M MagHam skrev:
Som kejsarens nya kläder...
Ingen törs säga att pappersremsor inte alls har så överlägsna egenskaper (framför allt inte vad gäller monteringen som många har problem med).
Glasfiber :heart:
Om det rör sig rakt upp/mer eller hö/Vä så funkar väl glasfiber likabra. Men kom inte och säg att sneddragningen funkar lika bra.

Sen kanske det är good enough ändå.
Iaf så går det busenkelt att limma pappersremsan så jag går inte tillbaka till glasfiberremsan.

M MagHam skrev:
Ingen törs säga att pappersremsor inte alls har så överlägsna egenskaper (framför allt inte vad gäller monteringen som många har problem med).
Som sagt!
Jag försöker ändå, trots att jag kommer att bli arkebuserad.

Varför krånglar du med pappremsor. Det tar bara onödig tid och krångel. Glasfiberremsorna är redan klistrade, och behöver inget spackel, eller lim före uppsättning. Många, främst amatörer, hävdar att papp är mycket bättre. Men har du sett spruckna glasfiberskarvar någon gång. Det håller precis lika bra. Det är bara en smaksak, om en målare använder det ena, eller det andra.
Jag har själv jobbat som målare i 15 år, och nästan uteslutande använt glasfiber.

A AG A skrev:
Som sagt!
Jag försöker ändå, trots att jag kommer att bli arkebuserad.

Varför krånglar du med pappremsor. Det tar bara onödig tid och krångel. Glasfiberremsorna är redan klistrade, och behöver inget spackel, eller lim före uppsättning. Många, främst amatörer, hävdar att papp är mycket bättre. Men har du sett spruckna glasfiberskarvar någon gång. Det håller precis lika bra. Det är bara en smaksak, om en målare använder det ena, eller det andra.
Jag har själv jobbat som målare i 15 år, och nästan uteslutande använt glasfiber.
Lägger ingen värdering i bra eller dåligt.
Däremot är väl glasfiber tjockare och därmed svårare att gömma på kortskarvarna?

M MagHam skrev:
Tillverkarna av gipsskivor föreskriver att pappremsa skall användas. Där finns förhoppningsvis den relevanta fackunskapen.

Jag skarvade gispskivor i två nya rum på fitidshuset under vintern. Långskarvarna körde jag med "limspackel". Det fungerade bra. Men kortskarvarna ville jag limma så det inte bygger så mycket. Jag spacklade först igen "V spåren" i skarvarna, limmade remsa efter att det hade torkat. Lät limmet torka innan jag spacklade över.

I taket klantade jag mig på en skarv. Hade fått tunnt med spackel utanför skarven så att jag såg fel och limmade remsan bredvid skarven. Detta visade sig efter grundmålning. Fick slipa bort spackel och limma igen. Nu var jag lite otålig och spacklade över direkt. Straffade sig remsan lossnade. Fick göra om igen, fortfarande lite otålig, lät bara limmet torka i 3h, sedan spackalde jag över. Det släppte igen.

Till slut gjorde jag om, lät limmet torka i 3h, målade över med grundfärg, som fick torka i 2h. Sedan spackla. Det höll.

D Dr Benz skrev:
Lägger ingen värdering i bra eller dåligt.
Däremot är väl glasfiber tjockare och därmed svårare att gömma på kortskarvarna?
Eftersom du måste lägga spackel under pappremsan, såvkan man nog säga att det går på ett ut. Jag har iallafall märkt att pappremsor bygger mindre än glasfiber.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tillverkarna av gipsskivor föreskriver att pappremsa skall användas. Där finns förhoppningsvis den relevanta fackunskapen.

Jag skarvade gispskivor i två nya rum på fitidshuset under vintern. Långskarvarna körde jag med "limspackel". Det fungerade bra. Men kortskarvarna ville jag limma så det inte bygger så mycket. Jag spacklade först igen "V spåren" i skarvarna, limmade remsa efter att det hade torkat. Lät limmet torka innan jag spacklade över.

I taket klantade jag mig på en skarv. Hade fått tunnt med spackel utanför skarven så att jag såg fel och limmade remsan bredvid skarven. Detta visade sig efter grundmålning. Fick slipa bort spackel och limma igen. Nu var jag lite otålig och spacklade över direkt. Straffade sig remsan lossnade. Fick göra om igen, fortfarande lite otålig, lät bara limmet torka i 3h, sedan spackalde jag över. Det släppte igen.

Till slut gjorde jag om, lät limmet torka i 3h, målade över med grundfärg, som fick torka i 2h. Sedan spackla. Det höll.
Den sakern beror nog snarast på samarbeten mellan tillverkare, än att det ena skulle vara bättre.

Det stora frågetecknet för mig är varför det inte finns pappremsor att köpa med lim

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Tror att det faktiskt finns, någon berättade det. Men jag har inte letat.

A AG A skrev:
Den sakern beror nog snarast på samarbeten mellan tillverkare, än att det ena skulle vara bättre.
Om alla gipsskivetillverkare föreskriver just papp, ingen föreskriver glasfiber. Så tror jag vi kan bortse från korruption/samarbete som skäl för varför de föreskriver pappremsor.

Jag har dessutom aldrig sett någon profesionell målare använda glasfiberemsa.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om alla gipsskivetillverkare föreskriver just papp, ingen föreskriver glasfiber. Så tror jag vi kan bortse från korruption/samarbete som skäl för varför de föreskriver pappremsor.

Jag har dessutom aldrig sett någon profesionell målare använda glasfiberemsa.
Jag som jobbar med det hela har sett att ungefär 50% av alla målare använt glasfiber.
Varför gipstillverkare skriver så (ärligt talat har jag inte sett att de skriver så), var bara en gissning.
Har du sett hus där allt fått göras om pga. glasfiberremsor?

Dr Benz skrev "facit" i #16
Glasfiber har ingen stabilitet i diagonalriktningen. Papper kan å andra sidan ta upp en måttlig mängd skjuvspänning.
I ett gammalt hus som satt sig (som mitt som är 75 år) så funkar glasfibern utmärkt. Har inte sett en enda hårfin spricka i någon vägg eller tak där jag renoverat.
Men vid nyproduktion kan jag förstå att man vill minska alla eventuella möjligheter till skjuv-effekter.

D
Jag hör till dem som aldrig lyckats med pappersremsor och därför med glädje och framgång använt glasfiberremsor. Även i nybyggen. Inga sprickor. En målare sa till mig att han inte kunde använda glasfiber enär han då inte skulle följa föreskriven branschstandard. Men det behöver ju inte hempulare tänka på.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kan ju undra varför det inte finns mer anpassade lim och förpackningar till just pappersremsor.
Körde oxå med glasfiber innan och har inte märkt någon skillnad.

M MagHam skrev:
Dr Benz skrev "facit" i #16
Glasfiber har ingen stabilitet i diagonalriktningen. Papper kan å andra sidan ta upp en måttlig mängd skjuvspänning.
I ett gammalt hus som satt sig (som mitt som är 75 år) så funkar glasfibern utmärkt. Har inte sett en enda hårfin spricka i någon vägg eller tak där jag renoverat.
Men vid nyproduktion kan jag förstå att man vill minska alla eventuella möjligheter till skjuv-effekter.
Varken papp eller glasfiber tar upp några spänningar. Varken i höjd, bredd, eller diagonalt. Den fungerar enbart som sprickarmering. Så att spacklet inte spricker då det torkar.

Uppdatering sen trådstart!
Korta varianten:
Man är en idiot om man inte rör om våtrumslimmet innan man börjar.

Långa: Limmade om de remsor som lossnade men det blev lite småbubblor ändå. Men good enough..
Gjorde nu ett nytt rum och det blev katastrof. Bubblor överallt!
Vetenskapsmannen i mig fick börja jobba och jag testlimmade med en massa olika metoder på en överbliven gipsskiva, typ:
1: Lim på bara skivan
2: Lim på skiva och remsa
3: Limma fem minuter innan, pensla sen på igen.
Och så vidare...

Resultatet blev att hälften av remsorna lossnade direkt. Resten när jag la på spackel.
Slutsats: fel på limmet (halvt rätt ändå..?). Har stört mig på att mitt lim är rinnigt som vatten, väldigt svårt att få upp på väggen. Så googlade efter ett mer krämigt lim..
Döm om min förvåning när jag kollar beskrivningen online på det på limmet jag redan köpt och det står:
Konsistens: Krämig.
Och:
Förtunning: Omröres före användning och kan, vid behov, förtunnas med vatten.
WTF? Det är ju redan vatten?

Vänta vänta nu..? Mitt är inte ett dugg krämigt, och omröres före användning?
Omröres...
Rör om limmet och det blir krämigt. Limmar en remsa. Sitter som berget redan en timme efter limning.

Slutsats: idiot...

Bifogat en bild på diverse metoder att limma fel på.

• Delvis sönderriven brun kartong med rester av vita etiketter och klister, ligger på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.