Vad tror församlingen om att parallellkoppla två öppna expansionskärl?
Jag har fått tag på 100 och 75 liters kärl i rostfritt och min plan är att på sikt utöka med en fjärde ackumulatortank (total volym ca 2200 liter) varför 100 liter känns som att vara på gränsen.
Vilka nackdelar får man genom att parallellkoppla förutom lite extra rör och kopplingar? Är det ens att tänka på?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått tag på 100 och 75 liters kärl i rostfritt och min plan är att på sikt utöka med en fjärde ackumulatortank (total volym ca 2200 liter) varför 100 liter känns som att vara på gränsen.
Vilka nackdelar får man genom att parallellkoppla förutom lite extra rör och kopplingar? Är det ens att tänka på?
Det viktigaste är väl att de sitter i samma nivå och är ungefär lika höga ? Att det är olika volymer har ingen som helst betydelse. Det är totalen som räknas.J jonaserik skrev:
Annars kan man sätta dom under varandra seriekopplade, men det kräver ju en del utrymme i höjdled.
I serie så blir det lika som ett kärl, alla under översta är då fyllda, eller ska det vara till viss del tomma kärl.useless skrev:
Med paralella kärl så ska det även vara avluftning ut på taket från alla och luftutrymme i alla för att ta emot volymökningen som blir. Kan ju inte vara bara ett med avluftning. Och om dom inte är lika, så kommer det att halta med volymen och kanske rinna över i skvallerröret.
Om alla kärl och skvallerrör sitter på samma höjd kommer det att rinna över i alla kärl exakt samtidigt oavsett om ett rymmer 100 liter och ett 1 liter. Och det blir ingen som helst skillnad i funktion jämfört med ett kärl på 101 liter.J jonaserik skrev:
Inte riktigt rätt, det är skvallerröret från varje som ska sitta på samma nivå, är dom då olika stora så blir nog knepigt att få till det. Eftersom skvaller kommer att sitta på olika höjd om volymen på dom är olika. SEn måste det finnas avluftning på alla kärl. Men du svarade inte på det med seriekoppling, som är montage under varandra.useless skrev:
Det var många saker att tänka på.
Jag gjorde ett par skisser med mins funderingar. De kärl jag råkar ha har olika volym och höjd, dock med samma diameter. Serielopoling är tyvärr omöjligt på grund av utrymmet på kattvinden.
Här har jag två olika idéer:
A. Båda tankarna i samma nivå med ihopkopplade rör dvs ren parallellkoppling. Volymen blir ju större men nivån samma.
B. Tankarna på lite olika höjd för att simulera seriekoppling, och att få höjd på vattenstapeln där det nedersta kärlet oftast är dränkt och skvallerröret på den "övre". En sorts "kvasiseriekoppling"
Är det helt galet tänkt?
Jag gjorde ett par skisser med mins funderingar. De kärl jag råkar ha har olika volym och höjd, dock med samma diameter. Serielopoling är tyvärr omöjligt på grund av utrymmet på kattvinden.
Här har jag två olika idéer:
A. Båda tankarna i samma nivå med ihopkopplade rör dvs ren parallellkoppling. Volymen blir ju större men nivån samma.

Logga in
Skapa konto
B. Tankarna på lite olika höjd för att simulera seriekoppling, och att få höjd på vattenstapeln där det nedersta kärlet oftast är dränkt och skvallerröret på den "övre". En sorts "kvasiseriekoppling"
Är det helt galet tänkt?
Jo så funkar det i mitt huvud också när jag tänker. Den totala volymen.useless skrev:
Men ponera att vattnet svalnar och "krymper" och nivån går ner... och den mindre tanken töms, vilket kanske inte är troligt, fast då borde det fortfarande finnas 25 liter kvar i den större tanken 🤔
Men då har det gått från 175 liter ner till 25 dvs 150 liters "omfång" vilket vid 5% skulle motsvara 3000 liters vattenvolym i hela systemet. Alltså borde det funka.🤓
Det är väl inte särskilt svårt att montera kärlen så att utloppen hamnar på samma höjd?J jonaserik skrev:
Nackdelen med större vattenyta är att större mängd vatten får kontakt med luften/syret och mer vatten blir syrerikt.S sallad skrev:
I ett värmesystem som innehåller järn, tex radiatorer, så vill man ha så dött (syrefattigt) vatten som möjligt.
Alternstiv 2/B funkar lika bra. Själv har jag tre kärl. Ett original 35L. Sedan kompletterar med ett 50L. De står ovanpå varandra. När jag utökade ackumulatortankvolymen satte jag till ett 100L på sidan = parallellt.
Ett skvallerrör. Ett imrör. Nemas problemas.
Ett skvallerrör. Ett imrör. Nemas problemas.
Om det finns utrymme för att ha bägge expansionskärlen i serie efter varandra så hade jag troligen gått på den lösningen, fördelen är att det blir mindre vattenyta.
Ja, det övre kärlet blir tomt på vatten när temperaturen i systemet är nere i botten men det gör inget.
Här är ett exempel,
https://www.byggahus.se/forum/threads/expansionskaerl-pa-vinden-kasta-ut.531028/
Ja, det övre kärlet blir tomt på vatten när temperaturen i systemet är nere i botten men det gör inget.
Här är ett exempel,

Logga in
Skapa konto
https://www.byggahus.se/forum/threads/expansionskaerl-pa-vinden-kasta-ut.531028/