Jag har köpt en acktank på 500 liter som jag har tänkt att koppla in parallellt med min befintliga tank på 750 liter. Jag lider av utrymmesbrist i pannrummet, så jag kan tyvärr inte placera de båda tankarna bredvid varandra.

Jag undrar hur pass känsligt det är med rördragningen mellan tankarna. På bilden nedan syns det hur jag tänkt mig. Den nya tanken står till höger, och man kan skymta den befintliga till vänster (isoleringen iaf).

Min plan är att sätta en T-koppling på framledningen innan den går neråt till shunten, en kulventil och sedan gå vidare över dörren till den nya tanken. Samma sak på returen, en T-koppling, ev kulventil och sedan nedanför tröskeln vidare till bottenanslutningen på nya tanken.

Ritade in hur jag tänkt, röd framledning, blå retur.

IMAG0456red.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är medveten om att denna installation säkert inte är ett dugg optimal, men det är det enda jag kan åstadkomma med det utrymme jag har.

Kommer det att fungera överhuvudtaget som jag tänkt? Vilka problem kommer jag att stöta på?

Befintlig rördragning består av 22mm kopparrör, vilket jag tycker är i klenaste laget, men det är inget alternativ att göra om allt detta nu. Kommer det att bli problem med rördimensionen om jag installerar en tank till?

• IMAG0456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon? :)

Hur ordnar du med laddningen av den nya tanken?

Det låter inte som någon optimal lösning och jag har svårt att tro att du kommer bli nöjd. Du kan inte seriekoppla tankarna ist?

Seriekoppling skulle väl möjligtvis gå att ordna. Hur kopplar jag då? Toppen på första in i botten på andra? Och sen då?

Från botten på första till toppen på andra.
Problemet kan bli varmvattnet sommartid om du har slingor eller förrådsberedare i tanken.

Ok, och övriga anslutningar? På den befintliga tanken har jag laddning/framledning in i toppen och radiatorretur i botten. Måste jag koppla in mig i närheten av befintlig tanks anslutningar, eller kan jag göra som jag tänkt på bilden här ovan?

Ja, tyvärr har jag förrådsberedare i tanken...

Ok, beredare endast i befintlig tank och du kör med vedpanna, stämmer det?

Problemet sommartid är att då har du inte cirkulationen igång vilket leder till att du bara kan nyttja tank nr 1 till vv. Är det solvärmeanl som skymtar på bilden?

Ja, beredare i befintlig tank och vedpanna, tillsammans med solpaneler.

Enklaste är nog en tappvattenautomat men då blir det mer jobb och mer pengar så då kanske det är lika bra att göra om alltihop och göra det riktigt. Hur ser pannrummet ut i sin helhet?

Att göra om allting är inget alternativ idag, fungerar det inte alls att med relativt enkla medel stoppa in en till tank på befintlig installation så skiter jag i det och kör som idag... Har frågan uppe på flera forum, och där låter det inte fullt så negativt som här iaf, väntar ett tag på lite mera input får vi se...

Ok, hoppas nån har en bra, fungerande lösning.

Mattiaz skrev:
Det låter inte som någon optimal lösning och jag har svårt att tro att du kommer bli nöjd. Du kan inte seriekoppla tankarna ist?
Varför seriekoppla?!?

Mattiaz skrev:
Från botten på första till toppen på andra.
Problemet kan bli varmvattnet sommartid om du har slingor eller förrådsberedare i tanken.
Varför blir det ett problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.