Hällregnat hela kvällen och nu droppar det fritt flöde från ovankant av ett fönster. Drog bort den invändiga mjuka silkonsträngen mellan karm och tak och drivisoleringen var sjöblöt. Hur räddar jag denna julen är min paniktanke? Har tagit bort drevningen också och tryckt in några tygtrasor, tog typ 1min sen vart de också genomblöta så verkar vara rätt fritt flöde in.Fylla hålrummet med skumisolering o hoppas det slutar regnar. Är det en dum ide?
Upp på taket med en/två presenningar och täck från ca en meter in på taket ut över kanten ner till minst överkant av fönstret. Använd bra rep och surra fast presenningen med, eventuellt skruvar du fast presenningen i vindskivorna med en bräda (vindskiva-presenning-bräda).
1 l vatten rann in,och det ändå bara efter att vi bytte från handdukar mot en bunke att fånga upp det i. Tumregel.ser du ut så kommer vattnet garanterat in..synd att inte föregående ägarn tänkte på det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, jag fattar inte hur du tänker.
Det sämsta du kan göra är att täta på insidan, då får du ju hela väggen full med vatten.
Det näst sämsta du kan göra är att låta det rinna in, så får du iaf mindre vatten i väggen.
Det enda rätta är att täta utvändigt.
Det sämsta du kan göra är att täta på insidan, då får du ju hela väggen full med vatten.
Det näst sämsta du kan göra är att låta det rinna in, så får du iaf mindre vatten i väggen.
Det enda rätta är att täta utvändigt.
Förstår helt ditt argument.utifrån behöver jag dock ställning och egentligen nytt och längre överbleck som ska popnitas(Alu klädda fönster).tills dess så blir ju fogskum inifrån samma sak som utifrån,eftersom jag ser ut i springan vägg / bleck
Popnitas? Nu förrstår jag inte vad du menar, överblecket ska ju inte sättas fast i fönstret på något sätt, utan ska ju in bakom panelen (eller vad du nu har för fasadmaterial) och fästs bakom spikläkt eller liknande där. Just för att vatten som rinner bakom panelen ska ledas ut förbi fönstret och inte in i väggen.olofh skrev:
Bra bild finns i inlägg 9 här: http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58655-montage-av-overbleck.html
Redigerat:
Fogskum känns som fulaste fullösningen. Du hindrar vattnet från att komma in i rummet men knappast in i väggen. Fogskum är också ett helvete att få bort den dagen du måste öppna upp och kontrollera skadorna och laga det ordentligt. Och det kommer du behöva göra.
Som sagt. Täta utifrån på vilket sätt som helst som är möjligt. Alternativt ringer du försäkringsbolaget och ber om akut hjälp. Om du överhuvudtaget tänkt blanda in försäkringsbolaget så ska du inte göra några åsa-nisse-lösningar på egen hand först.
Som sagt. Täta utifrån på vilket sätt som helst som är möjligt. Alternativt ringer du försäkringsbolaget och ber om akut hjälp. Om du överhuvudtaget tänkt blanda in försäkringsbolaget så ska du inte göra några åsa-nisse-lösningar på egen hand först.