468 894 läst · 14 893 svar
469k läst
14,9k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Jag har motorsågar, mestadels äldre små smidiga som 346 och 238 Jag har också yxor och timmerbila men jag anser att skivmtrl fodrar en annan precision än vad motorsåg och yxa ger. Den 30år gamla hanndklingan från Skil fungerar ju utmärkt om man använder rätskiva och tvingar.N Niq skrev:
Gjerdesåg saknar jag också, det vore ett lämpligt komplement till cirkelsågen med 1000mm klinga från 1939 men inte heller i det fallet kan jag motivera kostnaden på kanske 150 000kr för mitt privata bruk.
Dina små motorsågar är ju lämpliga för sådan där små arbeten som skivsågning. Lite i minsta laget är dom ju nog.F fribygg skrev:Jag har motorsågar, mestadels äldre små smidiga som 346 och 238 Jag har också yxor och timmerbila men jag anser att skivmtrl fodrar en annan precision än vad motorsåg och yxa ger. Den 30år gamla hanndklingan från Skil fungerar ju utmärkt om man använder rätskiva och tvingar.
Gjerdesåg saknar jag också, det vore ett lämpligt komplement till cirkelsågen med 1000mm klinga från 1939 men inte heller i det fallet kan jag motivera kostnaden på kanske 150 000kr för mitt privata bruk.
Det är fattigt och eländigt här i Sverige som du säkert förstår, inte heller har Husqvarna gjort så bra och hållbara sågar som 200 serien detta årtusendet HQ238an är en fröjd att kvista snöbrott med nu.N Niq skrev:
Skilsaw mag 77 är väl det rätta om man sågar skivmtrl och reglar för husbyggnad, tror inte tyskarna har lyckats producera nått lika bra.
Jo jag håller med Husqvarna duger mest att såga snö med.F fribygg skrev:Det är fattigt och eländigt här i Sverige som du säkert förstår, inte heller har Husqvarna gjort så bra och hållbara sågar som 200 serien detta årtusendet HQ238an är en fröjd att kvista snöbrott med nu.
Skilsaw mag 77 är väl det rätta om man sågar skivmtrl och reglar för husbyggnad, tror inte tyskarna har lyckats producera nått lika bra.