19 113 läst · 51 svar
19k läst
51 svar
Parkslide - Hur hantera väletablerat bestånd med rotklumpar?
Bästa metoden verkar vara injicerat glyfosat så dör plantan utan att skjuta allt hör mycket nya skott.
Nej, den kan inte fröså sig. Jag postade mitt dokument ovan med bland annat den informationen.M mugatu skrev:
http://bit.ly/parkslide
Kan du sluta att referera till ditt dokument hela tiden?
Den kan inte bilda frön eftersom det inte finns hanplantor i Europa.
Den kan inte bilda frön eftersom det inte finns hanplantor i Europa.
Kruxet är att i många fall så har de som kämpat med växten trott att de har utrotat den bara för att den flera år senare kommer igen. Den kan nämligen "vila" i upp till 8 år om jag inte minns helt fel för att få bättre förhållanden ovan mark.G gusvo085 skrev:
Sugen på detta men gäller att kravställa det jobbet på rätt sätt så att de inte sprider. Och därtill - jag har ingenstans att göra av kontaminerade massor, i Göteborg tas dessa inte emot någonstans. Funderar på att upprätta en slags form med sargar och markduk där man lägger jorden efter uppgrävning och håller extra koll.Jonatan79 skrev:
Tankar?
jag sa åt grävaren att gräva ett djupt hål mitt i gräsmattan med grävmaskinen ...ca 5 meter djupt sen grävde vi ner rotbiten där...jag har lermark och det är tämligen syrefattigt på det djupet...det har inte dykt upp nåt just där jag grävde ner den för ca 6 år sen...och skulle det göra det så tar robotklipparen detV Viktorssons skrev:Hej! Vi har köpt en tomt som har ett äldre parkslidebestånd 10-15 m bort från där vi ska bygga. Vi är inte så bekymrade men vill gärna börja arbeta bort det, folks rädsla för den här ihärdiga växten verkar ha spårat ut helt så trots att vi tycker den är vacker får den ryka. Ett par grannar har ett bestånd (ursprungligen i present från samma person som vårt) som de nästan fått ihjäl helt på tre säsonger med klippning och markduk. Så med andra ord: ryktet om växtens utomjordiska förmågor verkar överdrivna.
Vi började klippa ner vårt bestånd förra året och inget särskilt har hänt. Det kommer mycket skott nu under maj men inga utlöpare som drar iväg långt. Det jag främst funderar över nu är de tre stora rotklumparna på bilderna. De är välmående och skjuter rejälare skott än resten. Hur ska vi hantera dem? Gräva bort, salt, RoundUp (vi har äkta), bara klippa, osv.
Medveten om att jag ger mig in i ett potentiellt getingbo med det här ämnet, hoppas vi kan hålla diskussionen konstruktiv!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Den står tyvärr inte omringad av berg utan bara i en riktning. Beståndet kommer hamna ca 10 m från huset med "fri lejd". Idag finns en liten damm som skärmar av beståndet i viss mån, men den har vi tänkt att torrlägga i samband med markarbetet pga barnfamilj. En tanke är att gräva ett dike och lägga ner markduk vertikalt som är framtagen för detta, t.ex. Plantex Platinium.Staffans2000 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder