Bästa metoden verkar vara injicerat glyfosat så dör plantan utan att skjuta allt hör mycket nya skott.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför det. Kan den inte sprida sig, kan den inte sprida sig. Den bits inte. Inte heller är den giftig eller använder ett grovt språkbruk.
Så vad är problemet?

Staffans
Finns den så finns det en spridningsrisk.
 
AXS
Kaustiksoda borde vara perfekt på den här knölen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför det. Kan den inte sprida sig, kan den inte sprida sig. Den bits inte. Inte heller är den giftig eller använder ett grovt språkbruk.
Så vad är problemet?

Staffans
kan den inte fröså if då?
 
S
M mugatu skrev:
kan den inte fröså if då?
Nej, den kan inte fröså sig. Jag postade mitt dokument ovan med bland annat den informationen.
http://bit.ly/parkslide
 
Kan du sluta att referera till ditt dokument hela tiden?

Den kan inte bilda frön eftersom det inte finns hanplantor i Europa.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Hur man gör beror på vem man frågar.
Svaret är således allt från det är tvärkört till lite plock här och där. Finns en grupp på FB som heter något i stil med dödåtparkslide. Kolla där.
 
  • Gilla
Dolof
  • Laddar…
Excel
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför det. Kan den inte sprida sig, kan den inte sprida sig. Den bits inte. Inte heller är den giftig eller använder ett grovt språkbruk.
Så vad är problemet?

Staffans
Det är en invasiv växt...
 
  • Gilla
Holidaay
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Bara klippa, jag förstår inte heller allas skräck för denna växt. Jag har utrotat två bestånd på ca 4 år genom att klippa ner dem hela tiden.
Kruxet är att i många fall så har de som kämpat med växten trott att de har utrotat den bara för att den flera år senare kommer igen. Den kan nämligen "vila" i upp till 8 år om jag inte minns helt fel för att få bättre förhållanden ovan mark.
 
Jag har hört att man ska klippa av skott och hälla kokande vatten på roten för att döda den.

om någon testat just det kokande vattenrådet här på forumet så får ni gärna berätta hur det gick för växten efteråt :)
 
Staffans2000
Excel Excel skrev:
Det är en invasiv växt...
Jaha? Men kommer den ingen vart, blir det inte mycket till invation.:D Det är trots allt en växt och ingen Zombie.

Parkslide. Stationär.
th

Zombie. Mobil.
28weekslater.gif

Rob
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Diesel.... Mycket Diesel
Har testat men det funkade inte...inte bensin heller...inte ens fast jag tände på efteråt
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt grävarn gräva bort skiten och rensa noga.
Sugen på detta men gäller att kravställa det jobbet på rätt sätt så att de inte sprider. Och därtill - jag har ingenstans att göra av kontaminerade massor, i Göteborg tas dessa inte emot någonstans. Funderar på att upprätta en slags form med sargar och markduk där man lägger jorden efter uppgrävning och håller extra koll.
Tankar?
 
V Viktorssons skrev:
Hej! Vi har köpt en tomt som har ett äldre parkslidebestånd 10-15 m bort från där vi ska bygga. Vi är inte så bekymrade men vill gärna börja arbeta bort det, folks rädsla för den här ihärdiga växten verkar ha spårat ut helt så trots att vi tycker den är vacker får den ryka. Ett par grannar har ett bestånd (ursprungligen i present från samma person som vårt) som de nästan fått ihjäl helt på tre säsonger med klippning och markduk. Så med andra ord: ryktet om växtens utomjordiska förmågor verkar överdrivna.

Vi började klippa ner vårt bestånd förra året och inget särskilt har hänt. Det kommer mycket skott nu under maj men inga utlöpare som drar iväg långt. Det jag främst funderar över nu är de tre stora rotklumparna på bilderna. De är välmående och skjuter rejälare skott än resten. Hur ska vi hantera dem? Gräva bort, salt, RoundUp (vi har äkta), bara klippa, osv.

Medveten om att jag ger mig in i ett potentiellt getingbo med det här ämnet, hoppas vi kan hålla diskussionen konstruktiv!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
jag sa åt grävaren att gräva ett djupt hål mitt i gräsmattan med grävmaskinen ...ca 5 meter djupt sen grävde vi ner rotbiten där...jag har lermark och det är tämligen syrefattigt på det djupet...det har inte dykt upp nåt just där jag grävde ner den för ca 6 år sen...och skulle det göra det så tar robotklipparen det
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp. Där kom det:D.
Oroväckande likt pensionärspolfuskbyggarna och stallet:p.

Står de isolerade med hälleberg runt om, kan de omöjligt emigrera och då kan "skiten" fortsätta att pryda sin plats.

Staffans
Den står tyvärr inte omringad av berg utan bara i en riktning. Beståndet kommer hamna ca 10 m från huset med "fri lejd". Idag finns en liten damm som skärmar av beståndet i viss mån, men den har vi tänkt att torrlägga i samband med markarbetet pga barnfamilj. En tanke är att gräva ett dike och lägga ner markduk vertikalt som är framtagen för detta, t.ex. Plantex Platinium.

Skiss av ett hus med planerad avskärmning av parkslide, inkluderande damm och möjligt dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.