475 795 läst · 15 185 svar
476k läst
15,2k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 220 inlägg
Helt ärligt tror jag att det underlättar om det är ett dödsbo, då är det ju ingen som kan förväntas ge samtycke. En levande sambo kan vara riktigt jobbig!P Pin skrev:
Men...måste personerna vara vid liv och/eller ge samtycke? Nej, det står det inget om i Sambolagen:
"Vad som avses med sambor
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.
Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.
Det som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2009:261)."
Så länge du inte är gift är det lugnt! Och både "parförhållande" och "gemensamt hushåll" är rena definitionsfrågor, så kör på!
Sambolagen ger besked igen:P Pin skrev:
"När ett samboförhållande upphör
2 § Ett samboförhållande upphör- om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
- om samborna flyttar isär eller
- om någon av samborna avlider."
....så om du vill bli av med en sambo så kan du alltså gifta dig, lämpligtvis med någon annan än sambon (även om lagen ger möjlighet till det också), flytta själv eller flytta ut sambon, och som tredje alternativ....jag kan inte uppmana till brott här så: fejka din egen eller sambons död. Eller bådas för säkerhets skull, så en tredje person kan komma in från sidan och hävda sitt samboskap med dödsboet!
Det där med ”äktenskapsliknande förhållanden”, är det ens lagligt om ena parten är död?SågspånPappspikEternit skrev:Helt ärligt tror jag att det underlättar om det är ett dödsbo, då är det ju ingen som kan förväntas ge samtycke. En levande sambo kan vara riktigt jobbig!
Men...måste personerna vara vid liv och/eller ge samtycke? Nej, det står det inget om i Sambolagen:
"Vad som avses med sambor
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
[bild]När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.
[bild]Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.
[bild]Det som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2009:261)."
Så länge du inte är gift är det lugnt! Och både "parförhållande" och "gemensamt hushåll" är rena definitionsfrågor, så kör på!
Sambolagen ger besked igen:
"När ett samboförhållande upphör
2 § Ett samboförhållande upphör
Men vad hundan, här står det plötsligt att samboförhållandet upphör om någon av samborna avlider!!! Då är det alltså en presupposition i första paragrafen att båda lever från början?? Så himla otydlig lagstiftning!
- om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
- om samborna flyttar isär eller
- om någon av samborna avlider."
....så om du vill bli av med en sambo så kan du alltså gifta dig, lämpligtvis med någon annan än sambon (även om lagen ger möjlighet till det också), flytta själv eller flytta ut sambon, och som tredje alternativ....jag kan inte uppmana till brott här så: fejka din egen eller sambons död. Eller bådas för säkerhets skull, så en tredje person kan komma in från sidan och hävda sitt samboskap med dödsboet!
Frågar åt en kompis.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 220 inlägg
Jag tänker mig att lagstiftaren ser "äktenskapsliknande förhållanden" som ett vitt begrepp, beroende på vilken typ av äktenskap det handlar om. Att inte överhuvudtaget lägga märke till om den ena parten är död kan vara en möjlighet i ett äktenskap av det mer distanserade slaget, helt klart. Står ju inget i lagtexten om att det ska vara ett "kärleksfullt gulligull-äktenskap" som avses, det kan ju lika gärna vara ett "skitjobbigt äktenskap där alla grannarna undrar varför de inte skiljde sig för 10 år sedan".P Pin skrev:
Det kan du hälsa din kompis...men jag tycker du ska fundera ett varv över vad hen ska med informationen till! Du vill inte falla på eget grepp här.