Sen kan man med gott samvete skita i tvätten.

• Haha
HelenaC74 och 1 till
  • Laddar…
Jag satte in toa och handfat i vår gamla tvättstuga från 50-talet. Källare, betonggolv. Det fanns en golvbrunn (gjutjärn) för tvättmaskinen, och vi kunde ungefär räkna ut hur det befintliga avloppet borde vara draget under golvet.

Hyrde en bilmaskin och tog bort ca en kvm golv, gick rätt fort, typ en timme. Ingen armering, ca 10 cm tjockt. Avloppsrören under huset var av betong, så jag gjorde försiktigt en långsmal öppning på sidan av röret (borrade 20-30 hål, sen knackade försiktigt med huggmejsel).

Fixade till en bit 75mm avloppsrör (plast) så att det passade i hålet i betongröret. Viktigt att inte ansluta i 90 grader, utan 30-45 grader, så skiten far åt rätt håll. Plastöret göts sen fast ordentligt med betong.

Sen lite rördragning för anslutning mot toa (inkl diameterändring till 110mm) och tvättställ, därefter vispa betong och gjuta igen golvet. Dit med toa och tvättställ, sen dra utanpåliggande rör för vatten.

Själva avloppsjobbet var fixat på en helg, sen var det väntetid pga härdning av betong osv, men det var inte alls svårt. Det kritiska var att få till Y-anslutningen på avloppsstammen på ett bra sätt. Valde 75mm rör för att inte få för stort hål på betongröret.

Det gjordes för ca 25 år sedan, har funkat klockrent sen dess. Det enda jag ångrar är att jag inte bilade upp nån kvm till och bytte ut gjutjärnsbrunnen mot en modern. Då hade jag dessutom sluppit göra en Y-anslutning mot stammen... 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Jag satte in toa och handfat i vår gamla tvättstuga från 50-talet. Källare, betonggolv. Det fanns en golvbrunn (gjutjärn) för tvättmaskinen, och vi kunde ungefär räkna ut hur det befintliga avloppet borde vara draget under golvet.

Hyrde en bilmaskin och tog bort ca en kvm golv, gick rätt fort, typ en timme. Ingen armering, ca 10 cm tjockt. Avloppsrören under huset var av betong, så jag gjorde försiktigt en långsmal öppning på sidan av röret (borrade 20-30 hål, sen knackade försiktigt med huggmejsel).

Fixade till en bit 75mm avloppsrör (plast) så att det passade i hålet i betongröret. Viktigt att inte ansluta i 90 grader, utan 30-45 grader, så skiten far åt rätt håll. Plastöret göts sen fast ordentligt med betong.

Sen lite rördragning för anslutning mot toa (inkl diameterändring till 110mm) och tvättställ, därefter vispa betong och gjuta igen golvet. Dit med toa och tvättställ, sen dra utanpåliggande rör för vatten.

Själva avloppsjobbet var fixat på en helg, sen var det väntetid pga härdning av betong osv, men det var inte alls svårt. Det kritiska var att få till Y-anslutningen på avloppsstammen på ett bra sätt. Valde 75mm rör för att inte få för stort hål på betongröret.

Det gjordes för ca 25 år sedan, har funkat klockrent sen dess. Det enda jag ångrar är att jag inte bilade upp nån kvm till och bytte ut gjutjärnsbrunnen mot en modern. Då hade jag dessutom sluppit göra en Y-anslutning mot stammen... 😉
Att gå ner till 75mm på avloppet kan uppenbarligen fungera bra under lång tid men är ingenting jag skulle rekomendera TS. Enklast är att ansluta med 110mm mot befintliga synliga rör. Biltemas art 88-056 för 70kr är utmärkt för ändamålet om TS har plaströr.

Gjorde det för 2 år sedan och passade på att byta ut alla gjutjärnsbrunnar i källaren samtidigt. Visste att plattan var tjock 90 cm så den största maskinen som gick att bära av en människa användes dammade en del. Enda felet jag gjorde var att jag inte vinklade stolen i 45 grader utan den står nu vinkelrätt ut från väggen retar mig på det ska fixa det längre fram. Kostnad Jula stol 1500kr Bauhaus handfat 300, armatur och rör 3000kr.

om avloppsröret sitter på olämpligt ställe kan du placera tronen några decimeter bort om du väljer en vägghängd toa. Jag köpte en ganska billig på byggmax....

Precis som @ÅkeSun säger så kan ju avloppsröret sitta dumt till. Men dra då bara ett rör längs vägge till lämplig plats. Sen sätter du en toalett med P-lås, alternativ bygger du en låta på 15-20cm i höjd, och ställer toaletten på. På samma sätt kan du bygga en liten låda och ställa en duschkabin på.

• Gilla
OleB och 1 till
  • Laddar…
C Cecilia Schön1 skrev:
Nästa vecka flyttar jag och familjen med fyra barn i tonåren in i ett äldre hus med ett badrum. Källaren är traditionell med vanlig tvättstuga betonggolv.
Eftersom jag inte vill riskera att få psykbryt efter en vecka önskar jag sätta in en toalettstol i tvättstugan. Det är nästan ett måste med två toaletter men just nu har jag efter en hel del renoveringar i huset redan helt enkelt inte råd med detta utan får skjuta fram ett badrumsbygge ca 2-3 år.

Min fråga är inte om det är estetiskt tilltalande eller en mysig avkopplande miljö att sitta på toa i en tvättstuga..

Detta är en ren nödlösning..

Men är möjligt och har någon ett hum om vad detta skulle kunna kosta? Då tänker jag inte på själva toalettstolen i sig utan monteringen.. rör anslutningar mm.

Evigt tacksam om någon kan komma med info och tips!!

Tusen tack på förhand
/Cicci
Har du avloppsrör 110 mm på vägg är dt enklast att väggmontera toa bredvid om möjligt. Har gjort det vid flera tillfällen. Slipper bila.

Spontant en Duravit D-code golvstående med anslutning i bakkant. Då slipper man bygga in cistern och fäste för vägghängd.

Toastol 1000:-
Lite rör <500:-

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Spontant en Duravit D-code golvstående med anslutning i bakkant. Då slipper man bygga in cistern och fäste för vägghängd.

Toastol 1000:-
Lite rör <500:-
Jag tänker ungefär likadant men tar större höjd för kostnaden för rör och kopplingar, bara 2m förkromat kopparrör kostar 200kr nu så en tusenlapp är nog vettigt att avsätta till rören för vatten och avlopp.
En vettig toa brukar kosta från 2000-3000kr, men om det bara är tillfälligt kanske man kan chansa på nått lågpris.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tycker lågprisarna gör jobbet om det bara är en nödlösning

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tycker lågprisarna gör jobbet om det bara är en nödlösning
Javisst.

Vad tror du det skulle kosta om TS lejer bort jobbet?

Beror på hur det ser ut, men någon timmes jobb?

jobb + material + garanti
3000 + 3000 + 1000? = 7000?

Avlopp och toastol är ju enkelt, det kan man göra själv, sen tar man röris till att koppla in vattenslangen bara

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
The Dankster The Dankster skrev:
Nu är det ju inte så att man MÅSTE ha 110mm bara för att ansluta en toalett. Saniflo har kvarnar/kvarntoaletter där du klarar dig med så litet rör som 22mm och avloppet upp till 30m bort 😉

[länk]

Kanske inte optimalt, men nöden har väl ingen lag? Kanske inte billigaste lösningen för en enkle toalett, men troligtvis betydligt billigare än att bila upp och dra allt nytt. Finns ju en del exempel här på forumet där det börjat som ett litet projekt och slutat med uppbilning av hela källaren.
Vi gjorde en sådan lösning med saniflo-toa i tvättstugan för ca 25 år sen när vi inte iddes bila upp golvet för att leta upp 4”-avlopp.
I vårt fall hade vi en lätt tillgänglig inspektionslucka för avloppet från övervåningen där rörmokaren kunde gå på med ett klen-avlopp.
Tror toaletten lade av efter ca 15 år och då behövde vi den inte mer.
Det man inte ska glömma är att en saniflo även behöver ett jordat el-uttag så eventuellt behöver man blanda in elektrikern också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.