Hej!

Kom på att jag borde fotat redan från början och starta en tråd om detta. Men börjar nu. Har mängder av frågor redan och tar tacksamt emot tips och råd med. 😊

Projekt:
Göra om ett pannrum till ett sovrum, klädkammare samt utrymme kvar för bergvärmepumpen.

Förutsättningar:
- Gammalt pannrum på 30kvm, 6x5m. Idag endast bergvärmepump i utrymmet. Onödigt mycket ledigt utrymme som kan göras nåt trevligt med istället 😊
- Sutteränghus nedervåning så nästan källarmiljö och ca 75% av bortre väggen från dörr är under marknivå, lutande mark utanför så från att vara till stor del under mark till vänster så är väggen nästan helt över mark till höger.
- Väggarna är uppreglade vilket noterades vid besiktning då huset köptes, inklusive eventuellt lite mögellukt i ena hörnet.
- Dragen el och vattenburen konvektor

Det ska bli sovrum för ett av barnen så får inte finnas minsta risk för mögel bakom. Men även förstått att uppreglade väggar är väldigt fel.

Återkommer med foton och vad som gjorts hittills.

Tillägg
- Rummet är torrt och fint men vet inte vad som döljs bakom dom uppreglade väggarna
- Att uppreglade väggar är fel menar jag då troligtvis då det är gjort på gammalt vis och det är under mark
- Sen är jag novis på detta, har aldrig gjort et lika stort jobb själv innan så mycket blir nytt med risk för feltänk

Den stora frågan är hur det står till med fuktvandringen i konstruktionen, t,ex dränering och vad som finns under golvet? Och hur gammalt är huset? Förr byggdes källare med avsikten att vara just källare. Lite svalare och fuktigare, men kanske inget att fylla med organiskt material och uppehålla sig i. Därmed inte sagt att det inte finns lösningar om så skulle vara fallet...

• Gilla
huch
  • Laddar…
Vi börjar med före-bilder som jag som tur är sparat från inflytt.
Fint rum som sagt men dånande bergvärmepump gör det oanvändbart som det är.

• Före-bild av ett rum med vit pärlspont på väggarna, tak med träbjälkar och brunmönstrat kakelgolv, två trädörrar ses på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med vita väggar, vitt tak med synliga bjälkar, brunt kakelgolv och fönster med spröjs.
    Skapa konto
  • Rum med vitt trätak, brunmönstrat golv och bergvärmepump. Fönster och dörr med rutnätspanel ses i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Har en första fråga, efter att ha tagit ner dom uppreglade väggarna (mer foton och info kommer men började dokumentera idag här är jag nu), allt är borta och det är nu en ren betongvägg kvar, men jag har kvar regeln högst upp, den är inkilad av innertaket (som jag vill ha kvar) och jag kommer inte åt med kofot att få loss den hur jag än gör utan att skada taket.

Jag har två alternativ antingen försöka få loss spik för spik tills den åker ner eller låta den sitta kvar, skära av byggplasten och använda som taklist, ex måla eller spika fast nån lämplig list ovanpå för att dölja.

Behöver lite råd, går det få en 4,5x4,5 regel att leva vidare som taklist?

• Ren betongvägg med kvarvarande regel ovanför vid vitmålat innertak. Olika markeringar och små hål syns på väggen.
    Skapa konto
  • Träregel inkilad mot innertaket ovanför en ren betongvägg, plast syns mellan trä och vägg.
    Skapa konto
Sitter det byggplast i bjälklaget eller kommer plasten från ytterväggen ovanför?

• Gilla
huch
  • Laddar…
J
har du tänkt på utrymningen? Ser ju att du har en fin ytterdörr, kommer den och en utrymningsväg till att vara tillgänglig efter din ombyggnation?

• Gilla
huch
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Sitter det byggplast i bjälklaget eller kommer plasten från ytterväggen ovanför?
Kommer tyvärr inte åt att se. Plasten är mellan dom uppreglade väggarna och reglarna, så det som syns på bilden är det sista som är kvar.
Kan inte heller säga hundra att det är 45 regel utan den kan mycket väl vara bredare och fortsätta uppåt.
Kan regeln ha med innertaket att göra med? Jag tänker då att den är del av regelverket för både tak och vägg.

Det är ovan mark och torrt så inget som nödvändigtvis måste bort tror jag, hade ändå satt en taklist där senare.

Vill som sagt inte skada innertaket då jag vill ha det kvar.

J Jönas skrev:
har du tänkt på utrymningen? Ser ju att du har en fin ytterdörr, kommer den och en utrymningsväg till att vara tillgänglig efter din ombyggnation?
Kommer byta fönster till ett öppningsbart med

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
Började fota sent så här kommer beskrivning av vad som hänt
Elektriker och vvsare tog bort elen resp konvektor
Medelst kofot tog jag sen ner fuskbjälkarna i taket
Därefter gick jag loss på väggarna återigen med kofot, underbart verktyg, som visade sig vara isolerade med mineralull och byggplast
Regelverket hade visserligen avstånd mot betongväggen medelst 1mm plyfabitar men dom var inte mysiga om man säger så
Spikar åkte ut tillsammans med betong här och där men fick loss alla reglar till slut en ren betongvägg
Där såg lite tråkigt ut på sina ställen framförallt hörnen men överlag såg det fint ut
Lät sen väggarna andas i en månad

Redigerat:
Sen fortsatte jag igår med att ta ner resten av väggarna
Blev 6 sopsäckar isolering, 3 med blandat skräp och en rejäl hög brädor på tomten som får tas om hand till våren
Gårdagens fråga om regeln som var kvar tog jag loss idag spik för spik
Bifogade bilder visar hur det nu ser ut efter städning

• Nedrenoverad vägg med borttagna brädor och isolering. Synliga rör, hål och rester av byggmaterial. Klädd med panel i taket och klinkergolv.
    Skapa konto
  • Tomt rum med vita väggar märkta med teckningar och hål, träpaneltak och kaklat golv syns efter rivning och städning.
    Skapa konto
  • Renoverad vägg med borttagen isolering, synliga hål och markeringar; inget skräp eller material kvar efter städning.
    Skapa konto
  • Ett rum med borttagna väggar och golv med terrakottafärgade plattor. Ett fönster och en dörr i trä syns på väggen. En del ledningar är synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Vad har jag lärt mig hittills
- Det är mer jobb än man tror att riva ner
- Mineralull kliar
- Det gör ont och blöder bra om kofoten släpper och man får änden i huvudet
- Man känner sig duktigt nöjd när man är klar och faktiskt tog tag i sista regeln istället för att låta den vara kvar
- Kofot och Excel bör vara mänsklighetens bästa uppfinningar
- Stor respektive mini-kofot rekommenderas starkt

Rivning klart, dags att bygga upp

Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Hur ser golvet ut? Vad består det av?

• Gilla
huch
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur ser golvet ut? Vad består det av?
Klinkers men har inte kollat under specifikt i detta rummet men i andra rum på sutterängplanet så sitter dom direkt på plattan
Och då det även är samma klinkers som används överallt så utgår jag från att det inte är reglat i detta rummet heller
Ingen svikt nånstans
Så jag låter golvet vara 😊

H huch skrev:
Klinkers men har inte kollat under specifikt i detta rummet men i andra rum på sutterängplanet så sitter dom direkt på plattan
Och då det även är samma klinkers som används överallt så utgår jag från att det inte är reglat i detta rummet heller
Ingen svikt nånstans
Så jag låter golvet vara 😊
Isolering eller endast betongplatta ?

• Gilla
huch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.