripligt.
Om vi då tänker oss att säljaren arrangerat en visning av tomten med träden på och utan grot-högar nära inpå kontraktsskrivning utan att närmare kommentera en tänkt avverkning är det inte orimligt av TS att förvänta sig att det är så tomten kommer se ut vid övertagandet. Det blir ju lite analogt med en husbesiktning om man gör den före kontraktsskrivning som det egentligen är tänkt utefter hur lagen är skriven. Att fastigheten fortfarande är säljarens att förfoga över som hen finner lämpligt är en sak, men är den annorlunda än vad köparen med fog kunnat vänta sig kan man nog med viss framgång hävda avtalsbrott.
K Kalle_84 skrev:Hej!
Min första fråga:
Min andra fråga:
Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan
När jag läste jöken (juridisk översiktskurs) så kommer jag ihåg att läraren sa att alla växter i trädgården ingår i fastigheten. Man kan alltså inte gräva upp växter och ta med efter man sålt. Det torde vara samma med träd. Annars så borde säljaren informerat att de inte ingår i köpet.