8 377 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Parallellkoppla acktank, hur känsligt med rördragning, rörlängd o s v.?
Det är ju bra. Du behöver paralellkoppla den nya med den gamla, men paralellkopplingen ska vara på laddningen/returen på den gamla. Så som du har ritat så förstår jag det som att du vill koppla in den på tillopp/retur på radiatorkretsen, eller?Tottomannen skrev:
Saken är den att laddning/retur och tillopp/retur för radiatorkretsen är samma rör idag, de grenas av med varsina T-kopplingar vid tanken bara. Är detta helt galet?
toto1 skrev:
Nejdå, det stämmer. Men det blir ju lite annorlunda när du kopplar in den andra ack.tanken. Ska försöka fixa ett flödesschema om du inte hittar ett på nätet.Tottomannen skrev:
Jag fick tips på ett annat forum att försöka hitta två lediga anslutningar på den befintliga tanken, en i toppen och en i botten, och sedan gå direkt från dessa till motsvarande anslutningar på nya tanken. Låter det som en god idé?
Lägg gärna upp ett schema som passar i detta fallet!
Lägg gärna upp ett schema som passar i detta fallet!
Kan du göra så blir det nog så bra det kan med de förutsättningarna du har. Alltid lurigt att koppla in i andra punkter där olika pumpflöden påverkar i olika riktningar vid olika tillfällen som tex vid din shunt. Det räcker om du kan komma åt i närheten av befintliga anslutningar på tanken, behöver inte vara unika nya, men kommer du åt så skadar det ju inte.Tottomannen skrev:
Redigerat:
Ja, ska se om jag orkar "klä av" tanken någon dag och se om det finns två lediga anslutningar. Men du tror det skulle fungera OK även om jag går på de befintliga, dock i närheten / vid tanken istället för att göra som jag ritat in på bilden och gå på i närheten av shunten?
GK100 skrev:Kan du göra så blir det nog så bra det kan med de förutsättningarna du har. Alltid lurigt att koppla in i andra punkter där olika pumpflöden påverkar i olika riktningar vid olika tillfällen som tex vid din shunt. Det räcker om du kan komma åt i närheten av befintliga anslutningar på tanken, behöver inte vara unika nya, men kommer du åt så skadar det ju inte.
Ja det kommer att funka så bra det kan med den kopplingen, en kompromiss men det behöver inte bli dåligt alls. Att du har den mindre tanken ansluten med längre rör ger verkan på rätt håll, dvs lite mindre andel går där och då blir de mer jämnt använda i förhållande till sin volym. Koppla du på, om du får tillfälle senare kan du göra det mer optimalt på rätt sätt om du vill.
Gör det någon positiv skillnad att gå med 35-rör mellan tankarna istället? Jag har eventuellt fått tag på ett antal meter sådana...
Tankarna ska parallellkopplas. Sedan sätter du dit tillopp och retur på rören mellan tankarna, svårt att förklara med ord men jag ska försöka göra ett schema på paint.
Sedan så skulle jag rekommendera en injusteringsventil på kortaste sträckan mellan tank och t-röret till radiatorslingan. Då kan du justera in flödet för att skiktningen ska bli lika i båda tankar.
Sedan så skulle jag rekommendera en injusteringsventil på kortaste sträckan mellan tank och t-röret till radiatorslingan. Då kan du justera in flödet för att skiktningen ska bli lika i båda tankar.
Lånade en bild på en annan sida, någonting liknande detta skulle jag nog kunna få till, förutom att jag tyvärr kommer att ha längre avstånd mellan tankarna. Skillnaden hos mig kommer isf bli att radiatorreturen kommer att gå "direkt" till Laddomaten, inte i separata rör som det är ritat på bilden...
Kommentarer?
Kommentarer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova koppla som du tänkt på skissen i början. Verkar ju inte vara så mycket jobb. Sen får du se hur det fungerar. Jag tror det kommer fungera men det ser du ju sen när du eldar.Tottomannen skrev:
Om det går kan du ju använda 35rör. Jag tror det är bättre än 22.
Ett alternativ är att flytta upp den lilla tanken så att toppen på den kommer någotsånär lika med toppen på den andra tanken. (bygga en benställning under)
Då tror jag det kommer fungera bättre. Men testa först som det står så får du se om det fungerar.
Redigerat: