70 038 läst · 123 svar
70k läst
123 svar
Pappremsa i gipsskarvar
Kan även vara så att han menar att han använder sig av en japanspackel.
http://www.anza.se/Templates/Product1.aspx?PageID=08119726-453d-4dfc-9806-3d47eece0c02
Nej, jag menar inte japanspackel . Dalapro och beckers har ett spackel avsett för pappremsor som heter J spackel. Det använder man för att limma fast pappremsan eller som i mitt fall, hörnlister. Man avslutar sen med ett medium spackel.
Mjaa, det är fråga om tycke och smak där.
Jag ogillar den skarpt, men jag går å andra sidan sällan på stora nybyggen.
Det är där den kommer till sin rätt.
För en amatör...ja kanske. Tidsmässigt lär man kanske tjäna lite.
Det beror ju helt på om man är värdelös på vanlig spackling eller någorlunda duktig.
Jag ogillar den skarpt, men jag går å andra sidan sällan på stora nybyggen.
Det är där den kommer till sin rätt.
För en amatör...ja kanske. Tidsmässigt lär man kanske tjäna lite.
Det beror ju helt på om man är värdelös på vanlig spackling eller någorlunda duktig.
jag satte pappremsor i gipsskiveskarvarna, hade vanligt spackel- det var ett rent h-vete att få remsorna att sitta fast!
nu när det torkat så har remsorna buktat ut på en del ställen och här och där syns en tydlig "spricka" längs ytterkanten av remsan- där det syns så sitter inte remsan fast, men där det är ok så sitter den stadigt i spacklet/skivan.
så nu blir det till att få bort remsorna och göra om, f-n vad less jag blir på säljare som säger att pappremsorna är så bra och använd bara vanligt spackel!
nu när det torkat så har remsorna buktat ut på en del ställen och här och där syns en tydlig "spricka" längs ytterkanten av remsan- där det syns så sitter inte remsan fast, men där det är ok så sitter den stadigt i spacklet/skivan.
så nu blir det till att få bort remsorna och göra om, f-n vad less jag blir på säljare som säger att pappremsorna är så bra och använd bara vanligt spackel!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Du är helt klart vävlimstypen.pellefant skrev:jag satte pappremsor i gipsskiveskarvarna, hade vanligt spackel- det var ett rent h-vete att få remsorna att sitta fast!
Precis som jag.
jag ville ju inte ha för mycket spackel bakom remsan för då slipar man ju bort den, har köpt vävlim idag,börjat skrapa bort remsan med stämjärn, det är ju cp-remsa=papper=kommer från trädet
att man aldrig lär sej att inte lyssna på säljare som säger att de här är det bästa och så här gör du- skulle ha läst på här först...
att man aldrig lär sej att inte lyssna på säljare som säger att de här är det bästa och så här gör du- skulle ha läst på här först...
Körde med vävlim och det blev skit av det om inte gipsskivorna låg helt jämnt med varandra, då blev det en liten luftficka och således bubblor.
Började om från början med att blöta pappremsan och sedan dra på ett bra lager spackel sedan på med remsan och dra fast den med spackelspaden och sedan ett tunt lager spackel på detta.
Efter denna operation blev det helt perfekt.
Började om från början med att blöta pappremsan och sedan dra på ett bra lager spackel sedan på med remsan och dra fast den med spackelspaden och sedan ett tunt lager spackel på detta.
Efter denna operation blev det helt perfekt.
Kan inte fatta hur ni har ork att hålla på med det där skiten känns som att allt vore klart för flera veckor sedan om man hadde kört med glasfiberremsa. Med tanke på alla problem ni har med pappersremsan så skulle ni kunna bygga 2st hus under tiden ni håller på med en vägg. Har glasfiberremsa i hela mitt hus inte en skarv som syns eller tenderar att spruckit under 3år ;-)
det tog inte så länge att köra bort den misslyckade remsan med elstämjärnet.
nu har jag limmat pappremsan med vävlim, det gick jättebra, när den blivit fuktig så följer den den första grovspacklingen som jag gjorde för att fylla i spåret mellan gipsskivorna. sen det torkat spacklade jag hela försänkningen. sen ska jag slipa av lätt och spackla en gång till.
nu har jag limmat pappremsan med vävlim, det gick jättebra, när den blivit fuktig så följer den den första grovspacklingen som jag gjorde för att fylla i spåret mellan gipsskivorna. sen det torkat spacklade jag hela försänkningen. sen ska jag slipa av lätt och spackla en gång till.
Har tagit mig igenom tråden och har en lite bökig vägg där det är en skarv mellan puts och trä. Hur tusan ska jag klara mig från sprickor i den skarven? Det har redan spruckit (ett par veckor) trots en glasfiberremsa.