E
Skrivet av: Gäst

Jag tycker NI har lyckats bra med husets planering och
det smälter fint in i lanskapet!

Gammal tråd men snyggt hus...så mkt "passivt" är det väl iofs inte:
"Det gångna året har vi haft en elförbrukning på 6000-7000 kWh och använt ungefär 4 kubikmeter ved" - bodde för ett par år sen i ett normalt parhus där ca 9000kWh gick av el och ingen vedvärme fanns...
Inte ngt fel i att ha ett energisnålt hus heller iofs, men jag är lite skeptiskt till "passivhus" som koncept när man i verkligheten sällan läser om ngt som lyckas upp nå nolltillförsel av värme...

/K

Du har nog missuppfattat passivhus konceptet lite. Tanken med förbrukningen från början är att det ska räcka att värma luften som ändå måste ventileras och att man då inte behöver golvvärme eller radiatorer. Därför är nivån på 15kWh/m2 per år. Att inte ha ett värmesystem över huvud taget är orealistiskt.

Johannes Carlsson skrev:
Du har nog missuppfattat passivhus konceptet lite. Tanken med förbrukningen från början är att det ska räcka att värma luften som ändå måste ventileras och att man då inte behöver golvvärme eller radiatorer. Därför är nivån på 15kWh/m2 per år. Att inte ha ett värmesystem över huvud taget är orealistiskt.
Det skulle innebära ca 3000 kwh/år då för 200 kvm...men jag har nog missuppfattat som du säger, för jag har fått intrycket att i ett passivhus bör det räcka med uppvärmningen från apparater, människor och djur i huset -sen vet jag att man ändå har ett "gränsvärde" som ligger högre, men just uttrycket "passiv" indikerar att det inte skall behövas ngn tillförsel av värme anser jag - annars är det ju mer ett "lågenergihus" eller liknande... :)

/K

Ja, det är väl lite halvdum namngivning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.